Asiguratorii incearca sa „fure startul” maratonului asigurarilor obligatorii de locuinte

Autor: Angela Placinta 12.05.2010

Mai multe companii de asigurari au inceput in ultima luna campanii puternice de vanzare a asigurarilor de locuinte, astfel incat in momentul introducerii asigurarilor obligatorii sa aiba deja o baza de clienti considerabila.



Companiile de asigurari se pregatesc intens pentru introducerea asigurarilor obligatorii de locuinte, incercand sa "fure startul" prin lansarea unor campanii puternice de vanzare a asigurarilor facultative pentru case. Astfel, pana la data introducerii asigurarilor obligatorii (care ar putea fi spre sfarsitul acestui an) aceste companii vor sa atraga portofolii considerabile de clienti, care tot de la ele sa isi cumpere si asigurarile obligatorii. Miza acestei piete nu este inca mare, circa 100-150 mil. euro, insa prima initiala ar putea creste in viitor, ceea ce le va aduce mai mult business asiguratorilor. Companii ca Allianz-Tiriac, Astra, Omniasig si Groupama desfasoara in prezent campanii puternice de vanzare a asigurarilor de locuinte prin reclame si diverse parteneriate. In urma cu cateva luni si Generali a derulat o campanie.

Astra, Generali si Groupama sunt actionari ai Pool-ului de Asigurare Impotriva Dezastrelor (PAID), compania care va emite si va administra politele de asigurare obligatorie a locuintelor. Allianz-Tiriac si Omniasig nu au aderat la Pool, dar desfasoara campanii deoarece legea ar putea fi modificata astfel incat cei care au o asigurare facultativa pentru locuinta sa nu mai fie obligati sa cumpere o asigurare obligatorie. In prezent, legea prevede ca cei care la momentul introducerii asigurarilor obligatorii detin si o polita facultativa o pot pastra pana la expirarea acesteia, dar dupa aceasta trebuie sa incheie o asigurare obligatorie. In Romania exista peste 8 milioane de locuinte, din care aproximativ 20% sunt asigurate, potrivit celor mai recente date.

"Asiguratorii incearca sa isi creeze un portofoliu, pentru ca oricum politele facultative vor ramane in vigoare si dupa introducerea celor obligatorii, pana la expirare, dar si deoarece clientii vor fi mai usor de pastrat atunci cand va aparea asigurarea obligatorie", afirma Karina Rosu, directorul general al brokerului de asigurari Aon.

Allianz-Tiriac si Groupama se intrec in reclame pe TV, radio si site-uri pentru produse de asigurare de locuinta, iar Omniasig a lansat o polita foarte asemanatoare cu viitoarea asigurare obligatorie. Pe de alta parte, Astra a incheiat un parteneriat cu operatorul de comunicatii Romtelecom, prin care le-a trimis catorva sute de mii de clienti persoane fizice polite de asigurare impreuna cu factura, produsul fiind asemanator cu polita care urmeaza sa fie obligatorie. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor i-a interzis insa companiei sa mai trimita polite, motivul fiind ca informatiile din asigurare ar fi inexacte, iar Rometelecom nu este broker astfel incat sa le intermedieze.

"Este o oportunitate de piata folosita din plin de companiile de asigurari. Odata cu lansarea asigurarilor obligatorii, va fi prima data cand firmele de asigurari vor intra in contact cu 8 milioane de familii, cand vor ajunge in casa fiecarui om. Acest lucru creeaza oportunitati importante de cross-selling", explica Gheorghe Grad, directorul general al brokerului de asigurari SRBA.

Cu alte cuvinte, firmele de asigurari mizeaza pe faptul ca, odata ce i-au vandut unui proprietar de locuinta o polita obligatorie, ii vor putea vinde si o asigurare facultativa pentru casa. Polita obligatorie va costa 10 sau 20 de euro pe an, in functie de tipul locuintei, suma asigurata fiind de 10.000 de euro, respectiv 20.000 de euro.

Riscurile acoperite sunt inundatiile, cutremurul si alunecarile de teren. Introducerea asigurarilor obligatorii este amanata de mai multi ani si nu este sigura nici intrarea in vigoare a legii respective in toamna acestui an.

"Este un segment important de piata, in conditiile in care nu mai mult de 20% din locuintele din Romania sunt asigurate acum. Asiguratorii se bazeaza pe faptul ca vor putea vinde, pe langa polita obligatorie, si asiguari de persoane, de bunuri, de raspundere civila fata de terti si sanatate", considera Karina Rosu de la Aon.

Ea afirma ca, cel mai probabil, maximum 50% din proprietarii de locuinte vor cumpara asigurarea obligatorie in primul an, dar sunt si manageri cu asteptari mai pesimiste: 20-30%.

Cat costa asigurarea obligatorie 10 euro/an pentru locuinte cu pereti exteriori din caramida nearsa sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic/chimic, cum ar fi chirpiciul 20 euro/an pentru locuinte cu structura rezistenta de beton armat, metal ori lemn sau cu pereti exteriori din piatra, caramida arsa sau din orice material rezultat in urma unui tratament termic si/sau chimic

Ce acopera polita obligatorie