Radu Lucianu: Nu as mai construi acum un mall in Bucuresti

Autor: Cristi Moga 12.05.2010

O serie de malluri din Bucuresti au fost gandite prost, cu alei de 12-15 metri latime, spatii inutilizabile care se transfera in costul chiriei si intr-un final in pretul produselor, crede Radu Lucianu, country manager al firmei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis.



Cele opt malluri si sapte parcuri comerciale existente in Bucuresti acopera in prezent cererea de spatii de retail la nivelul Capitalei, in conditiile in care gradul de ocupare este redus in numeroase proiecte, in special in zona de sud a orasului.

"Nu as mai face mall in Bucuresti deocamdata. Cele existente sunt foarte mari, cam goale si au marfa scumpa fata de magazinele din alte tari europene. Am fost intr-un mall in Singapore unde latimea aleilor era de sase metri, nu de 12-15 metri, cum au facut unii dezvoltatori la noi, «sa fie mallul frumos». Daca ai intr-un mall spatii neutilizabile de 20-25%, banii investiti pentru realizarea lor se rasfrang pana la urma asupra chiriasilor, sunt bani pierduti", apreciaza Lucianu, unul dintre cei mai vechi consultanti imobiliari de pe piata.

In ultimul an au fost finalizate cele mai mari doua malluri din Bucuresti - Cotroceni Park si Sun Plaza -, iar in conditiile crizei, piata a absorbit cu greu 150.000 de metri patrati de spatii comerciale noi, numarul spatiilor goale crescand in majoritatea proiectelor.

O analiza a ZF arata ca la inceputul lunii aprilie in opt malluri din Bucuresti erau neocupate aproximativ 170 de spatii comerciale, echivalentul unui mall cu o suprafata de circa 50.000 de metri patrati.

Lucianu apreciaza ca dezvoltatorii imobiliari au facut numeroase greseli, atat in ceea ce priveste construirea centrelor comerciale, cat si a cladirilor de birouri si proiectelor de locuinte.

"Din 100 de dezvoltatori, doar 2-3, maxim cinci au venit sa se consulte. La noi in piata a fost haiducie si este si acum. Am lunar intalniri cu 50 de investitori, cei mai multi dintre ei avand in continuare proiecte fantasmagorice. Se intreaba acum de ce nu pot sa vanda, dar nu au intrebat si in momentul in care au cumparat terenul", spune consultantul.

CB Richard Ellis face parte din grupul celor mai mari cinci-sase consultanti internationali de pe piata locala. Afacerile firmelor de profil s-au prabusit odata cu caderea generala a pietei.

Firma a inregistrat in 2007, cel mai bun an, afaceri de 14 mil. euro. Ulterior, reprezentantii companiei nu au mai facut publice informatiile financiare, dar la nivelul echipei de brokeri si consultanti ajustarea a fost de circa 60% - de la 100 la 40-45 de oameni.

Lucianu apreciaza ca actuala criza din imobiliare, inceputa in urma cu un an si jumatate, va dura in jur de trei ani si nu vede semne clare de imbunatatire a perceptiei bancilor fata de aceasta piata.

"Banii sunt in continuare scumpi si pentru proiecte care ar avea clienti. Este la fel ca in cazul romanilor din strainatate: pentru unii care au facut «mascari», toti suntem considerati la fel, chiar si cand mergem in vacanta. Motorul industriei imobiliare este oprit din cauza unora care au dat peste cap tot sistemul. Nu poti sa le faci pe toate - si branza si sosoni si imobiliare. Nu au legatura una cu alta", spune consultantul.

El este de parere ca pentru revitalizarea pietei ar trebui reglementat cadrul legislativ pentru se stabili "cine are si cine nu are voie sa faca tranzactii imobiliare", bancile ar trebui "sa lase din brate" portofoliul imobiliar neproductiv, iar romanii ar trebui sa accepte sa traiasca si cu chirie, reducerea cererii de credite putand creste competitia intre banci pentru clienti si scaderea dobanzilor.

Lucianu apreciaza ca Guvernul s-a consultat prea putin pentru gasirea celor mai bune masuri de impulsionare a domeniului imobiliar.

"Pentru programul «Prima casa» nu a fost intrebat niciun consultant din cadrul firmelor internationale. Este un proiect insuficient, atata timp cat oamenii se gandesc in primul rand la pastrarea locului de munca", apreciaza consultantul. Din acest motiv, Lucianu ar dori formarea unei asociatii a consultantilor imobiliari, care sa poata fi ascultata de catre reprezentantii guvernului inainte de luarea unor decizii importante pentru piata de profil.