Farmaciile fac peste 25 mil. euro din mancare pentru copii, insa au pierdut lupta cu retailul modern pentru noi clienti
Vanzarile de produse alimentare pentru copii derulate prin intermediul farmaciilor se ridica la peste 25 mil. euro anual, insa in ultimii ani acest canal a inceput sa piarda din ce in ce mai mult teren in fata marilor magazine din retail-ul modern, conform unei analize a ZF pe baza datelor MEMRB si ale principalilor jucatori din aceasta industrie.
Extinderea puternica a retelelor internationale de retail, forta
de negociere si in cele mai multe dintre cazuri preturile mai
reduse au adus castig de cauza marilor magazine in detrimentul
farmaciilor, care au ajuns acum sa detina numai 47,7% din piata de
mancare pentru copii, in conditiile in care in 2007 prin mainile
farmacistilor trecea peste 56% din mancarea copiilor.
"In 2009 gama de mancare pentru copii a inregistrat in Centrofarm o
scadere de 3,4%", a spus Dorin Catana, directorul general al
retelei de farmacii Centrofarm. Compania opereaza o retea de
aproximativ 60 de unitati, iar afacerile au sarit anul trecut de 30
mil. euro.
Categoria de mancare pentru copii a reprezentat 3% din cifra totala
de afaceri, procent similar atat in 2008, cat si in 2009. Cel mai
bine vandute produse sunt laptele pentru copii si cerealele.
Pe plus, chiar si intr-un an de criza
"Piata de mancare pentru copii este una foarte dinamica si a reusit
sa inregistreze cresteri si in 2010, chiar daca intr-un ritm mai
lent decat in 2009. Estimam o crestere a pietei in general de 7%
(in volum - n.red.) in 2010 fata de 2009. De asemenea, avand in
vedere contextul economic, estimam ca ritmul de consum va accelera
in ultima parte a anului, incepand cu luna septembrie", a spus Dana
Nacheva, marketing director Romania al Milupa SRL, Danone Baby
Nutrition.
In urma cu cativa ani, grupul francez Danone a preluat producatorul
olandez de baby food Numico, formandu-se doua divizii separate:
Danone Baby Nutrition, care cuprinde toate companiile producatoare
de hrana pentru bebelusi la nivel mondial al noului grup format, si
Danone Medical Research. In Romania, Milupa face parte ca entitate
financiara din Danone Baby Nutrition.
Compania estimeaza aceasta piata la aproximatv 52 de milioane de
euro, iar ritmul de crestere in volum a fost de 12% in 2009, "mult
mai rapid decat in 2008". Pe de alta parte, reprezentantii Nestlé
aproximeaza piata produselor pentru nutritia sugarilor si copiilor
mici la 285 mil. lei (67,8 mil. euro). Potrivit Nestlé, piata a
avut o crestere de 9% in 2009 in valoare.
In aceste conditii, vanzarile prin farmacii sunt de peste 25 mil.
euro.
"Anul acesta estimam o crestere a pietei de aproximativ 5% in
valoare comparativ cu 2009, conditionata desigur de un context
economic favorabil. (...) In piata produselor pentru nutritia
sugarilor si copii mici intre 0 si trei ani, categoria lapte de
crestere peste un an si produsele de diversificare a alimentatiei
(cereale pentru sugari, piureuri, sucuri, biscuiti, deserturi pe
baza de lapte etc.) inregistreza cresteri in continuare.
Penetrarea acestor categorii ramane inca departe de nivelul
inregistrat in tarile dezvoltate, motiv pentru care suntem
optimisti in legatura cu evolutia pozitiva din anii urmatori", este
de parere Mihaela Busu, country business manager nutrition al
Nestlé Romania.
Laptele praf, 70% din piata
Cei mai importanti jucatori pe piata produselor de mancare pentru
copii sunt Nestlé, Numico, Humana, Hipp si Remetea, care impreuna
ruleaza 91,8% din piata, potrivit MEMRB, ceea ce contureaza extrem
de clar o piata consolidata.
"Piata de produse pentru copii din Romania este inca sub-dezvoltata
(...). Acest statut subdezvoltat al pietei este reflectat de
numarul limitat de jucatori activi pe piata, precum si de numarul
produselor. In acelasi timp, dinamica pietei este foarte
interesanta, exista potential pentru o dezvoltare rapida care ne
permite sa fim optimisti cu privire la urmatorii ani", a spus Dana
Nacheva de la Milupa.
Din punctul de vedere al valorii vanzarilor, laptele si cerealele
fac impreuna peste 90% din piata, iar balanta se inclina in mod
clar in favoarea laptelui care are o cota de piata de 74,6%.
Filiala locala a Milupa a rulat in 2008 afaceri de peste 13
milioane de euro pe plan local. In urmatorii trei ani, compania
si-a bugetat o crestere de 50%.
"In 2009, Milupa a inregistrat un ritm de crestere de 8%, cu un
ritm mai scazut in ultimul trimestru, reflectand astfel contextul
economic din Romania", a mai spus Dana Nacheva.
Codasi la consum pe o piata care abia incepe sa prinda contur
In Europa de Est, piata de alimente pentru copii, estimata la
peste 1,2 mld. euro, este mai slab dezvoltata decat in Europa de
Vest. Consumul de baby food per capita pentru copiii cu varste
cuprinse intre 0 si 3 ani variaza intre 215 kg anual per capita in
Franta si 113 kg in Cehia, in Polonia consumul este de 94 kg anual
per capita, in timp ce Romania se numara printre tarile cu cel mai
mic consum de hrana pentru bebelusi, de doar 14 kg, potrivit unor
informatii publicate in 2008 pe site-ul grupului francez Danone.
Piata de baby food este formata din trei mari segmente: lapte praf,
cereale si mancare pentru bebelusi (piure si sucuri).
Potrivit unor informatii anterioare existente pe site-ul Danone, in
urma cu doi ani piata de lapte praf in Europa de Est a fost de 503
milioane de euro, in crestere cu 27% fata de anul precedent, in
timp ce piata de cereale pentru bebelusi a avut o valoare de 347
mil. euro si un avans de 21% fata de anul anterior, iar piata de
mancare pentru bebelusi a totalizat 250 mil. euro, cu un plus de
33% fata de 2006.
Acelasi raport arata ca 42% din alimentatia unui copil cu varsta
intre 6 si 15 luni reprezinta mancare de adulti, iar 45% baby food,
iar 82% din alimentatia unui copil intre 16 si 36 de luni
reprezinta mancare de adulti, iar 9% baby food, ceea ce inseamna un
potential foarte mare de crestere al acestui segment.