CFR Marfa ar trebui privatizata prin listarea la bursa ca sa nu-si piarda identitatea
CFR Marfa este una dintre principalele companii care urmeaza sa fie privatizate de Guvern pana in primavara anului viitor potrivit negocierilor cu Fondul Monetar International (FMI), insa companiile din sectorul feroviar considera ca vanzarea catre un investitor strategic ar conduce la pierderea identitatii CFR Marfa, cea mai buna varianta fiind listarea la Bursa. CFR Marfa are in prezent o cota de piata de 50% pe transportul feroviar de marfa si are extindere la nivel national.
"Listarea la bursa ar fi cea mai transparenta metoda de atragere
a unor investitori straini si in acest caz CFR Marfa nu-si va
pierde identitatea. Daca luam exemplul Ungariei, unde Rail Cargo
(divizia grupului austriac OBB, controlat de stat - n.r.) a preluat
MAV Cargo si i-a schimbat deja denumirea in Rail Cargo Ungaria,
urmand sa ajunga doar o subsidiara a grupului austriac", afirma
Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei
Feroviare din Romania (AIFR), care reprezinta interesele a 20 de
companii, cu afaceri anuale de circa 1 mld. euro. Transportul
feroviar de marfa este vazut de majoritatea statelor ca o
activitate strategica, prin care un guvern poate sa sprijine sau sa
controleze un anumit sector din industrie, in functie de
necesitati. De aceea, tari precum Germania sau Austria detin
controlul operatorilor de transport de marfa DB Schenker (parte a
Deutsche Bahn) si Rail Cargo (parte a grupului OBB), care au cautat
in ultimii ani sa se extinda in regiune. Radu Berceanu, ministrul
transporturilor, a declarat inca de la sfarsitul anului trecut ca
intentioneaza sa scoata la privatizare CFR Marfa in perioada
2010-2011 si estima ca statul va avea de castigat peste un miliard
de euro din vanzarea companiei. "CFR Marfa poate fi atractiva
pentru investitorii straini, dar si pentru cei locali, avand in
vedere logistica companiei si numarul mare de triaje si depouri pe
care le detine, astfel incat cel care o cumpara nu va fi nevoit sa
faca investitii masive in infrastructura. Insa sunt sceptic cu
termenul propus pentru realizarea privatizarii (primavara lui 2011
- n.r.), pentru ca este deja al saptelea sau al optulea anunt de
privatizare al Guvernului si pana anul viitor pot sa apara iar
modificari de strategie", afirma Roseanu. CFR Marfa ar putea fi mai
atractiva anul viitor pentru investitori, avand in vedere ca si-a
propus pentru 2010 profit zero, dupa ce in 2009 a avut pierderi de
78 mil. euro. Veniturile estimate pentru anul acesta se ridica la
292 mil. euro, mai mult cu 8% mai mult fata de anul trecut,
potrivit proiectului de buget. Compania a fost pe profit pana in
2007, doar criza si managementul slab au determinat-o sa treaca pe
pierdere. Operatorii privati precum Grupul Feroviar Roman sau
Unifertrans au dovedit ca sectorul transportului de marfa poate fi
profitabil. Transportul total de marfa a scazut anul trecut cu 24%,
pana la 50,6 milioane de tone, din cauza reducerii activitatii din
sectorul industrial, care a condus la diminuarea drastica a
comenzilor pentru transportul de marfa. "Activitatea industriala
este la pamant, volumele sunt mult mai jos fata de acum doi ani,
dar asta nu inseamna ca aceasta situatie se va mentine pe o
perioada lunga. Odata cu revenirea economiei, isi va reveni si
industria si implicit comenzile pentru transportul de marfa", spune
Roseanu. Presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulian
Mantescu, considera ca prin privatizarea CFR Marfa se incearca
distrugerea societatii, careia in ultimii trei ani i-a scazut
valoarea de la 5 mld. euro la 2 mld. euro. Mantescu considera ca o
privatizare nu se poate face "peste noapte", ci trebuie prezentat
un program de privatizare.