O familie de antreprenori din Timisoara se extinde puternic in retailul de mobila. Si-au propus sa duca brandul Casa Rusu la Budapesta

Autor: Ioana David 18.05.2010

Familia Rusu, care controleaza producatorul de mobila Rus Savitar din Timisoara, cu afaceri de 20 mil. euro, are in plan in acest an deschiderea a cinci magazine, in urma unor investitii estimate la peste un milion de euro, in conditiile in care proprietarii au intrat in retailul de mobila abia anul trecut.

Actionarii, sotii Dorica si Iordache Rusu (care detin fiecare 40% din actiuni) si fiii Cristian si Raimond Rusu (10% din actiuni fiecare), analizeaza si posibilitatea ca in noiembrie sa faca primul pas in afara tarii prin deschiderea unei unitati la Budapesta.

Divizia de retail opereaza sub brandul Casa Rusu, care va fi folosit si pentru unitatea de la Budapesta.

"Mergem pe orase mari, precum Targu Mures, Constanta, apoi intentia este sa venim din nou la Bucuresti. Dureaza doua - trei luni pana ajungem la un consens (cu dezvoltatorii - n. red.). In afara tarii, primul magazin ar putea fi la Budapesta, in noiembrie anul acesta", a spus Cristian Rusu, director general al Casa Rusu. El a adaugat faptul ca nu sunt locatii concrete in acest moment.

Afaceri de 22 de milioane de euro din mobila

Campania a fost o prezenta extrem de discreta pana acum, iar declaratiile au fost facute cu ocazia inaugurarii oficiale a primului magazin din Bucuresti, deschis in cadrul Vitantis Shopping Center in urma unor investitii de 0,5 mil. euro. Anterior spatiul a fost ocupat de un magazin detinut de Mobila Bontas, firma controlata de Alexandru si Veronica Bontas.

Rus Savitar estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 22 mil. euro, in crestere cu 10% comparativ cu nivelul din 2009. Acest nivel al afacerilor incadreaza compania in top zece jucatori din piata locala de mobila.

Anul trecut, Rus Savitar a avut o marja a profitului de 8-10%, la jumatate comparativ cu cea din 2008.

"Inainte sa vin in sudul Bucurestiului mi s-a spus ca sunt probleme, ca este o zona saturata, insa am simtit ca merge foarte bine", a adaugat Rusu. Compania opereaza noua magazine in tara, iar in primele trei zile de functionare vanzarile unitatii din Bucuresti au atins 200.000 de euro, potrivit lui Cristian Rusu, "mult peste estimarile initiale". "Pentru publicitatea in Bucuresti am investit aproximativ 150.000 de euro, dar nu cred ca am investit suficient. Romanul nu intelege ca trebuie sa bagi bani ca sa faci bani", a spus Cristian Rusu.

Rusu, 32 de ani, spune ca numarul angajatilor companiei ar putea ajunge la 400 de oameni la finalul acestui an comparativ cu 360 in prezent. Firma nu are exporturi, iar Rusu afirma ca ar putea sa fie interesat de piata externa, dar ca in prezent conditiile puse de partenerii straini sunt extrem de dure pentru romani, ajungand si la contracte de 100 de pagini.

Cum a intrat Rus Savitar in topul producatorilor de mobila

Sotii Rusu au pus bazele firmei in 1994, iar timp de mai multi ani activitatea s-a concentrat pe importul si distributia de mobila. In 2000, conducerea a fost preluata de Cristian Rusu, iar in 2005 s-a realizat o prima investitie intr-o unitate de productie mobila din PAL.

Ulterior in 2007 actionarii au demarat proiectul pentru o a doua fabrica, finalizata in 2008, in urma unei investitii de peste 11 mil. euro.

"In tara noastra, noi ar trebui sa dictam. E greu sa gandesti produse noi cand esti importator. E bine ca fiecare (antreprenor - n.red.) sa-si poata controla activitatea de la inceput la sfarsit. Noi producem, noi transportam. Nu am externalizat niciun serviciu", a adaugat Cristian Rusu.

In 2009, cand piata a inceput sa cada, firma a decis sa investeasca in Casa Rusu, reteaua proprie de magazine. "Strategia de dezvoltare nu a fost geografica, ci necesara. Am mers in zonele unde erau probleme".

El a dat exemplul orasului Sibiu, unde prin alte magazine vanzarile erau de 300.000 de lei anual, iar in februarie la deschiderea magazinului propriu, vanzarile au fost de 300.000 de lei in prima zi. "Ne-am dat seama ca ceilalti nu si-au facut treaba si ne-am desteptat. Am fi stat multi ani si am fi vandut in spatele altora".

Clienti si competitori

Rus Savitar livreaza si catre reteaua de bricolaj Dedeman, dar si catre mai multe hipermarketuri, insa numarul acestor contracte a scazut. Livrarile catre Dedeman s-au situat anul trecut la circa 5 mil. euro.

In retailul de mobila, o piata de sub 1 mld. euro anual, Casa Rusu se pozitioneaza pe segmentul scazut de pret. Principalii jucatori din industria de mobila sunt Mobexpert, IKEA, kika, Italsofa.