Retailerii straini resusciteaza piata de fashion cu peste 50 de magazine noi si investitii duble fata de 2009

Autor: Cristina Stoian 30.05.2010

Retailerii straini intrati direct in ultimii ani si care comercializeaza imbracaminte pe piata locala nu mai asteapta dezghetarea pietei si accelereaza dezvoltarea venind cu investitii de doua ori mai mari decat cele de anul trecut, estimate de ZF la 72 mil. euro, pe baza informatiilor companiilor.



"Conditiile negociate in contractele cu dezvoltatorii nu s-au schimbat fata de anul trecut, chiriile se percep procentual din incasari, iar retailerii obtin avantaje in ceea ce priveste livrarea spatiului. Chiar daca nu vom asista la o revigorare a consumului, ci la o continuare a declinului cu circa 10%, retailerii straini gandesc expansiunea pe termen lung. In plus, cei mari vand si in aceasta perioada, nu pierd bani", este de parere Ilan Laufer, directorul general al companiei de consultanta imobiliara Retail Group.

Astfel, Inditex, producatorul brandurilor Zara, Bershka si Pull & Bear, C&A, Decathlon si germanii de la New Yorker, Deichmann si Takko si-au negociat cel putin 55 de noi deschideri, cu 20 mai multe decat anul trecut, suprafata alocata trecand de 62.000 de metri patrati.

Care este insa motivul pentru care anul acesta asistam la o crestere a bugetului de investitii, chiar daca buzunarul consumatorului nu da semne sa se deschida mai larg? "Marile companii se extind in functie de oportunitati. Multi dintre ei continua politica de dezvoltare cu care au intrat la nivel local in urma cu cativa ani. Anul trecut au fost insa conditionati de lansarea proiectelor, dar pentru a realiza un mix de chiriasi cat mai bun, multi dezvoltatori au mai eliberat din spatii, unii au mai construit extensii si le-au facut loc", este de parere Laufer.

In plus, cine s-a concentrat doar pe Bucuresti sau cel mult pe orasele mari, ca Iasi, Brasov, Cluj sau Constanta, anul acesta mizeaza si pe orase ca Bacau, Ploiesti sau Pitesti.

Merg inainte cu extinderea

Inditex, cu afaceri de circa 50 mil. euro, care s-a extins cu 36 de magazine pana anul trecut (12 dintre acestea fiind lansate doar in 2009), continua strategia agresiva de patrundere in piata aplicata in ultimii trei ani si anunta cel putin 19 magazine pentru acest an, ceea ce inseamna un buget de aproximativ 16 mil. euro si peste 650 de angajati, potrivit estimarilor ZF. Primele patru magazine, Zara, Bershka, Stradivarius si Pull & Bear, au fost deja livrate pietei, in centrul comercial Sun Plaza din cartierul Berceni din Capitala.

Aceleasi magazine sunt anuntate si in Iulius Mall Cluj, centrul comercial detinut de omul de afaceri Iulian Dascalu, tot pentru acest an, iar in paralel o unitate Bershka in Unirea Shopping Center, pe o suprafata de 1.200 de metri patrati pe doua etaje si un magazin Zara in Brasov. Planul conturat de retailerul spaniol include insa alte 5-6 unitati, dintre care cel putin doua sub marca Zara, dar deocamdata conducerea companiei nu dezvaluie spatiile analizate, aflandu-se in diverse stadii de negociere cu proprietarii.

Jucatorii C&A si New Yorker au anuntat pentru acest an intre cinci si sase noi unitati, aproape de nivelul de anul trecut, ambele companii punand procesul greoi al dezvoltarii pe seama lipsei de proiecte comerciale. "Politica noastra de expansiune nu s-a schimbat din 2007, de cand am intrat, pana acum. Ne extindem in continuare, negociem de la un amplasament la altul conditii cat mai normale.

Din pacate, pentru 2010 sunt putine proiecte anuntate. In afara de Sun Plaza si Atrium Arad nu-mi mai vin alte nume de centre in minte. Speram ca piata sa se deblocheze, sa redevina ce a fost in 2008. Anul trecut am deschis sase magazine, iar pentru acest an speram sa ne mentinem la acelasi nivel", spune Bogdan Bozdog, directorul de expansiune pe Romania al New Yorker, care a rulat 6,2 mil. euro in 2008, primul an de prezenta integrala pe piata locala.

Potrivit estimarilor ZF pe baza informatiilor privind investitia medie si numarul de angajati oferite anterior de companie, magazinele New Yorker vor necesita 5,5 mil. euro, o suprafata de 5.450 de metri patrati si 100 de angajati.

Schimba ierarhiile in comert

Si Deichmann, unul dintre cei mai mari retaileri de incaltaminte din Europa, cu afaceri de 15,2 mil. euro (63,8 mil. lei) in 2009, aproape dublu fata de 2008, cand a rulat 8 mil. euro (29,8 mil. lei), a anuntat cel putin 10 unitati, dupa ce a inchis anul trecut cu o retea de 21 de magazine.

"Pentru 2010 am planificat alte 10 inaugurari, desi dezvoltarea economica a tarii e mai curand involutiva, pe fondul cresterii somajului. Prin deschiderea celor 10 noi magazine se vor asigura cel putin 100 de noi locuri de munca", au spus anterior reprezentantii companiei.

De departe cel mai darnic retailer va fi anul acesta Decathlon, care detine un singur magazin de articole sport, in Militari Shopping Center si care a anuntat cinci noi deschideri numai pentru acest an, dintre care majoritatea dupa achizitionarea terenului. Astfel, francezii de la Decathlon vor aduce in Romania circa 35 mil. euro, potrivit calculelor ZF, tinand cont ca majoritatea magazinelor Decathlon vor fi deschise pe teren propriu, iar bugetul per unitate poate ajunge la circa 8 mil. euro. Viitoarele lansari vor avea loc in Bucuresti (Grand Arena), Iasi, Constanta, Timisoara si Brasov.

Cine se extinde

Decathlon

Investitie totala: 35 mil. euro

Suprafata: 24.000 mp

Magazine: 5

Angajati: 400

Inditex

Investitie totala: 16 mil. euro

Suprafata: 7.500 mp

Magazine: 19

Angajati: 680

Deichmann

Investitie totala: 6 mil. euro

Suprafata: 8.000 mp

Magazine: 10

Angajati: 100

New Yorker

Investitie totala: 5,5 mil. euro

Suprafata: 5.450 mp

Magazine: 5-6

Angajati: 100

C&A

Investitie totala: 4,5 mil. euro

Suprafata: 7.500

Magazine: 5

Angajati: 100

Takko

Investitie: 3 mil. euro

Suprafata: 5.000 mp

Magazine: 10

Angajati: 90

sursa: date estimate de ZF pe baza informatiilor furnizate de retaileri