Cum a ajuns Wizz Air la o cota de piata de 18% in transportul aerian fara a avea birouri locale

Autor: Mirabela Tiron 10.05.2010
  • Un sfert din veniturile operatorului aerian low-cost vin din taxele pe servicii aditionale (bagaje de cala, mancare)
  • Compania si-a bazat strategia pe destinatiile in care muncesc romanii si nu se uita la zborurile interne, care necesita un alt model de business n Cu un grad de ocupare al avioanelor de peste 80%, compania vinde online opt din zece bilete de avion si nu a investit niciun euro intr-un birou local pentru vanzari de bilete.


Operarea de pe aeroporturile secundare si de pe cele din provincie, tintirea maselor de pasageri prin preturi reduse, perceperea de taxe aditionale pentru servicii suplimentare (mancare, bagaj de cala) si distributia online a biletelor de avion au dus compania aeriana ungara Wizz Air la o cota de piata de peste 18% anul trecut, potrivit estimarilor ZF care iau in calcul un total de 9 milioane de pasageri transportati anul trecut in Romania.
Cota de piata se refera doar la numarul de pasageri transportati si nu la valoarea veniturilor, unde, de regula, companiile de linie regulata au castiguri mai mari.
Astfel, dupa o prezenta extrem de timida pe piata in 2006, cand compania ungara transporta 17.000 de pasageri, Wizz Air a ajuns anul trecut la un trafic de 1,7 milioane de pasageri, nivel care situeaza compania in lupta pentru primul loc pe piata aeriana raportat la trafic.
Tendinta de dezvoltare a companiei aeriene ungare continua si anul acesta, cand se estimeaza ca vor fi transportati 2,1 milioane de pasageri.
"Rezultatele din primele patru luni ale anului arata ca estimarile de crestere a traficului cu 30% se vor realiza", a declarat Natasa Kazmer, directorul de comunicare al companiei Wizz Air.

Plus 33% in primele patru luni
Operatorul low-cost Wizz Air a transportat in primele patru luni ale acestui an 582.000 de pasageri, mai mult cu 33% fata de perioada similara a anului trecut, potrivit datelor prezentate de oficialii companiei.
Wizz Air este compania aeriana low-cost cu capital strain care a avut cea mai accelerata evolutie de pe piata locala in ultimii patru ani, pe care mai opereaza GermanWings si easyJet, dar si operatorul cu capital romanesc Blue Air, principalul concurent al companiei ungare. Daca anul trecut, cand piata aeriana a simtit efectele crizei economice, mai multi jucatori low-cost, respectiv My Air si Sky Europe au intrat in faliment, Wizz Air aproape ca si-a dublat traficul fata de anul anterior.

Care este modelul de business
"Modelul nostru de business se concentreaza pe operarea cu costuri minime si implicit pe tarife cat mai mici la biletele de avion. Prin preturile reduse la biletele de avion ne adresam maselor de oameni si incercam sa ocupam toate locurile din aeronave. Noi facem bani din traficul de masa spre comparatie cu operatorii traditionali".
In primele patru luni ale anului, gradul de incarcare al aeronavelor Wizz Air a fost de 83%, nivel ce asigura profitabilitatea unui zbor. Flota companiei pe piata romaneasca este compusa din sase aeronave, iar anul acesta va ajunge la opt aeronave.

Opt din zece bilete vandute, online
Compania isi asigura operarea cu costuri mici prin mentinerea la sol a avioanelor doar pentru o durata de 30 de minute, frecventele de operare a zborurilor spre destinatii externe fiind de cateva ori pe saptamana sau chiar zilnic. Mai multt, Wizz Air nu a deschis birouri locale pentru vanzarea de bilete, circa 84% din bilete fiind vandute prin platforma online.
Compania ungara opereaza doar zboruri internationale din Romania, avand trei baze in Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara.
"Targetam destinatii din Italia, Spania, Germania si alte tari in care romanii se deplaseaza pentru a munci. Nu ne intereseaza sa operam zboruri domestice in Romania pentru ca acestea necesita alt model de business'", a spus Kazmer, adaugand ca pentru a opera zboruri interne este nevoie de aeronave cu un numar mai mic de locuri, de frecvente zilnice de zbor si de preturi la biletele de avion mai mici decat cele practicate pe curse externe.
In opinia oficialului Wizz Air, avantajul pietei din Romania este acela ca traficul aerian nu este focusat doar in Capitala, ci si in celelalte orase mari. "Baza din Cluj-Napoca este la fel de mare ca si cea din Bucuresti. Ca puncte slabe ale aceste piete as mentiona infrastructura deficitara a aeroporturilor si taxele mult prea mari percepute de acestea".
Aproape un sfert din veniturile companiei pe piata romaneasca provin din serviciile aditionale (taxe pe bagajele de cala, taxa pentru prioritate la imbarcare, mancarea din avion si altele), restul fiind incasari din vanzarea de bilete de avion. Reprezentantii companiei nu au dorit sa ofere date legate de valoarea cifrei de afaceri si a profitului pe piata locala, insa, ptorivit estimarilor ZF, cifra de afaceri a companiei se ridica in jurul nivelului de 100 de milioane de euro. "Cei mai multi pasageri romani cumpara servicii aditionale pe langa biletul de avion", a spus ea. Recent, compania a introdus serviciul de check-in online, asigurarea in cazul intarzierii de zbor, care costa 45 lei (11 euro) si alte servicii aditionale.
Doar 15% din numarul total de pasageri transportati de companie, adica 250.000 de oameni, calatoresc in scop de afaceri, restul calatorind in scop turistic si pentru a munci in strainatate.

Se uita la destinatii din Grecia, Cipru
In ceea ce priveste directiile de dezvoltare ale companiei, oficialul Wizz Air sustine ca sunt analizate pietele din Grecia, Cipru, dar si cele din Benelux (Belgia, Luxemburg si Olanda), pe care compania nu opereaza in prezent. Anul trecut au fost introduse 14 noi curse spre destinatii externe.
"Deocamdata insa trebuie sa ne consolidam pe destinatiile nou introduse. Inainte de a alege o ruta pe care sa operam ne uitam si analizam 20-30 de rute". La nivel international Wizz Air a transportat 7,8 milioane de pasageri.