Fratele mai deştept al lui Kalaşnikov
Autor:
Andrei Terian
20.05.2010
Dintre cărţile anterioare ale lui Horia Gârbea, am mai scris
doar despre Crime la Elsinore (2006). Romanul nu mi-a plăcut
aproape deloc, in primul rând din cauza unui defect care se
perpetuează intr-o oarecare măsură şi in Articolul 96, cea
mai intinsă din cele 8 povestiri, câte cuprinde ultimul volum al
prozatorului*.
Horia Gârbea - scriam cu patru ani in urmă - greşeşte mai ales
prin faptul că işi ia in tărbacă personajele incă dinainte ca noi,
cititorii, să ajungem să ne familiarizăm cât de cât cu ele.
Observaţia e valabilă şi pentru Articolul 96, care incepe cu
relatarea randevuului dintre un ministru dornic de rating şi o
fotomodelă nu foarte anorexică de felul ei.
Că Telu Coroiu, care
acceptase să comită adulterul doar la porunca nevestei, o
dispreţuieşte crâncen pe demoazelă, asta e explicabil in condiţiile
date. Numai că, la un moment dat, naratorul intră el insuşi in
scenă pentru a-şi ghilotina personajul:
"Era evident că şi capsomana se gândea, aburită, la cele ce
vor urma. Ceea ce ministrul nu ştia in ruptul capului era că, la
vestala paraşutică, gândirea era ceva difuz. Reprezentările ei
curgeau disjuncte ca picăturile pe pereţii unei cabine de duş. Se
vedea când purtată pe braţe de un toreador, când violată de o
gorilă, când singură şi somnoroasă pe un maldăr de zdrenţe, cum
dormise in copilărie pe ţoale azvârlite ca să inchipuie o saltea.
In cugetarea ei dispersă, blestemul de a se fi născut femeie,
dilema dacă, la un ministru, e sau nu de bon ton să o sugă din
prima, şi imaginea lui Doamne-Doamne pâlpâiau la fel de viu şi de
neamestecate ca sferişoarele de mercur când spargi termometrul" (p.
16).
Cu toate acestea, nu tehnica ii lipseşte lui Horia Gârbea, ci
doar răbdarea. Altminteri, chiar şi in povestirea amintită
spovedania babei curioase şi limbute atestă rafinamentul unui
prozator care controlează cu mână sigură registre stilistice dintre
cele mai diverse. La fel se intâmplă şi in Indreptări, unde
năravurile şi, mai apoi, criza mistică a stareţului ne sunt livrate
cu o naturaleţe deplină. Insă nu complicaţiile psihologice
constituie punctul-forte al prozei lui Horia Gârbea, ci pamfletul
suculent, acela in care naratorul işi poate permite să şarjeze in
voie. Dovadă stau atât parodia după Povestea unui om leneş,
cât mai ales La Rovine... in câmpii..., care, sub pretextul
dezvăluirii culiselor celebrei bătălii, conturează in egală măsură
o satiră savuroasă, dar şi un portret transistoric al
"sentimentului românesc al fiinţei". Ambele povestiri par să
recomande sintagma din titlu drept un pseudonim al
naratorului.
De fapt, in ciuda aparenţelor, modelul lui Horia Gârbea nu
este Caragiale, ci Arghezi (prozatorul, desigur): de la autorul
Icoanelor de lemn a invăţat, probabil, "fratele mai deştept
al lui Kalaşnikov" să folosească arta de a spurca frumos şi tot de
la el pare să fi deprins şi apetitul pentru "subiecte", pentru
micile naraţiuni cu skepsis care acoperă (cel puţin ca număr de
titluri) jumătate din volumul de faţă. Mărturisesc, insă, că m-au
convins mai puţin Abraham Lincoln coboară in Iad (care, pe
alocuri, aduce prea mult a Groşan) şi Utopia. Şase
parabole despre teatru, care respiră un aer cam tezist. Mult
mai reuşite mi s-au părut, in schimb, Jocul şi
Intoarcerea tatei din război (subintitulată chiar
"subiecte"), unde absurdul şi grotescul se impletesc după o tehnică
a "temei cu variaţiuni", care mixează cu dexteritate scenariile şi
perspectivele. Episodul "intoarcerii" tatălui, bunăoară,
alcătuieşte materia unor micronaraţiuni complet diferite intre ele,
printre care şi următoarea:
"Tata a plecat la război. După un timp ne-a scris. Era bine,
sănătos. Continua lupta. Nu putea să ne dea o adresă unde să-i
răspundem. Frontul se muta mereu. Să stăm liniştiţi. O să ne scrie
el când o să poată. Aşa a şi făcut. Nu scria des, dar nici prea
rar. Aflam că e bine, sănătos şi continuă să lupte. Războiul s-a
terminat. Taţii celorlalţi copii au venit acasă. Tata nu s-a
intors. Am continuat să primim obişnuitele cărţi poştale prin care
ne spunea că e bine şi continuă lupta."
Fratele mai deştept al lui Kalaşnikov e un volum in
care se mai trage şi după muşte, dar, la sfârşitul lecturii, cred
că autorul e indreptăţit să-şi revendice de acum ritualicul "V-am
ciuruit!".
*) Horia Gârbea, Fratele mai deştept al lui Kalaşnikov,
Editura Limes, Cluj-Napoca, 2010, 118 p.
ANDREI TERIAN (n. 30 noiembrie 1979) este lector la
Facultatea de Litere şi Arte a Universităţii "Lucian Blaga" din
Sibiu, cercetător la Institutul de Istorie şi Teorie Literară "G.
Călinescu" din Bucureşti, redactor la revistele Cultura şi
Euphorion. Este doctor in filologie - cu distincţia
Summa cum laude - al Universităţii din Bucureşti (2007). A
mai colaborat la revistele Adevărul literar şi artistic,
Bucureştiul cultural, Cuvântul, Euresis,
România literară, Vatra ş.a., totalizând peste 400 de
studii şi articole publicate in periodice şi in volume colective.
Dintre criticii generaţiei sale, a obţinut cel mai mare număr de
voturi la anchetele BEST ("Bursa tinerilor scriitori", organizată
de Bucureştiul cultural in 2006) şi "Cei mai buni 5 tineri
scriitori ai momentului" (Colocviul Tinerilor Scriitori,
Cluj-Napoca, 2007).