Criza ca oportunitate
Autor:
Eugen Radulescu
13.05.2010
De mult prea multe ori, dezbaterile
pe teme de maximă seriozitate, cum ar fi cele privind modelul de
creştere care ar fi potrivit pentru ţara noastră, alunecă rapid in
derizoriu sau nu reuşesc să depăşească un populisme cât de găunos,
pe atât de dăunător. Intr-o anumită măsură, chiar criza dramatică
in care am intrat are drept cauză acest "model" de abordare -
lipsit de orice perspectivă, de orice logică, in care hărmălaia
fără rost acoperă orice altceva.
Criza in care am intrat era
previzibilă şi ea nu are nimic de a face cu criza mondială -
aceasta din urmă doar a pus mai curând in lumină haosul şi
debandada din politica economică din ţara noastră.
Nu e vorba,
politica noastră economică nu a excelat nicicând după 1989; cel
mult, au fost câteva momente (mai exact, in 1991, 1997 şi in 1999)
in care, de pe marginea prăpastiei, guvernele de atunci au adoptat
măsuri care ne-au scos temporar la liman; dar, după ce scoteam
puţin capul la lumină, o luam de la capăt. Gafele cele mai sinistre
au fost făcute insă doar in ultimii câţiva ani; creşterea cu un
sfert de milion a numărului de birocraţi in aparatul de stat in
perioada 2005-2008, iar după aderarea la Uniunea Europeană scăparea
de sub orice control a salariilor in sectorul public şi creşterea
pensiilor cu totul şi cu totul peste puterile economiei de a duce
noile valori au fost trei dintre cele mai nenorocite evoluţii care
au marcat această perioadă. De notat că ultimele isprăvi din
această listă se petreceau in plină criză mondială; epuizarea
resurselor bugetare pentru pomeni electorale a văduvit mai târziu
guvernul de resursele care i-ar fi permis să stimuleze cât de cât
economia reală.
Şi totuşi, nici acum nu e totul
pierdut. Şi acum există o fărâmă de speranţă să o putem lua de la
capăt, pe baze mult mai sănătoase. Poate că şansa vine chiar din
faptul că prăpastia in care am ajuns este atât de adâncă, incât
numai măsuri foarte radicale ne pot salva. Un prim pas a şi fost
făcut, prin anunţul măsurilor de scădere brutală a salariilor in
sectorul public şi a pensiilor. Aşa cum era de aşteptat, acest
anunţ a fost urmat de un cor al bocitoarelor despletite, care
prevestesc sfârşitul lumii dacă măsurile sunt puse in aplicare,
precum şi de ameninţări, mai mult sau mai puţin voalate, ale
liderilor de sindicat, referitoare la repetarea "modelului
grecesc". Este adevărat, de această dată au fost şi voci care au
spus că aceste măsuri sunt raţionale şi ar trebui să aibă urmări
pozitive.
Eu aş propune să plecăm de la cifre.
In primul trimestru din acest an venitul mediu brut din
administraţia publică a fost de 3058 lei, cu 53,3% mai mare decât
venitul mediu brut pe economie; aşadar, o reducere cu 25% a acestui
venit i-ar lăsa pe cei din administraţia publică "doar" cu 22,6%
peste nivelul mediu pe economie. Unde este grozăvia, aici? Eu sunt
de părere că grozăvia este de fapt ca slujbele cele mai sigure şi
cu infinit mai puţină bătaie de cap decât cele din sectorul privat
să se bucure şi de venituri cu mult, mult peste acestea din urmă.
Unde se mai pomeneşte aşa ceva in celelalte ţări din Uniunea
Europeană?
In privinţa pensiilor, atunci când
acesta au fost majorate cu 47% in prag de alegeri, am afirmat
răspicat că această majorare va avea urmări nefaste; scăderea,
acum, cu 15%, lasă incă un câştig net pentru pensionari de aproape
28% - oricum, destul de ridicat, nu in raport cu dorinţele, ci cu
potenţialul economiei de a susţine această cheltuială.
Aşadar, cele două categorii
importante care au de suportat pe moment şocul reducerii
veniturilor rămân cu o situaţie semnificativ mai bună comparativ cu
nivelul mediu din economie, in cazul funcţionarilor publici, şi cu
pensiile de acum doi ani, in cazul pensionarilor. Nu este nicio
bucurie că asemenea măsuri nu pot fi evitate, dar adoptarea lor nu
este nicidecum o tragedie. Se des-face ceea ce s-a făcut in mod
iresponsabil. Se revine, pur şi simplu, la puţină raţionalitate
economică.
N-aş vrea să pierdem din vedere că
alternativa ar fi o majorare brutală a impozitelor, care ar afecta
puternic capacitatea economiei de a relua o creştere sănătoasă şi
durabilă. Aşadar, preţul păstrării privilegiilor funcţionarilor
publici ar fi atârnarea de pietre de moară de gâtul economiei, cu
efecte puternic negative şi imprevizibile pentru mai mulţi ani de
aici inainte şi care ar afecta pe toată lumea. Are vreo noimă aşa
ceva?
Cred că argumentele raţionale sunt
covârşitoare. Dar mă tem că ele nu sunt suficiente. Se vor opune in
primul rând cei direct afectaţi, indiferent dacă erau sau nu
indreptăţiţi la veniturile pe care le obţinuseră. Vor sări şi unii
lideri politici, poate chiar aceiaşi care ne-au adus in această
situaţie gravă. Nu exclud ca, urmare a unor legi făcute pentru a
apăra cu dinţii iluzorii "drepturi câştigate", să constatăm că
guvernul nici măcar nu are cum să intoarcă reglementările legale
pentru ca aplicarea măsurilor respective să fie posibilă. Toate
acestea, la un loc, pot frânge voinţa unui guvern care, până acum,
nu a arătat că este cu adevărat hotărât să ia taurul de
coarne.
Dacă totuşi guvernul va rămâne ferm
pe poziţie şi va aplica măsurile anunţate, va crea premisele pentru
a ne salva din nou de pe marginea prăpastiei. Nu este puţin lucru,
dar nu este suficient. Criza fără precedent prin care trecem este
şi o oportunitate fără precedent. Dacă o vom fructifica, am putea
intr-adevăr lansa societatea românească pe o traiectorie
excepţională. Dar despre asta, intr-un viitor articol.