Henkel: Reducerile de pret nu se resimt neaparat in profit, inca mai pot aduce cresteri de consum

Autor: Mihaela Popescu 01.06.2010

Subsidiara locala a Henkel a fost anul trecut pe locul 7 la nivel de profit operational in ierarhia celor 32 de companii din regiune ale grupului german.



Liviu Sfrija, presedintele Henkel Romania, pariaza pe cresterea cotelor de piata si a consumului pentru a livra grupului profituri mai mari in urmatorii ani. In Romania, compania a inregistrat in 2009 o rata a profitului EBIT (operational) de peste 10%, potrivit directorului Henkel.

Producatorul detergentilor Persil si Pur a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 571 milioane de lei (135 mil. euro), in scadere cu 3% in lei fata de 2008, divizia de adezivi (Loctite, Moment) avand aproximativ jumatate din aceasta valoare. Celelalte divizii ale Henkel Romania sunt detergentii si produsele cosmetice (precum Taft sau Palette).

"Sa promitem insa ca ne mentinem pe aceasta pozitie in 2010 este loterie. Daca nu vor fi dezastre economice este posibil sa realizam acest lucru", afirma Sfrija.

Cum va face fata insa presiunii pe preturi mici? In industria alimentara, de exemplu, aceasta a adus insolvente in randul micilor producatori.

"Pretul este aproape de a deveni singurul criteriu de alegere a unui produs. Reactia producatorilor este de a reduce preturile, dar acest lucru nu se resimte neaparat in profit. Sunt segmente de piata pe care, daca aduci produse mai ieftine, cresti consumul, ceea ce salveaza profitul", subliniaza directorul Henkel.

Compania vrea sa muste din cota de piata a competitorilor pentru a-si asigura cresteri de peste 10% pe piata bunuilor de larg consum in 2010.

"Obiectivul este ca Henkel Romania sa fie un furnizor de profit tot mai important pentru grup, iar castigarea de cote de piata si cresterea consumului vor fi pilonii majorarii profitului in urmatorii ani".

"Noi am adoptat strategia agresiva: in criza ne crestem cotele de piata pe toate segmentele pe care activam. Anul acesta vom merge pe aceeasi strategie".

In anul 2009, una dintre masurile care au vizat imbunatatirea profitabilitatii subsidiarei locale a Henkel a fost externalizarea serviciilor de logistica prin incheierea unui parteneriat cu furnizorul logistic Essers.

"Avem noroc ca nu activam doar pe piata constructiilor"

"La nivelul intregului portofoliu anticipam o crestere a vanzarilor companiei in acest an, iar lansarile de produse noi vor avea o importanta la fel de mare ca si in 2009 si in anii anteriori", mai afirma Sfrija. El nu pariaza insa nici in acest an pe revenirea pe crestere a diviziei de adezivi pentru constructii, lovita in 2009 de un declin al cererii pe piata de 20-30%.

"Dupa multi ani in care aceasta a fost motorul cresterii companiei, in 2009 am avut noroc cu portofoliul de produse cosmetice si detergenti, care a compensat scaderea vanzarilor de adezivi", subliniaza managerul.

Sfrija se asteapta ca 2010 sa fie un an mai greu decat cel anterior, din cauza masurilor de austeritate anuntate recent de autoritati pentru reducerea deficitului bugetar.

"Sunt sigur ca vor fi disponibilizari atat la stat, cat si in mediul privat in 2010. Desi nu exista companie care nu-si fi revizuit structura de costuri pana acum din cauza crizei, nu cred ca poate afirma cineva ca restructurarile din mediul privat s-au terminat", mai spune Sfrija.

Sectorul de bricolaj, o piata estimata la peste un miliard de euro care s-a intors la proiectele mici, s-a confruntat anul trecut cu o scadere a cererii de 20-25%, comparativ cu 2008. De partea cealalta, piata bunurilor de larg consum nealimentare a inregistrat un usor declin fata de 2008, de pana in 10%.

"Odata ce li se reduce salariul cu 25% sau sunt trimisi in somaj, oamenii nu cred ca se vor grabi la banca sa ia un credit pentru o casa noua in acest an. Probabil ca nu vor mai schimba nici faianta din casa in aceste conditii", afirma Sfrija.

Scadere pe linie si in sectorul bunurilor de larg consum

Anul acesta a debutat cu scaderi pe linie si in sectorul bunurilor de larg consum: un studiu publicat recent de compania de cercetare a pietei GfK Romania arata un declin de 5% al pietei de profil in primul trimestru fata de aceeasi perioada din 2009.

"Pe segmentul detergentilor, anul trecut a fost o stagnare a pietei, dupa cresteri de peste 10% in ultimii 5-6 ani. Inceputul anului 2010 arata din pacate scaderi de piata la nivelul valorii vanzarilor. Raspunsul producatorilor este scaderea preturilor", mai spune el.

Directorul Henkel Romania pariaza insa in acest an pe un avans de peste 10% al vanzarilor de produse cosmetice si detergenti, comparativ cu 2009.

O buna parte din crestere ar putea veni din continuarea investitiilor in dezvoltarea portofoliului de produse. De altfel, si competitorii sai mari, precum Unilever sau Procter & Gamble, mizeaza pe lansari de produse noi pentru a dinamiza piata.