Schneider Electric: Energia eoliana si masinile electrice sunt principalele oportunitati de dezvoltare

Autor: Roxana Petrescu 18.05.2010

Schneider Electric Romania, filiala locala a grupului francez Schneider specializat in livrarea de echipamente si servicii energetice, spune ca, dincolo de goana dupa reducerea facturii la utilitati prin intermediul unor produse care eficientizeaza consumul de energie, mai sunt inca doua piete care pe termen lung ofera sanse bune de crestere: proiectele eoliene si masinile electrice.

Daca in ceea ce priveste investitiile in parcuri eoliene anul 2010 ar putea aduce un adevarat boom de proiecte, discutiile despre viitorul masinilor electrice abia incep in Romania.

In asteptarea masinilor electrice

"Electricite de France (unul dintre cele mai mari grupuri energetice europene, lider global al energiei nucleare - n. red.), alaturi de Schneider Electric si Renault lucreaza in prezent la realizarea modului de alimentare a masinilor electrice. Ideea este de a avea un standard comun la nivel european si deja noi am montat o astfel de instalatie de alimentare a masinilor electrice in estul Frantei. Daca costul cu care se va dezvolta tehnologia pentru masini electrice va fi unul bun, consumatorul o va accepta. Masinile electrice si mai ales interesul pe care guvernul de la Bucuresti l-a aratat acestor tehnologii reprezinta o piata pe care asteptam sa ne dezvoltam", spune Marc Coroler, vicepresedinte al Schneider Electric pentru Europa Centrala si de Est.

Guvernul Romaniei a decis luna trecuta constituirea unui grup de lucru interministerial pentru stabilirea unei strategii de incurajare a fabricarii autovehiculului electric in Romania. Decizia este oarecum surprinzatoare, mai ales tinand cont de faptul ca deocamdata subiectul masinii electrice a fost abordat cu precadere de statele dezvoltate, iar in Romania nu sunt mai mult de 250 de kilometri de autostrazi. In plus, aceasta tehnologie nu se regaseste in planurile niciunui constructor local de masini, respectiv Dacia si Ford.

Pe de alta parte insa, chiar si in lipsa unei infrastructuri de alimentare a acestor masini, sunt companii din industria auto care au anuntat ca de anul viitor vor aduce in Romania primele masini electrice.

In afara de automobilul electric, mai este o piata care in prezent este mult mai bine conturata si anume aceea a proiectelor eoliene.

Urmeaza energia solara

"Romania trebuie sa decida cum va investi in dezvoltarea mixului sau energetic. Cat va fi dedicat eolienelor si cat surselor conventionale de energie. Pentru noi, dezvoltarea proiectelor de energie regenerabila este o mare oportunitate de dezvoltare, iar dincolo de segmentul eolian, asteptam cu interes dezvoltarea sectorului solar", spune David Nicholl, country president al Schneider Electric Romania.

Potrivit datelor Transelectrica, compania nationala de transport al energiei electrice, anul acesta ar putea intra in functiune 600 MW de proiecte eoliene, cifra fiind un salt urias comparativ cu turbinele de 14 MW care sunt acum in functiune. Cei 600 MW, care inseamna cam cat un reactor al centralei de la Cernavoda, inseamna montarea a 240 de turbine, investitii de un miliard de euro si peste 1.000 de noi locuri de munca.

Pentru Schenider Electric toate aceste investitii reprezinta o buna oportunitate de afaceri pentru ca toate turbinele trebuie legate la sistemul energetic, iar compania are echipamentele necesare pentru aceste proceduri.

In legatura cu evolutia afacerilor de anul trecut, reprezentantii Schneider Electric spun ca singura oportunitate de crestere a fost generata in mod paradoxal de criza. In contextul in care toata lumea vaneaza reducerea costurilor, multe companii au inceput sa achizitioneze echipamente care sa le mai taie din consumul de energie.

"Cand marile cladiri nu-si mai gasesc clienti, mallurile nu-si mai gasesc chiriasi, atunci toata lumea se uita la modalitati de a-si taia costurile. Astfel, picajul care a venit pe partea de proiecte noi a fost pe de o parte compensat de aceste solicitari privind achizitia de echipamente care sa reduca factura la energie. Comparativ cu 2008, numarul clientilor care ne cereau astfel de solutii a crescut anul trecut", explica Nicholl.

Un business de 50 mil. euro

Reprezentantul Schneider spune ca cifra de afaceri a companiei nu a crescut anul trecut, in contextul in care in 2008 Schneider Electric Romania a raportat vanzari de 53,4 milioane de euro. Totodata, numarul de angajati ai companiei a scazut cu circa 20%, de la 160 de salariati la 130 de oameni, prin mutarea unui centru logistic din Romania in Ungaria.