Test auto ZF: Hyundai IX35

Autor: Alexandru Anghel 26.05.2010

Hyundai scos din palaria magica a designului un nou model ce are sarcina de a inlocui din toate punctele de vedere, atat in gama cat si la capitolul performantelor comerciale, binecunoscutul Tucson. Sa nu uitam ca Tucson a fost in cursul anului trecut cel mai bine vandut SUV pe plan local, cu aproape 1.000 de unitati.

Asiaticii au creat pentru piata europeana Hyundai ix35, un SUV compact cu un design fresh, puternic si care creste in echipari si la gradul de comfort fata de precursor. Bineinteles creste si la capitolul preturi.

Design: Fluidic Sculpture

Analizam in prima instanta insa imaginea, care introduce conceptul Fluidic Sculpture. Linia extrerioara, lucrata la centrul de design din Russelheim, introduce la ix35 o bara frontala mare, care urca blocurile optice mai sus decat ne-am obisnuit la un SUV, si include faruri de ceata care aduc un design agresiv. Totodata, in capota sunt inserate doua linii paralele profilate iar partea laterala include protectii din plstic duc pentru usi. Acest detaliu face ca portierele sa para mai mici si accentueaza imaginea de SUV compact, chiar daca latimea ajunge la 1.820 mm.

Partea posterioara aduce un eleron discret deasupra lunetei si linii comune SUV-urilor din segment pentru delimitarea stopurilor si a hayonului. Sub acesta se ascunde un portbagaj suficient, cu o capacitate de 591 de litri.

In cadrul test drive-ului organizat de importator am testat atat versiunea cu alimentare pe benzina, de 2.0 litri si 163 CP cat si propulsorul de 2.0 litri diesel de 184 CP. Acesta din urma poate fi regasit si in varianta mai putin potenta, care dezvolta 136 CP.

Motorizare: Diesel power

In analiza ne vom concentra asupra motorizarii diesel, intrucat cea mai mare cerere se inregistreaza in acest caz. Am testat versiunea diesel cea mai potenta atat in rulaj normal urban si extraurban cat si pe un traseu mai dificil, cu dificultate off-road medie. In plan rutier ix35 are tinuta de rulare comoda, cu resurse suficiente pentru depasiri scurte, datorita cuplului motor de aproape 400 Nm, dar si cu un ruliu de nivel mediu in curbele abodate curajos.

Acceleratia de la o la 100 km/h este realizata in putin sub 10 secunde, similar cu timpul unui automobil de clasa medie, iar viteza maxima atinsa este de 195 km/h.

Potriviti datelor indicate de constructor consumul in rulaj mixt ajunge la 7,2 litri/100 km iar extraurban la 6,1 litri/km.

Chiar si prin apasarea butonului ECO, care declanseaza un mod de rulare "mai cuminte" si care limiteaza viteza maxima la 150 km/h schimband vitezele cutiei automate mai repede si la turatii mai joase in scopul economisirii de combustibil consumul se apropie cu greu de cel indicat de constructor.

In ceea ce priveste siguranta ix35 este echipat standard cu sase airbaguri,cele pentru sofer si pasager fiind declansate cu viteza redusa, senzor de blocare a usilor, sistem de asistare la parcare, si sistemele ABS si ESP.

Mai usor in offroad

In esenta propulsorul legat la o cutie automata in sase trepte, impreuna cu suspensiile care filtreaza satisfacator starea precara a drumurilor nationale, formeaza un pachet optim pentru calatorii de cateva sute de kilometri in conditii de comfort.

In plan off road performantele sunt mai reduse, dar trebuie sa tinem minte ca modelul nu are caracteristicile unui SUV clasic sau ale unui tot teren veritabil si nici nu este gandit dupa modelul versatil al Duster-ului.

Tractiunea integrala, cuplul motor si blocarea diferentialului central trec vehiculul peste obstacole destul de mari dar garda la sol impune anumite limite, astfel ca santurile de noroi trebuiesc traversate cu destula grija daca nu vreti sa lasati pe traseu parti din scut sau bara. Unghiul de atac, de 24,2 grade, cel de degajare, de 26,9 grade, si cel de inclinare laterala, de 17 grade, nu permit artificii offroad extreme, cum sunt posibile in cazul unui VW Touareg sau chiar Dacia Duster.

Confort interior si preturi

Hyundai a progresat mult in ultimii 5 ani in ceea ce priveste designul interior iar habitaclul are un aspect placut. Platicul bordului sau al usilor este bine finisat, are o senzatie tactila neutra iar imbinarile sunt facute cu mai multa grija. Apar si cateva detalii unde calitatea poate fi perfectionata, precum orientarea gurilor de ventilatie, dar rezultatul general aduce un confort in media clasei SUV-urilor compacte.

La acest lucru contribuie si lumina albastra a ceasurilor de bord, care nu obosesc ochii, dupa cum se intampla in cazul unor construcori care opteaza in continuare pentru iluminarea interioara a comenzilor in rosu.

Am testat in cadrul lansarii automobilului versiunea de echipare Luxury, cu tapiserie din piele, consola centrala ce integreaza un ecran de comanda tactil si cutia de viteze automata in sase trepte. In ceea ce priveste ergonomia spatiului soferului comenzile sunt orientate logic, atat cele de pe volan, cele de pe portiera si chiar si porturile de conectare USB si aux sunt pozitionate corect, in vata schimbatorului de viteze. Poate doar partea superioara a consolei, cea cu ecran tactil trebuia orientata diferit, spre sofer, pentru ca atentia de la drum sa nu fie distrasa de accesare sa.

In ceea ce priveste preturile de achizitie, ix35 porneste de la 18.921 de euro cu TVA inclusa pentru versiunea 4x2 cu motorizarea pe benzina, departe de principalul concurent din segment, Dacia Duster, al carei pret maxim este de aproape 18.000 de euro dar care in acelasi timp nu include multe dintre elementele de echipare ale Hyundai. Pretul modelului testat, in echipare de top, a fost de 29.750 de euro cu TVA inclusa, tarif la care in piata putem identifica si modele cu capcitati mai bune in mediul offroad.