Romania, o tara pe care in 20 de ani politicienii au trimis-o la coada Europei Centrale si de Est

Autor: Cristina Rosca 14.05.2010

Romania este codasa in Europa Centrala si de Est nu numai in ceea ce priveste numarul de kilometri de autostrada construiti, ci si in ceea ce priveste calitatea drumurilor, doar 57% dintre acestea fiind asfaltate, in conditiile in care in Cehia nu exista niciun kilometru de drum nepavat, iar in Bulgaria, cel mai sarac stat al Uniunii Europene, 99% dintre drumuri sunt asfaltate. In anul 2009, in Europa Centrala si de Est numarul total de kilometri de autostrada nu reprezinta decat un sfert din totalul celor din Germania. Nici in ceea ce priveste infrastructura feroviara statele din regiune nu stau mai bine. In ultimii ani insa, guvernele estice au inceput sa investeasca masiv in acest sector, pentru a ajunge la standardele europene.



Criza financiara de la nivel mondial si criza datoriilor din Europa au lasat guvernele Europei Centrale si de Est stramtorate.

Autoritatile din aceste state au fost nevoite sa reduca volumul investitiilor publice din lipsa de bani la bugetul de stat. Ce se intampla insa cu infrastructura, un subiect-cheie pentru toate statele din regiune, nu doar pentru Romania, care este codasa.

Infrastructura tarilor din Occident este un model pe care surorile mai sarace din Est si-au propus sa il copieze inca de dinainte de aderarea la Uniunea Europeana. Astfel, chiar daca unele state sunt inca in recesiune, iar altele acum isi revin din criza, investitiile in infrastructura continua sa fie prioritare. Pentru ca statele nu mai au la fel de multi bani sa investeasca, parteneriatele public-privat (PPP) au devenit o alternativa plauzibila. PPP-urile sunt insa la inceput de drum, nu multe astfel de proiecte fiind finalizate in regiune.

In 1990, cand a cazut Cortina de Fier, tarile din Europa Centrala si de Est aveau o infrastructura feroviara dezvoltata insa invechita dupa standardele vestice, iar la capitolul autostrazi erau in stadiu incipient.

Acum, dupa 20 de ani de capitalism, autostrazile din Polonia, Cehia, Ungaria, Bulgaria si Romania nu dau, "puse cap la cap", decat circa 3.100 de kilometri, un sfert din totalul kilometrilor de autostrada din Germania.

Romania are cei mai putini kilometri de autostrada

Romania sta cel mai rau la acest capitol, cu doar 321,3 kilometri de autostrada construiti in decurs de mai bine de 40 de ani - autostrada A1, care are o lungime de 128 km si leaga Bucurestiul de Pitesti, a fost prima construita in Romania in perioada 1968-1973 si a fost refacuta in 2000. Pana in 2012, autoritatile de la Bucuresti mai promit finalizarea a 800 de kilometri.

La nivel regional, cel mai bine sta Polonia, cea mai mare economie din Europa Centrala si de Est (310 mld. euro in 2009, potrivit FMI). Cu o suprafata mai mare decat cea a Romaniei, Polonia are 837 de kilometri de autostrada si o retea de peste 420.000 de kilometri de drumuri, dintre care circa 70% asfaltate.

Polonia are in prezent 837 km de autostrada finalizati, la care se adauga alti 420 km aflati in constructie si alti 714,5 km la care se va incepe sa se lucreze in 2010. Intre anul 2000 si 2009 au fost construiti 476 km, de doua ori mai multi kilometri decat a construit Romania in aceeasi perioada (190 km), in timp ce intre 1990 si 2000 au fost realizati doar 150 km de autostrada. Polonia avea deja in anul 1990 circa 211 kilometri de autostrada.

"Polonia are in plan construirea a 1.000 km de autostrada si 1.500 km de drumuri expres pana in 2015, pentru a atinge targetul de a avea 2.000 km de autostrazi si 2.500 km de drumuri expres. Anul acesta vom cheltui 7 miliarde de euro (suma de 5 ori mai mare decat cea alocata de Romania - n.red.) pentru investitia in drumuri, urmand ca anul viitor sa alocam 10,2 miliarde de euro pentru investitii in infrastructura", declara pentru ZF in urma cu cateva luni Piotr Pastuszak, ofiterul de presa al ministerului infrastructurii din Polonia.

In ceea ce priveste infrastructura feroviara, a 12-a ca lungime din lume, aceasta este mai dezvoltata in vestul si nordul tarii si mai putin in est. In Polonia se regaseste si singura linie de cale ferata de mare viteza din regiune, Centralna Magistrala Kolejowa (Ruta Feroviara Centrala), care face legatura intre Varsovia si Cracovia si Katowice. Aceasta are o lungime de 223 de kilometri si a fost construita in anii '70.

Ungaria s-a imprumutat, insa are autostrazi

Ceva mai la est, in Ungaria se gasesc circa 696 de kilometri de autostrada si 160.000 de kilometri de drumuri, dintre care insa doar 43% asfaltati, potrivit CIA Factbook. La sfarsitul anului 2008, presedintele Basescu ii critica pe vecinii unguri, despre care spunea ca au ajuns in criza deoarece s-au imprumutat foarte mult pentru a construi autostrazi. Basescu afirma la acel moment ca Romania nu va ajunge in aceeasi situatie financiara dificila deoarece noi nu ne-am imprumutat pentru proiecte de infrastructura.

Timpul avea sa il contrazica. Romania a intrat in recesiune, din care nu a reusit sa iasa inca, in timp ce Ungaria incepe sa isi revina.

Guvernul de la Budapesta a anuntat in 2009 ca intentiona sa investeasca pana la jumatatea anului acesta 1.800 mld. forinti (6,57 mld. euro) in construirea a 400 km de sine de cale ferata, 350 km de drumuri, 267 de scoli si 24 de spitale. Acest plan facea parte dintr-un program anticriza mai amplu, menit sa creeze slujbe si sa anime sectorul de constructii, pentru a scoate economia din recesiune.

Cehia a reusit sa iasa din recesiune anul trecut in trimestrul trei. Cea mai mica tara din regiune ca suprafata, insa cu una dintre cele mai puternice economii, Cehia are si una dintre cele mai bune infrastructuri din Europa Centrala si de Est. Cu 727 de kilometri de autostrada si cu toate drumurile asfaltate, Cehia se apropie de standardele vest-europene.

Bulgaria se bazeaza pe banii Uniunii Europene

Bulgaria, o tara cu o suprafata de circa doua ori mai mica decat cea a Romaniei, are un total de 459 km de autostrada, 212 aeroporturi, dintre care 132 cu piste asfaltate, si mai bine de 4.000 km de cale ferata. Situata la intersectia mai multor rute internationale de transport atat terestre, cat si maritime si fluviale, Bulgaria asigura legaturile intre trei continente: Europa, Asia si Africa. Mai mult, teritoriul statului balcanic este traversat de cinci dintre cele zece coridoare paneuropene de transport, care asigura legatura intre diverse colturi ale batranului continent.

Guvernul de la Sofia a alocat pentru proiectele din infrastructura in perioada 2007-2015 7,5 miliarde de euro. Catre infrastructura rutiera se va indrepta cea mai mare parte a acestor fonduri, 5,3 miliarde de euro.

Pentru a-si imbunatati starea infrastructurii, Bulgaria se bazeaza si pe banii de la Uniunea Europeana. Pana in 2013, statul balcanic vrea sa ia 2 miliarde de euro sub forma de ajutor pentru sectorul transporturilor, bani pe care ii va utiliza pentru reabilitarea celor cinci coridoare paneuropene ce traverseaza tara. Pana in prezent guvernul de la Sofia a accesat doar 2,5% din aceste fonduri, restul fiind blocate de autoritatile europene deoarece nu exista proiecte concrete si din cauza nivelului ridicat de coruptie.

Statele din Est mai au de construit multi kilometri de drumuri si autostrazi, si mai au de reabilitat kilometri de cale ferata pana sa ii ajunga din urma pe occidentali.