Farmaciile fac peste 25 mil. euro din mancare pentru copii, insa au pierdut lupta cu retailul modern pentru noi clienti

Autor: Ioana David 09.05.2010

Vanzarile de produse alimentare pentru copii derulate prin intermediul farmaciilor se ridica la peste 25 mil. euro anual, insa in ultimii ani acest canal a inceput sa piarda din ce in ce mai mult teren in fata marilor magazine din retail-ul modern, conform unei analize a ZF pe baza datelor MEMRB si ale principalilor jucatori din aceasta industrie.



Extinderea puternica a retelelor internationale de retail, forta de negociere si in cele mai multe dintre cazuri preturile mai reduse au adus castig de cauza marilor magazine in detrimentul farmaciilor, care au ajuns acum sa detina numai 47,7% din piata de mancare pentru copii, in conditiile in care in 2007 prin mainile farmacistilor trecea peste 56% din mancarea copiilor.
"In 2009 gama de mancare pentru copii a inregistrat in Centrofarm o scadere de 3,4%", a spus Dorin Catana, directorul general al retelei de farmacii Centrofarm. Compania opereaza o retea de aproximativ 60 de unitati, iar afacerile au sarit anul trecut de 30 mil. euro.
Categoria de mancare pentru copii a reprezentat 3% din cifra totala de afaceri, procent similar atat in 2008, cat si in 2009. Cel mai bine vandute produse sunt laptele pentru copii si cerealele.

Pe plus, chiar si intr-un an de criza
"Piata de mancare pentru copii este una foarte dinamica si a reusit sa inregistreze cresteri si in 2010, chiar daca intr-un ritm mai lent decat in 2009. Estimam o crestere a pietei in general de 7% (in volum - n.red.) in 2010 fata de 2009. De asemenea, avand in vedere contextul economic, estimam ca ritmul de consum va accelera in ultima parte a anului, incepand cu luna septembrie", a spus Dana Nacheva, marketing director Romania al Milupa SRL, Danone Baby Nutrition.
In urma cu cativa ani, grupul francez Danone a preluat producatorul olandez de baby food Numico, formandu-se doua divizii separate: Danone Baby Nutrition, care cuprinde toate companiile producatoare de hrana pentru bebelusi la nivel mondial al noului grup format, si Danone Medical Research. In Romania, Milupa face parte ca entitate financiara din Danone Baby Nutrition.
Compania estimeaza aceasta piata la aproximatv 52 de milioane de euro, iar ritmul de crestere in volum a fost de 12% in 2009, "mult mai rapid decat in 2008". Pe de alta parte, reprezentantii Nestlé aproximeaza piata produselor pentru nutritia sugarilor si copiilor mici la 285 mil. lei (67,8 mil. euro). Potrivit Nestlé, piata a avut o crestere de 9% in 2009 in valoare.
In aceste conditii, vanzarile prin farmacii sunt de peste 25 mil. euro.
"Anul acesta estimam o crestere a pietei de aproximativ 5% in valoare comparativ cu 2009, conditionata desigur de un context economic favorabil. (...) In piata produselor pentru nutritia sugarilor si copii mici intre 0 si trei ani, categoria lapte de crestere peste un an si produsele de diversificare a alimentatiei (cereale pentru sugari, piureuri, sucuri, biscuiti, deserturi pe baza de lapte etc.) inregistreza cresteri in continuare.
Penetrarea acestor categorii ramane inca departe de nivelul inregistrat in tarile dezvoltate, motiv pentru care suntem optimisti in legatura cu evolutia pozitiva din anii urmatori", este de parere Mihaela Busu, country business manager nutrition al Nestlé Romania.

Laptele praf, 70% din piata
Cei mai importanti jucatori pe piata produselor de mancare pentru copii sunt Nestlé, Numico, Humana, Hipp si Remetea, care impreuna ruleaza 91,8% din piata, potrivit MEMRB, ceea ce contureaza extrem de clar o piata consolidata.
"Piata de produse pentru copii din Romania este inca sub-dezvoltata (...). Acest statut subdezvoltat al pietei este reflectat de numarul limitat de jucatori activi pe piata, precum si de numarul produselor. In acelasi timp, dinamica pietei este foarte interesanta, exista potential pentru o dezvoltare rapida care ne permite sa fim optimisti cu privire la urmatorii ani", a spus Dana Nacheva de la Milupa.
Din punctul de vedere al valorii vanzarilor, laptele si cerealele fac impreuna peste 90% din piata, iar balanta se inclina in mod clar in favoarea laptelui care are o cota de piata de 74,6%.
Filiala locala a Milupa a rulat in 2008 afaceri de peste 13 milioane de euro pe plan local. In urmatorii trei ani, compania si-a bugetat o crestere de 50%.
"In 2009, Milupa a inregistrat un ritm de crestere de 8%, cu un ritm mai scazut in ultimul trimestru, reflectand astfel contextul economic din Romania", a mai spus Dana Nacheva.

Codasi la consum pe o piata care abia incepe sa prinda contur

In Europa de Est, piata de alimente pentru copii, estimata la peste 1,2 mld. euro, este mai slab dezvoltata decat in Europa de Vest. Consumul de baby food per capita pentru copiii cu varste cuprinse intre 0 si 3 ani variaza intre 215 kg anual per capita in Franta si 113 kg in Cehia, in Polonia consumul este de 94 kg anual per capita, in timp ce Romania se numara printre tarile cu cel mai mic consum de hrana pentru bebelusi, de doar 14 kg, potrivit unor informatii publicate in 2008 pe site-ul grupului francez Danone. Piata de baby food este formata din trei mari segmente: lapte praf, cereale si mancare pentru bebelusi (piure si sucuri).
Potrivit unor informatii anterioare existente pe site-ul Danone, in urma cu doi ani piata de lapte praf in Europa de Est a fost de 503 milioane de euro, in crestere cu 27% fata de anul precedent, in timp ce piata de cereale pentru bebelusi a avut o valoare de 347 mil. euro si un avans de 21% fata de anul anterior, iar piata de mancare pentru bebelusi a totalizat 250 mil. euro, cu un plus de 33% fata de 2006.
Acelasi raport arata ca 42% din alimentatia unui copil cu varsta intre 6 si 15 luni reprezinta mancare de adulti, iar 45% baby food, iar 82% din alimentatia unui copil intre 16 si 36 de luni reprezinta mancare de adulti, iar 9% baby food, ceea ce inseamna un potential foarte mare de crestere al acestui segment.