Cand vor deveni Facebook si LinkedIn noii headhunteri

Autor: Adelina Mihai 24.05.2010

Directorii de resurse umane ai companiilor locale au inceput sa-si caute oameni pe retelele sociale, utilizate de aproximativ un milion de romani, in timp ce metodele clasice - site-urile si agentiile de recrutare sau firmele de head-hunting - sunt folosite in paralel. Daca pentru pozitiile manageriale un rol important il are reteaua sociala de business LinkedIn, Facebook si Twitter sunt folosite mai ales pentru verificarea angajatilor si a candidatilor.



Aproape 85% din companiile de pe piata locala folosesc o retea de socializare precum LinkedIn, Twitter sau Facebook atunci cand fac recrutari, iar peste jumatate dintre acestea au avut succes folosind aceasta metoda de recrutare, arata un studiu recent realizat de studentii programului de Executive MBA oferit de scoala de business Asebuss, derulat in parteneriat cu institutia americana Kennesaw State University. Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 200 de specialisti din domeniul resurselor umane din Romania si din America.

"Desi exista din anii '90, retelele de socializare au inceput sa fie folosite cu scopul recrutarii abia din 2005 incoace. In general, recruiterii romani cauta pe retelele de socializare profiluri de candidati cu pana la sase ani de experienta", a precizat Daniela Gheorghe, health insurance director al firmei de asigurari Certasig, prezenta la un eveniment organizat de firma de training EXEC- EDU, creata de scoala de afaceri ASEBUSS, una dintre cele mai vechi de pe piata locala.

Ea a mai precizat ca unii angajatori care recruteaza prin intermediul LinkedIn, de exemplu, dau cautare dupa anumite cuvinte-cheie, care se regasesc la profilul unor candidati, dar care nu reflecta neaparat realitatea si care au fost adaugate la profil doar pentru o vizibilitate mai mare.

LinkedIn, Twitter si Facebook, alternative la metodele clasice de recrutare

Retelele sociale au devenit in ultima perioada o sursa productiva pentru recruiteri, care pot afla si beneficia de informatii detaliate legate de viata candidatilor si astfel timpul alocat "vanatorii" se scurteaza. Cu toate acestea, metodele clasice de recrutare nu sunt eliminate de folosirea retelelor sociale, care sunt vazute mai degraba ca o alternativa la procesul de recrutare.

"In mod evident insa, identificarea unui profil compatibil pe o astfel de retea nu presupune «saltul» peste celelalte etape ale unui proces de recrutare: contactarea candidatului, transmiterea de catre acesta a unui CV complet, interviul telefonic si interviul fata in fata", este de parere Alexandra Urseanu, business development manager in cadrul companiei de consultanta in resurse umane Hart Human Resource Consulting, care ofera si servicii de recrutare si selectie de personal.

De exemplu, in cadrul furnizorului de servicii de business si solutii tehnologice Genpact, care a anuntat ca va face intre 500 si 1.000 de angajari pe plan local pana la finele acestui an, retelele de socializare reprezinta o alternativa la recrutare.

"Folosim si LinkedIn in procesul de recrutare, in special pentru pozitiile manageriale si luam in calcul dezvoltarea unei pagini pe Facebook incepand cu luna viitoare pentru a tine legatura cu candidatii", sustine Olga Botusan, manager de recrutare pentru centrele operationale din cadrul Genpact Europe. Compania, care a intrat pe piata locala in 2005, avea anul trecut 1.500 de angajati pe plan local, potrivit unor estimari ale ZF, intrucat compania nu furnizeaza date cu privire la numarul de angajati la nivel local.

LinkedIn, cea mai folosita retea de catre angajatorii romani

Cel mai frecvent folosite retele de socializare pentru recrutare in randul angajatorilor romani sunt LinkedIn (85%), Facebook (21%) si Twitter (5%), potrivit studiului realizat de studentii de la Asebuss.

Tatiana Mircea, managerul de resurse umane al companiei de telecomunicatii Nobel Romania, a folosit metoda recrutarii de pe site-urile de socializare in paralel cu o metoda clasica a agentiilor de recrutare, pentru o pozitie la nivel international. "Am ales candidatul pe care l-am recrutat de pe LinkedIn si am renuntat la serviciile agentiei de recrutare, pentru ca am primit raspunsuri mai bune pentru anuntul de pe LinkedIn", spune Tatiana Mircea. Ponderea angajatorilor romani care folosesc reteaua de socializare de business LinkedIn la recrutare este mai mare decat cea a americanilor, care folosesc aceasta retea in proportie de 61%. Cu toate acestea, americanii folosesc mai mult decat romanii Facebook (32%) si Twitter (24%) daca sunt interesati de cautarea unor candidati pentru pozitiile deschise.

In cadrul companiei de credite de consum Provident Financial, care are peste 550 de angajati si 2.600 de reprezentanti pe plan local, reteaua LinkedIn este o alternativa la recrutare, folosita mai ales pentru a afla mai multe detalii despre potentialii candidati la o pozitie manageriala.

"Nu am folosit pana acum retelele de socializare ca metode de recrutare, cel mai adesea recrutam prin anunturi, agentii de recrutare sau prin intermediul site-urilor de recrutare. Depinde si de pozitia pentru care recrutam, pentru ca in cazul unei pozitii manageriale este bine sa te uiti si la recomandarile prietenilor de pe LinkedIn, pentru ca ai putea gasi mai usor pe cineva care poate ocupa pozitia", spune Csaba Gergely, director de resurse umane al Provident.

Cei care isi cauta un job isi pot crea o imagine pozitiva pe retelele de socializare

Violeta Rotarescu, rectorul Facultatii de psihologie si stiintele educatiei din cadrul Universitatii din Bucuresti, crede ca recrutarile sau dorinta de angajare prin intermediul retelelor sociale reprezinta un fel de lobby care se practica foarte mult in Occident.

"Retelele de socializare sunt un substitut al intalnirilor formale, iar folosirea lor pentru recrutare sau pentru posibilitatea obtinerii unui loc de munca reprezinta o extensie a acestor retele care poate aduce si beneficii", spune Rotarescu. Ea a mai precizat ca aceste retele ofera posibilitatea angajatorului sa afle si altfel de informatii despre candidati decat cele obtinute in mod clasic, iar pe de alta parte candidatul isi poate crea o imagine pozitiva.

"Stiu foarte multe persoane care si-au gasit un loc de munca prin LinekdIn, pentru ca au obtinut mai usor o propunere de interviu de angajare, pentru posturi la care nu ar fi avut acces foarte usor. In schimb, Facebook este folosit pentru pozitii mai joase", explica Rotarescu.

Daca la inceput retelele sociale de business erau folosite mai ales de persoanele cu experienta si cu vizibilitate mai mare in companiile pentru care lucrau, lucrurile s-au schimbat.

"In ultima perioada, am observat prezenta si celor mai tineri in zona profesionala, aflati la inceput de cariera si care vor sa isi maximizeze sansele de angajare, utilizand si astfel de metode", mai spune Urseanu.

Nu poti sa te astepti sa fii angajat de pe Facebook, dar poate fi un prim pas

In opinia lui Calin Rangu, fostul CEO al furnizorului de servicii IT Iiruc Service, detinut de grupul austriac Raiffeisen Informatik, LinkedIn sau Xing sunt retelele profesionale de socializare, pe cand Facebook sau Twitter sunt site-uri mai populare.

"Rata de incredere la postarea unui anunt pe Facebook este mult mai mica decat cea a unui anunt de pe LinkedIn. De altfel, nici nu poti sa te astepti sa te angajeze cineva de pe Facebook, mai ales daca vrei sa fii angajat de o firma mare, multinationala. Eventual, pe Facebook te poti imprieteni cu cineva, iar din vorba in vorba sa ajungi sa vorbesti despre un posibil interviu de angajare", explica Rangu, care a plecat dupa doi ani din companie, pentru a se concentra pe un business propriu in IT. De altfel, anul trecut, in cadrul Iiruc Service, un manager de vanzari a fost angajat dupa ce angajatii din departamentul de resurse umane au folosit reteaua de socializare LinkedIn ca modalitate de recrutare.

Rangu spune ca are de mai mult timp cont pe LinkedIn sau pe Xing, iar conturile de pe Facebook sau Twitter au fost facute de cateva luni incoace.

"Facebook este un site mult prea general ca sa te increzi in el.

Mi-am facut cont pentru ca am primit invitatie, am prieteni care il folosesc si ma mai uit la poze. Trebuie sa ai si timp atunci cand il folosesti", mai spune Rangu.

"Unor candidati le e frica sa contacteze un headhunter, iar folosirea unei retele de socializare este unica speranta pentru unii oameni de a arata ca exista in piata si ca ar putea fi contactati de cineva", sustine Ruxandra Teodorescu, directorul de resurse umane al casei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).

Atentie la pozele postate pe Facebook

Calin Fusu, directorul general al companiei Neogen, care detine cel mai mare portal de internet de pe piata locala, cu afaceri de aproximativ 2 milioane de euro anul trecut, spune ca cei care folosesc astfel de retele ar trebui sa fie precauti atunci cand ofera informatii despre ei.

"Retelele sociale nu sunt folosite in general pentru a cauta candidati, ci pentru a verifica informatii legate de activitatea profesionala a potentialilor candidati. Angajatorii isi verifica candidatii pe site-urile de socializare, iar in acest sens utilizatorii ar trebui sa aiba grija ce fotografii isi posteaza pe Facebook, de exemplu", spune Fusu. Recent, Neogen a achizitionat plaforma online CeeVee.com, prin care utilizatorii isi pot posta CV-urile, si vrea sa-si creasca businessul cu ajutorul retelei de socializare Facebook, concurentul Neogen pe plan local. Astfel, fiecare utilizator de Facebook isi va putea adauga CV-ul la profilul de pe aceasta retea de socializare prin intermediul CeeVee.com.

De asemenea, si rectorul Facultatii de psihologie spune ca retelele de socializare ar putea fi un periocol pentru cei care incearca sa se angajeze prea des si care sunt identificati de angajatori, care ii catalogheaza ca fiind "loseri".

LinkedIn

Facebook

Twitter