Exclusiv online: Ce crede directorul unei firme de training despre solutia guvernamentala pentru reducerea deficitului bugetar

Autor: Stuart Whent 11.05.2010

Un lucru este clar - e nevoie de o interventie pentru a reduce deficitul bugetar actual, si nu numai pentru a satisface conditiile impuse de FMI. Se pare ca guvernul a fost fortat sa decida in a face o alegere intre a majora impozitele, a reduce drastic cheltuielile publice, sau o combinatie intre cele doua.

Totusi, multi analisti afirma corect ca riscul unui al doilea val de recesiune ar putea fi crescut daca Guvernul isi creste impozitele afacerilor si al indivizilor. Temerea mea e ca orice crestere a impozitului indirect TVA va avea efecte adverse asupra cheltuielilor consumatorilor in ceea ce priveste anumite bunuri sau servicii, astfel, cufundand economia si mai tare in recesiune. Veniturile reduse rezultate in aceasta eventualitate si o continuare a reticentei de a imprumuta economia vor avea un impact negativ semnificativ asupra redresarii. Romania nu are nevoie in acest moment ca cererea generala sa scada si mai mult.

În cadrul industriei in care activez - trainingul, majorarea TVA-ului cel mai probabil ar determina o reducere globala in cheltuielile de training, ceea ce ar insemna crearea unei forte de munca slab calificata si neechipata pentru a se pozitiona corespunzator pentru o redresare economica. Cu alte cuvinte, o crestere a taxei pe bunurile de consum si servicii ar ar avea consecinte negative pe termen lung in economie.

Am observat deja o schimbare in profilul industriei noastre, impreuna cu multi lideri in afaceri cu care am vorbit si care imi spun ca organizatiile lor si-au indreptat atentia asupra programelor de training mai scurte si esentiale, indepartandu-se de trainingurile ce implica o perioada mai indelungata de timp, pe investitii sau pe motivatie. Acesta este un exemplu clar al efectului pe care criza financiara il are asupra felului in care companiile gandesc si actioneaza; totul se schimba in timp si crizele accelereaza acste schimbari. Furnizorii trebuie sa se schimbe de asemenea si sa se adapteze rapid la noile conditii ale pietei.

Unii dintre clientii nostri au fost fortati sa faca acest lucru din cauza exigentei reducerii costurilor, iar altii pentru a veni in intampinarea nevoilor urgente ale afacerii, cum ar fi necesitatea de a intelege impactul deciziilor asupra performantei financiare a afacerii. Organizatii din ambele tabere s-au adaptat realitatilor mediului comercial prin livrarea de training prin alte metode - preluand trainingul intern si folosind parteneri specializati, asa cum este si BPP, care este recunoscut pe cuprinsul Europei ca fiind cel mai mare si, in opinia mea, cea mai buna companie de training profesional din regiune pentru a oferi training angajatilor din zonele cheie. Acum e mai important ca niciodata sa se obtina cat mai multa valoare din trainingul unui individ prin asigurarea ca trainingul primit poate fi aplicat in mediul de business. Cresterea TVA-ului pe cheltuielile cu trainingul ar fi afectat atat indivizii, cat si afacerile, intrucat formarea corespunzatoare a angajatilor continua sa fie esentiala pentru succesul pe termen mediu si lung al afacerilor.

Întorcandu-ne la tema noastra de discutie, Guvernul trebuie sa reduca deficitul national, ori prin cresterea veniturilor, ori prin reducerea cheltuielilor. Alegerea a fost reducerea costurilor, prin micsorarea salariilor si pensiilor din sectorul public din Romania. Aceasta decizie a fost luata, bineinteles, astfel incat sa faca cat mai putin rau sectorului privat, sectorul economiei aducator de avere, dar cine poate sti daca majorarea taxelor nu va fi de asemenea necesara mai tarziu in cursul lui 2010? Costurile au fost reduse, dar veniturile nu au fost majorate, va fi acest lucru suficient pentru a reduce deficitul si pentru a satisface cerintele FMI…?

Daca Guvernul decide sa majoreze impozitele in aceasta recesiune acest lucru ar fi consistent cu experientele Statelor Unite din ultimele doua decenii, desi, dupa standardele curente, recesiunile din SUA de la inceputul anilor '90 si 2000 au fost relativ temperate. Daca recesiunile ar fi fost mai drastice, trebuinta majorarii taxelor ar fi fost mai mare. Oricum, trebuie luat in considerare faptul ca sectorul privat din Statele Unite este proportional mai mic decat cel din Romania.

În timpul unei recesiuni, somajul creste, familiile intampina mai multe greutati in a plati pentru necesitati si multe dintre ele isi pierd sau nu isi mai permit accesul la serviciile de baza. Prin cresterea graduala a taxelor directe, economia se poate asigura ca acele familii si indivizi care sunt cele mai lovite de recesiune nu vor infrunta si mai multe dificultati din cauza reducerilor guvernamentale ale programelor si serviciilor de care au nevoie, inclusiv acelea care implica asistenta pentru locuinte, sanatate, sau accesul la educatie. Reducerile cheltuielilor au de cele mai multe ori cel mai daunator impact asupra familiilor cu venituri mici. Cresterea impozitelor poate preintampina asemenea reduceri.

Majorarea taxelor in timpul unei recesiuni - in special a taxelor care afecteaza familiile cu venituri mai mari - este in general mai buna pentru economie si pentru populatie decat reducerile bugetare drastice. Motivele sunt simple. Aproape orice ban pe care comunitatile il cheltuie pentru furnizarea serviciilor publice, fie ele sub forma ajutorului pentru cei vulnerabili, salariile functionarilor publici sau alte servicii vitale, intra in economia locala imediat. Daca Guvernul reduce cheltuielile in aceste zone, cererea are de suferit intr-o perioada in care cererea este deja mult prea scazuta si serviciile publice sunt foarte necesare. Acest lucru sugereaza ca miscarea de crestere a TVA-ului poate fi una nepotrivita in aceasta perioada.

Daca Guvernul abordeaza corect cresterea impozitelor, efectele negative pot fi minimizate. Ca de exemplu, gospodariile cu venituri mari au o predilectie mai mica spre consum (si economisesc mai mult). Ca rezultat, la fiecare crestere de un leu a taxelor, gospodariile cu venituri mari isi vor reduce cheltuielile cu mult mai putin de un leu. Cu siguranta, este timpul de a ne deplasa catre un sistem de impozite mai progresiv, folosind rate marginale de impozitare mai mari si niveluri mai mari de venit.

Pe scurt, deficitul bugetar trebuie redus intr-un fel sau altul - nici teoria economica, nici experienta nu sustin ideea ca Guvernul ar trebui sa dea inapoi de la cresterea taxelor directe in timpul unei recesiuni din teama daunelor pe care acesta masura ar putea sa le provoace performantei economice. Totusi, cresterea taxelor indirecte (TVA) poate sa impiedice progresul catre redresare si se pare ca oricum exista putin suport pentru o crestere pe aceasta baza. În esenta, continuu sa cred ca o combinatie intre reducerea targetata cu grija a cheltuiellor si cresterea impozitarii directe pare a fi calea de urmat.

Stuart Whent este managing director in cadrul firmei de training BPP Professional Education.