Producatorul Stalinskaya vede un avans de 20% pe baza importului

Autor: Diana Tudor Stoica 25.05.2010

Prodal '94, producatorul marcilor Stalinskaya si Wembley, a finalizat anul trecut cu o scadere de 8% a cifrei de afaceri in lei, la 96 mil. lei (22,6 mil. euro), ca urmare a scaderii puterii de cumparare a populatiei si a consumului de bauturi alcoolice.

Scaderea afacerilor Prodal a fost insa cu mult sub cea inregistrata de piata locala a bauturilor spirtoase, care s-a diminuat anul trecut cu 20%, la 600 de milioane de euro. De aceea, reprezentantii producatorului estimeaza pentru anul acesta o crestere de 20% in lei a vanzarilor Prodal pe fondul extinderii portofoliului cu noi produse de import.

Pe fondul acestor estimari, afacerile Prodal ar putea ajunge la finalul acestui an la peste 115 mil. lei (aproximativ 27-28 mil. euro).

"Consumatorii sunt din ce in ce mai sofisticati, circula foarte mult in strainatate si cunosc branduri noi pe care sunt apoi dornici sa le consume si in tara. In cazul producatorilor puternici, cu o acoperire nationala si cu un sistem de distributie foarte dezvoltat, largirea portofoliului de produse vine ca un fapt natural menit sa foloseasca sinergiile existente", a declarat Florin Radulescu, director general al grupului Prodal.

Radulescu a completat ca printre factorii care au dus la rezultatele din 2009 se numara si semnarea unui acord cu Heaven Hill Distilleries, cel mai mare producator si distribuitor independent de bauturi spirtoase din SUA, pentru comercializarea exclusiva pe plan local a brandurilor din portofoliul grupului american.

Directorul general al Prodal sustine ca tot mai multi producatori decid sa importe deoarece piata romaneasca a bauturilor alcoolice inca are nevoie de diversificare. Radulescu sustine ca in cazul Prodal, care importa acum brandurile de bourbon whiskey Evan Williams si Elijah Craig, divizia de bauturi de import a fost infiintata pentru a acoperi complet segmentul de bauturi premium. Pana anul trecut, Prodal era prezent pe acest segment cu brandurile proprii Stalinskaya Vodka, brand care detine 38% in valoare din piata de vodca, si Wembley Dry Gin, cu o cota de 47% din vanzarile locale de gin, potrivit studiilor companiei de cercetare a pietei AC Nielsen, citate de reprezentantii companiei.

Mai mult whisky in magazine

In plus, reprezentantul Prodal sustine ca in afara de bauturile ieftine, vanzarile de whisky au crescut anul trecut in cadrul magazinelor din retailul modern, de altfel singurul canal de distributie care a castigat teren in 2009 ca urmare a deschiderii de noi magazine si prin promotii si politici de pret agresive. "Pentru anul in curs ne este inca greu sa facem estimari in ceea ce priveste piata bauturilor spirtoase in general, intrucat inca nu se intrevede deloc clar daca si in ce proportie economia in ansamblul sau isi va reveni cat de cat."

Radulescu sustine ca Prodal este in prezent in negocieri cu o serie de producatori si distribuitori de talie mondiala pentru a extinde portofoliul de produse si pe alte categorii de bauturi spirtoase premium pe care producatorul roman nu este prezent. El nu a vrut sa ofere insa mai multe detalii pe acest subiect.

Grup cu afaceri si in agricultura

Grupul de firme Prodal, parte a grupului ICB din care face parte si Agricover, este format din companiile Prodal '94 (care opereaza o unitate de productie bauturi alcoolice), Granddis (axata pe distributie) si Bere Spirt Turnu-Severin (distileria de alcool), toate cele trei companii avand ca actionari principali doi cetateni romani de origine iraniana.