Head-hunterii au ajuns sa vaneze clientii competitorilor dupa ce si-au vazut afacerile injumatatite: „Am ajuns sa muncim, nu doar sa mimam munca”
- "Am fost contactat de patru sau cinci firme de headhunting in ultimele saptamani", spune Dan Bulucea, fostul director de marketing si business al Microsoft Romania, care a anuntat recent ca demisioneaza din cadrul producatorului american de software dupa ce si-a petrecut ultimii 12 ani in aceeasi companie.
- Criza a creat o competitie mai mare in randul firmelor specializate in recrutarea managerilor de top, mai ales ca acestea au inregistrat o scadere cu pana la 60% a afacerilor anul trecut. Ce urmeaza?
Daca inainte "vanatorii de capete" faceau bani relativ usor din
recrutarea de executivi de top, pentru ca managerii acceptau mult
mai repede sa-si schimbe angajatorul pentru o crestere salariala
semnificativa, in prezent head-hunterii au doua probleme majore:
candidatii sunt mai greu de convins sa-si schimbe jobul, iar
companiile - client refuza sa plateasca avansul si lucreaza cu mai
multe firme de executive search simultan. Inceputul de an a fost
insa nesperat de bun pentru unele din aceste firme, in conditiile
in care companiile
si-au dat seama ca au nevoie de "lideri de criza" si de inlocuirea
celor implicati emotional in procesele organizatiei.
"Din septembrie 2009, piata de recrutare a inceput sa mearga din ce
in ce mai bine, insa anul 2008 nu trebuie luat ca an de referinta.
In 2008 a fost o criza pozitiva, firmele de recrutare au avut
noroc, si nu numai, iar acum am ajuns sa muncim cu adevarat, nu
doar sa mimam munca", spune Mihaela Perianu, managing partner al
AIMS Human Capital, partenerul de pe piata locala al Association of
International Management Search (AIMS).
La inceputul anului trecut, estimarile de scadere pentru piata de
executive search erau de 40%, insa au fost si firme care au avut
scaderi de 60% sau chiar 80% fata de 2008, spun reprezentantii
firmelor de executive search.
Al doilea an consecutiv de scadere
"Inceputul anului a fost promitator, ca o revelatie, insa parca a
fost prea spumos fata de ce e in spate. Daca in mod normal Antal,
cu toate birourile din tara, facea 50 de recrutari pe an pentru top
management si 100 de recrutari pentru specialisti-cheie, anul
trecut am recrutat cu 40% mai putin", spune Irina Vasile, country
manager al companiei de executive search Antal Romania.
George Butunoiu, managing partner al firmei cu acelasi nume si unul
din cei mai cunoscuti head-hunteri din piata, spune ca situatia de
pe aceasta piata este destul de fluctuanta.
"Daca lunile ianuarie si februarie au fost foarte bune, in martie
si aprilie incasarile au fost aproape de zero. Totusi, intr-o
singura zi (la sfarsitul lunii aprile - n.red.) am semnat trei
contracte, cele mai multe cereri provenind din strainatate", spune
Butunoiu, a carui companie a inregistrat o cifra de afaceri de
500.000 de euro anul trecut, in scadere cu 30% fata de 2009. Anul
2009 a fost al doilea an consecutiv de scadere pentru el, intrucat
in 2007 compania sa a avut o cifra de afaceri de 720.000 de euro.
Radu Furnica, unul dintre cei mai vechi "vanatori" de executivi de
pe piata locala, sustine ca sectorul serviciilor financiare si cel
bancar sunt blocate complet in ceea ce priveste recrutarea de
executivi. Cu toate acestea, inceputul de an a adus un volum mai
mare de recrutari de manageri de top pentru zona industriala,
constructii, energie sau distributie de bunuri.
"De la inceputul anului am vandut mai mult business decat am vandut
tot anul trecut. Daca inainte companiile erau predispuse sa ofere
salarii mai mari, acum ofera salariul minim acceptabil pentru
executvii recrutati", spune Furnica, presedintele si CEO-ul
companiei de executive search Leadership Development Solutions
(LDS), partenerul pentru piata locala al Korn/ Ferry International,
cea mai mare companie de executive search din lume.
"Am revenit la nivelul din 2003. Companiile ne considera
inutili sau prea scumpi"
In opinia country managerului de la Antal, ce s-a intamplat anul
trecut pe piata de executive search seamana cu situatia din 2003,
cand 80% din angajarile chiar si pentru pozitii- cheie se faceau
prin intermediul site-urilor de recrutare, lucru care incepuse sa
se schimbe in 2008.
"Faptul ca am ajuns la nivelul din 2003, iar companiile isi
protejeaza functiunea interna de HR, iar pe noi ne considera
inutili sau prea scumpi le aduce intr-o capcana. Nefacandu-se
executive search, cei mai buni dintre profesionisti stau pe loc, se
conserva la posturile lor si nu mai exista acelasi stimulent de a
creste si de a obtine poate o pozitie mai buna", adauga Irina
Vasile.
Specialistii spun ca anul trecut au existat doua valuri de
concedieri operate de companii: daca in prima parte a anului s-au
disponibilizat angajati de pe pozitii de entry- level, in a doua
parte s-au concediat angajati din middle si top management.
"In perioada de pace, crestere economica, ai nevoie de o anumita
tipologie de lider care sa conduca businessul. In vreme de razboi,
companiile au nevoie de o altfel de tipologie de manageri, care sa
se uite la business mai pragmatic, sa stie ce costuri sa taie, sa
aduca «fresh blood» pen tru a reinventa businessul", explica
Perianu.
Fir ma de recrutare AIMS (AIMS Human Capital Romania, Aims Services
si Aims Timisoara) a cumulat anul trecut o cifra de afaceri de 5,52
mil. euro, in scadere cu aproape 15% fata de 2008.
Inlocuirile de manageri ar putea sa aduca schimbari benefice pentru
companie, intrucat este posibil ca o o parte din managerii
existenti sa se fi implicat emotional in ultimii ani in com pa nie
si nu mai pot avea o perspectiva din exterior atunci cand vine
vorba de reduceri de costuri.
Companiile lucreaza cu mai multe
firme de recrutare simultan
O mare parte din companiile care vor sa-si aduca un nou executiv in
companie nu platesc avans firmelor de executive search pentru ca nu
au incredere in eficienta acestora si de aceea se intampla sa
apeleze la mai multe firme de acest tip in acelasi timp.
"Companiile au fost asa de sigure ca suntem disperati si ca
acceptam orice, incat ne-au spus de multe ori ca deja lucreaza in
paralel si cu alte agentii pentru recrutarea aceleiasi pozitii. De
multe ori ne spuneau: «take it or leave it!»", mai spune Irina
Vasile.
Una dintre companiile care au apelat la mai multe firme de
executive search pentru a recruta cateva pozitii pentru middle
management este compania de credite de consum Cetelem.
"Este adevarat ca am lucrat cu mai multe firme de executive search
in ultima perioada, pe care le-am selectat in functie de nivelul de
senioritate a pozitiei pentru care recrutam", sustine Irina Stoian,
HR manager al Cetelem, care numara peste 800 de angajati la nivel
local.
Exista situatii in care compania- client nu este de acord sa
plateasca o suma in avans si sa solicite plata la plasare, iar daca
firma de recrutare nu a reusit sa gaseasca un candidat, desi a
facut toata munca de cautare si documentare, clientul nu plateste
nimic.
"Unele companii lucreaza cu mai multe firme de recrutare in
paralel, ceea ce creeaza o competitie absolut stupida, in care de
multe ori se contacteaza aceiasi candidati. Daca ai, de exemplu,
clienti care accepta plata in transe, iar altii care nu accepta si
apeleaza la mai multe firme de recrutare, lucrezi mai mult pentru
clientii care accepta plata in transe, pentru ca munca si efortul
pe care le depui sunt recompensate. Este o chestie de noroc sa
reusesti sa plasezi candidatul in momentul in care intri in
competitie cu 4 -5 firme de recrutare", explica Perianu.
Au scazut tarifele cu cel putin 20%
Exista doua modalitati prin care firmele de executive search isi
stabilesc onorariul: fie solicita un procent de 30% din salariul
brut anual al executivului plasat (acesta fiind si standardul
intrenational dorit), fie opteaza pentru un onorariu fix, care mai
poarta denumirea de "flat fee". Unul dintre dezavantajele variantei
bazate pe procente din salariu este faptul ca un client poate
considera ca firma de recrutare recomanda un candidat mai scump
pentru a incasa un onorariu mai mare.
In cadrul firmei Antal Romania, onorariul s-a stabilit pe baza de
procente din salariu, care anul trecut nu au depasit insa
20%.
"Anul acesta nu mai facem reduceri sub 20%, dar nici nu putem spera
la o crestere de pana la 25- 30% din salariul brut anual al
executivului plasat", adauga Irina Vasile. Compania are o taxa
minima de 3.000 de euro (pentru care a recrutat specialisti
software), insa sub aceasta suma "nu se poate vorbi de executive
search si nici nu poti avea profit." Antal Romania inca mai
incaseaza onorarii de 15.000 de euro, insa sunt clienti straini.
Cel mai mic onorariu incasat pentru recrutarea unui executiv de top
a fost 5.000 de euro si a reprezentat 15% din salariul brut anual
al managerului plasat.
In cadrul firmei Aims, onorariul este o suma fixa. "Noi am scazut
onorariile cu 20% si vom mentine aceasta scadere si pentru anul
acesta. Mergem in continuare pe plata in transe, luam o suma in
avans, insa clientii accepta cu foarte mare greutate o suma in
avans", mai spune Perianu.
11.000 de euro net lunar, cel mai mare salariu obtinut
in primele luni din 2010
Cel mai mare salariu al unui executiv plasat in primele luni din
2010 de headhunterul George Butunoiu a fost de 11.000 de euro net/
luna, pentru un manager de top care lucreaza in domeniul
serviciilor financiare. Urmatoarele au fost de 6.000 de euro net pe
luna pentru doua pozitii de country manager, ambele in domeniul
produselor industriale. Cu toate acestea, ofertele de salarii
pentru pozitiile de top sunt individuale, nu exista un salariu fix,
indiferent de candidat. " Diferentele sunt foarte mari intre
ofertele pe care le primesc cei care au deja un loc de munca
(ofertele sunt comparabile cu cele din anii trecuti) si cei care nu
au job si care sunt in pozitia de cautatori, care primesc si cu 50%
mai putin decat primii, la niveluri comparabile de senioritate sau
experienta", explica Butunoiu.
In ultima perioada, firma de recrutare AIMS a facut recrutari
pentru directori generali, directori de fabrica, directori
financiari, care lucreaza in domenii precum FMCG, farma,
industrial, productie sau energie. In top sunt posturile de vanzari
dupa care urmeaza directorii generali si directorii
financiari.
"Nu poti sa judeci un salariu in lipsa unui context. Salariul
executivilor poate fi mai mic sau mai mare in functie de criterii
precum dimensiunea companiei, oamenii aflati in subordine,
responsabilitatile pe care le are, pozitionarea companiei pe piata
sau marja de profit, cifra de afaceri, strategia companiei", mai
spune Perianu.
Fostul director de marketing al Microsoft Romania, care a renuntat
la functie pentru ca
si-a dorit sa faca ceva nou, nu a vrut sa precizeze care este
valoarea salariului pentru care ar accepta oferta unui head-hunter.
Un lucru este cert: nu conteaza salariul fix, ci beneficiile si
strategiile de bonusare raportate la responsa bili ta tile pe care
le presupune noua functie. "Fiecare dintre noi face in sinea lui un
calcul pentru a vedea care este valoarea venitului care l-ar motiva
si care sa corespunda experientei acumulate de-a lungul timpului si
este evident ca trebuie sa fie o evolutie pozitiva in raport cu
ceea ce a obtinut de la fostul angajator", conchide Bulucea.