Sefii ignoranti, indiferenti sau nepasatori scad din loialitatea angajatilor
Aproape patru din zece (38%) angajati nu sunt deloc loiali companiei in care lucreaza, pentru ca sefii lor adopta comportamente prin care fie ii demotiveaza, fie ii fac sa devina nepasatori, arata un studiu al firmei de consultanta in resurse umane Towers Perrin.
Sondajul, realizat pe un esantion de 90.000 de angajati din 18
tari, a vizat analiza unor factori-cheie care determina loialitatea
angajatilor fata de locul de munca, cum ar fi: abilitatea de a
participa la luarea de decizii, incurajarea din partea sefilor
pentru gandire inovativa, disponibilitatea de a dezvolta abilitati
prin preluarea de noi responsabilitati si interesul executivilor de
top fata de angajati.
O cincime din angajati (21%) sunt intr-adevar pasionati de locul
lor de munca si ar merge pana la extreme pentru angajatorul
sau.
"Loialitatea angajatilor este esentiala pentru competitivitatea
fiecarei companii si a fiecarei economii in parte si de aceea
trebuie sa muncim mult mai mult pentru imbunatatirea acestui
indicator. Ca sa facem acest lucru, trebuie sa incepem prin a
admite ca adevarata problema nu e lipsa de chef, monotonia de la
locul de munca, ci managerii cu «inima de piatra» care taie avantul
angajatilor", a precizat Gary Hamel, consultant si profesor la
London Business School, intr-un articol publicat de cotidianul
american Wall Street Journal.
Hamel a facut o tipologie comportamentala a sefilor care scad din
loialitatea angajatilor si a identificat trei categorii:
Seful ignorant
S-ar putea ca managerii sa nu realizeze ca majoritatea angajatilor
sunt "zombii emotionale", cel putin atunci cand sunt la munca. Fie
liderii corporatiilor nu au citit prea multe studii referitoare la
angajati, fie au o inteligenta emotionala atat de scazuta incat
sunt incapabili sa distinga intre entuziasm si plictiseala.
Seful indiferent
Managerii stiu ca multi angajati sunt plafonati la serviciu, dar
este posibil sa nu le pese de acest aspect, din doua motive: o
cultura corporatista aspra i-a facut mai putin empatici sau
considera ca loialitatea nu este importanta pentru rezultatele
financiare ale companiei (in sensul ca ar fi dragut sa existe, dar
nu este un «must have» in afaceri).
Seful incompetent
S-ar putea ca managerilor sa le pese de loialitatea angajatilor,
dar sa nu-si poata da seama cum sa schimbe lucrurile in bine. Pana
la urma, o multime de joburi sunt pur si simplu plictisitoare:
angajatii din retail, angajatii din fabrici, personalul din
call-centere sau asistentii din administratie sunt angajati pentru
care este normal sa nu existe loialitate.
Studiul mai releva ca firmele care inregistreaza cele mai
ridicate niveluri de loialitate in randul angajatilor au rezultate
financiare mai bune si au mai mult succes in ceea ce priveste
retentia celor mai valorosi angajati decat companiile cu cel mai
scazut nviel de loialitate.
De altfel, mai bine de jumatate din angajati cred ca senior
managementul ii trateaza doar ca pe "o alta zona din companie care
trebuie condusa" sau "ca si cum angajatii n-ar conta".
Organizatia este cel mai puternic factor care influenteaza
loialitatea angajatilor, insa nu exista un singur model de cultura
organizationala care sa determine performantele ridicate ale
angajatilor.
Cel mai eficient ar fi ca abordarea sa se faca in functie de
prioritatile strategice ale companiei, iar liderii trebuie sa-si
inteleaga angajatii la fel de bine precum isi inteleg si
clientii.
Concluzia? Executivii de top trebuie sa treaca la un stil de
leadership mai stimulant pentru a determina angajatii sa se implice
mai mult in activitati, pentru a avea si rezultate financiare mai
bune.