Optimism rezervat: va fi inca un an greu, piata abia se stabilizeaza

Autor: Liviu Chiru 18.05.2010

Vrand-nevrand, bancherii trebuie sa continue incercarile de crestere a vanzarilor de credite de retail daca vor sa justifice pe mai departe retele teritoriale de sute de unitati in care lucreaza mii de angajati.

Cei care nu vor sa riste dand credite incearca sa tenteze clientii cu diferite facilitati pentru a creste numarul tranzactiilor prin internet banking sau a-i convinge sa-si mute contul de salariu. Totul pentru a mai frana declinul abrupt al veniturilor, in conditiile in care provizioanele mari continua sa puna presiune pe profitabilitate.

Cum se poate reporni creditarea dupa un an de pauza fortata

Mai multa transparenta din partea bancilor ar ajuta, considera Johan Gabriels, seful operatiunilor locale ale britanicilor de la RBS.

"Oamenii trebuie sa inteleaga ce semneaza, care sunt riscurile si avantajele. Spre exemplu, daca iei un ipotecar cu dobanda fixa, vei stii clar cat este rata, dar trebuie sa intelegi ca vei plati ceva mai mult. Daca iei o dobanda variabila, poti obtine un cost mai bun, dar ai anumite riscuri." In plus, apetitul clientilor de a lua ipotecare in euro ii lasa expusi si la riscul valutar, care s-a dovedit usturator in timpul episoadelor de depreciere din 2008 si 2009.

Multi clienti "s-au ars" si chiar au ajuns sa aiba probleme serioase la plata ratelor dupa ce in 2006-2008 au luat credite cu dobanda promotionala foarte mica timp de cateva luni sau un an, dupa care devenea variabila, urcand puternic. Bancherii admit ca oamenii se uita "doar la procente" si aceste dobanzi promotionale le-au permis sa atraga mai multi clienti si in paralel sa ocoleasca normele BNR care plafonau gradul de indatorare, oferind astfel finantari mai mari.

Avand in spate experienta acumulata in multinationale de la consultanta pana la producatorul de ciocolata Mars, Gabriels spune ca regula de aur este "sa nu vinzi ceva ce tu nu ai cumpara".

Reprezentantii Millennium Bank subliniaza ca in prezent dobanda este doar unul dintre factorii luati in considerare de clienti cand se gandesc la contractarea unui credit.

"Cererea redusa este cauzata, in mare parte, si de incertitudinea privind nivelul veniturilor viitoare. De aceea, chiar daca un client are venituri suficiente ca sa contracteze un credit, el este mult mai prudent cand ia decizia. O alta cauza este rata somajului", spun reprezentantii Millennium. Banca portugheza, care are inca o prezenta locala discreta, a reluat din primavara promovarea creditelor de retail in euro cu garantii ipotecare. Banca vinde acum credite ipotecare la o dobanda calculata in functie de Euribor la trei luni plus o majra de 5,95% pe an, adica 6,63% pe an.

"Cererea de credite din partea populatiei este in continuare scazuta. Clientii prefera creditele in euro, care au dobanzi ceva mai mici decat cele in lei", afirma reprezentantii Millennium.

Dobanzile mai pot sa scada la lei, nu si la euro

In alta ordine de idei, seful RBS spune ca dobanzile inca mari la depozite tin sus si costul creditelor.

"Dobanzile sunt prea mari la depozite in Romania, fata de alte tari, atat pe retail, cat si pe corporate. Asta se reflecta si in costul creditelor, pentru ca trebuie sa avem si noi o marja care sa ne permita sa facem profit."

In cazul creditelor in euro, dobanzile sunt deja la un nivel destul de scazut si nu au loc sa mai coboare prea mult.

"Ma astept sa mai coboare dobanzile la lei. Daca vrei un credit in lei, mai bine mai astepti trei-sase luni", spune Gabriels.

Robert Rekkers, directorul general al Bancii Transilvania, un jucator de top pe retail, considera ca dobanzile mai pot sa coboare. "Mai este loc de scadere a dobanzilor, dar acum este o perioada cu volatilitate mai mare din cauza intetirii crizei."

Pe de alta parte, chiar guvernatorul Mugur Isarescu sublinia recent ca bancile se uita si la costul riscului (ponderea provizioanelor in totalul creditelor acordate) atunci cand seteaza pretul creditelor, iar acesta este in continua crestere. Bancherii se asteapta totusi ca provizioanele sa se plafoneze in vara si chiar sa inceapa sa scada spre sfarsitul anului, pe masura ce economia va iesi din recesiune, iar fluxurile financiare ale clientilor se vor stabiliza.

Ceva mai pesimist este Dominic Bruynseels, seful BCR, care considera ca dobanzile sunt deja la un nivel scazut si nu mai e loc pentru scaderi importante. Cu toate acestea, si el remarca cererea inca slaba de credite si spune ca revenirea trebuie sa vina dinspre firme, care vor relua investitiile.

"Bancile centrale nu mai pot sa faca mare lucru pentru a sprijini revenirea economiilor", a aratat Bruynseels.

Banca Centrala Europeana a coborat inca din 2008 dobanda-cheie la euro la minimul istoric de 1% pe an. Pe plan local, BNR a redus dobanda la leu cu 4,25 puncte procentuale de la debutul crizei, ajungand la 6% pe an in prezent. Cum inflatia anuala ameninta sa ramana peste 4% in lunile urmatoare si exista chiar riscuri sa accelereze, spatiul pentru reducerea dobanzii la lei este foarte mic.

Doar promotiile misca cererea de credite

Reducerile de dobanzi, chiar daca doar promotionale, reusesc sa reanime cat de cat cererea de credite din partea populatiei, spune Robert Rekkers, director general la Banca Transilvania.

"Surprinzator, avem cerere in crestere din partea persoanelor fizice, mai ales pe fondul promotiilor la credite pe care le-am desfasurat. Am castigat clienti in ultima perioada si din «Prima casa» si din credite traditionale. Totusi, cresterea pe creditare va veni in mare parte din zona de companii anul acesta."

La randul sau, Gabriels spune ca piata "ramane dificila". Din perspectiva RBS, care are in mod traditional o pozitie puternica pe segmentul finantarilor corporate, recesiunea se face simtita prin scaderea volumului de activitati pentru firme. Asta loveste direct in afacerile bancii. Nici pe retail lucrurile nu stau prea bine, clientii fiind inca intr-o stare de asteptare, pana cand vor avea din nou siguranta locului de munca.

"Nu ne asteptam la cresteri importante pana la sfarsitul anului. Daca e o cerere mica, inseamna pe de alta parte si ca oamenii nu se mai expun atat de mult", remarca Gabriels. El considera totusi ca momentul este bun pentru a face achizitii, deoarece preturile la imobile sunt deja destul de jos, iar dobanzile sunt, de asemenea, mici.

Primavara a adus un val de promotii pentru credite - de la linii de capital de lucru pentru firme pana la credite imobiliare sau de consum -, marcand astfel un punct de cotitura in atitudinea bancherilor, care ramasesera foarte reticenti in acordarea de finantari dupa socul de lichiditate din toamna lui 2008.

In alta ordine de idei, Gabriels spune ca prefera sa forteze o crestere pe zona de pasiv - produse de investitii pentru clienti. In planul sau strategic, el intentioneaza sa transforme internetul in principala platforma de distributie pe retail, dupa ce banca a incercat in ultimii sase ani un model bazat pe forta mobila de vanzari.