Lasselsberger: Consumul de placi ceramice, cel mai scazut din UE in lipsa utilitatilor din mediul rural

Autor: Catalin Lupoaie 27.05.2010

Consumul mediu anual de placi ceramice (gresie si faianta) in Romania, unul dintre cei mai importanti indicatori pentru sectorul de renovari din constructii, este cel mai scazut dintre tarile din UE, avand in vedere ca este de cinci ori mai mic decat cel din Spania si de doua ori mai mic decat cel din Polonia, potrivit unui studiu realizat de austriecii de la Lasselsberger, care detin brandul Cesarom.

"Romania, cu un consum mediu anual de 1,2 mp placi ceramice pe cap de locuitor, se situeaza in apropierea Germaniei, unde se achizitioneaza 1,35 mp de gresie si faianta anual per capita. Consumul scazut de placi ceramice de pe piata locala se justifica prin puterea scazuta de cumparare, prin lipsa infrastructurii si a utilitatilor in mediul rural", a declarat Eduard Macarescu, directorul comercial al Lasselsberger Romania, cu afaceri anuale de 150 mil. lei (35,4 mil. euro).

Compania este singurul producator de pe piata, care detine circa 27% din consumul total, restul fiind importuri.

Cei mai mari consumatori de placi ceramice sunt spaniolii, care au si o traditie in acest sens, fiind cel mai mare producator din Europa, cu un consum de 5,2 mp de placi ceramice. Pe locul doi se afla Grecia, cu un consum de 4,7 mp pe cap de locuitor, urmata de Italia cu 3 mp si de Polonia, unde consumul este de 2,8 mp.

Totusi nivelul consumului din Romania se apropie de cel al germanilor, care consuma 1,35 mp pe an.

Potrivit studiului, romanii cumpara gresie si faianta o data la 20 de ani, iar valoarea achizitiei este in medie de 750 de lei, echivalentul unei cantitati de 30 mp la un pret mediu de 25 lei pe metrul patrat.

"In Germania de obicei se folosesc placi ceramice simple de culoare alba, iar schimbarea lor are loc, in medie, o data la 30 de ani. Consumul scazut de gresie si faianta al germanilor se justifica prin conservatorismul acestora. In Italia oamenii obisnuiesc sa foloseasca modele de placi ceramice mai sofisticate, iar in medie schimbarea placilor se realizeaza cel putin o data la 20 ani", explica Macarescu.

Circa 65% dintre romani opteaza pentru magazinele specializate si doar 35% se indreapta catre magazinele de bricolaj existente pe piata din Romania, conform datelor prezentate de Lasselsberger.

Culoarea gresiei

In ceea ce priveste culoarea, 24% dintre romanii care isi schimba gresia si faianta aleg placi de culoare bej, in timp ce 22% opteaza pentru nuante de albastru.

Maro si verde sunt alte doua tonuri cu mare cautare pe piata locala, in proportie de 17%, respectiv 11%.

Cei mai multi dintre cei care cumpara gresie si faianta, in proportie de 70% sunt persoanele casatorite, iar decizia este luata in peste 70% din cazuri, de catre femei cu varste cuprinse intre 30 si 50 ani, cu studii medii sau superioare si cu venituri medii.