Insolventa a redus cu 60% vanzarile SPAR

Autor: Mihaela Popescu 26.05.2010

Reteaua olandeza de supermarketuri SPAR a raportat vanzari de 18,4 mil. euro pe piata romaneasca pentru anul trecut, in scadere cu 60% fata de 2008, dupa ce operatorul local al acesteia, compania SPAR SRL din Arad, a intrat in insolventa.

Declinul afacerilor vine pe fondul reducerii suprafetei de vanzare a retelei locale cu circa 25% in cursul anului trecut, cand au fost inchise 7 din cele 21 de magazine operationale la finele lui 2008.

Compania SPAR SRL din Arad, detinuta de fratii Ioan si Floare Cuc, are in acest moment 10 supermarketuri operationale, dupa ce la finele lui 2009 a cedat spatiile a 4 unitati, impreuna cu franciza de operare pentru aceste magazine, catre un alt investitor local.

Fratii Cuc au deschis primul magazin SPAR in Romania la jumatatea anului 2006, dupa ce in 2005 cumparasera licenta de operare de la compania olandeza cu acelasi nume.

Primul magazin la nivel local a fost inaugurat la Arad, iar planurile retailerului de intrare in Capitala nu au fost realizate pana acum. Fratii Cuc au extins puternic reteaua pana in 2009, ajungand in mai putin de trei ani la 21 de magazine cu o suprafata totala de vanzare de peste 23.000 de metri patrati si afaceri de aproape 45 mil. euro. Operatorul avea in 2008 un numar mediu de 717 angajati.

Primul magazin inchis de SPAR a fost hipermarketul din Targu Mures, cea mai mare unitate din retea, la care compania a renuntat la inceputul lui 2009 pentru a ramane doar pe segmentul supermarketurilor.

Cei doi actionari ai SPAR au deschis singuri procedura de reorganizare a retelei de supermarketuri in luna august din 2009, la mai putin de un an de la incheierea fara rezultat a negocierilor de vanzare a companiei catre un fond strain de investitii.

Investitiile fratilor Cuc in dezvoltarea SPAR in Romania pot fi estimate la peste 25-30 mil. euro.

La cateva luni de la deschiderea procedurii de insolventa a operatorului din Arad, pe lista creditorilor companiei figurau 400 de furnizori, banci si alti parteneri de afaceri, cu o valoare cumulata a datoriilor de circa 30 mil. euro.

La nivel international, SPAR reuneste aproape 12.200 de magazine, care anul trecut au raportat vanzari totale de 28,5 miliarde de euro, potrivit raportului financiar al companiei olandeze. Cele mai mari piete sunt Anglia, Austria si Italia, unde exista in prezent peste 5.500 de magazine operate sub brandul SPAR.

Romania era anul trecut la coada clasamentului celor mai mari piete in functie de vanzarile retelei SPAR, operatorul local devansand doar retelele din Mauritius si Portugalia.