Niciun investitor nu vrea sa dea 35 mil. € pe mallul Tiago Oradea. Pretul poate scadea la a doua strigare

Autor: Cristi Moga 02.06.2010

Licitatia pentru vanzarea mallului Tiago din Oradea, aflat in faliment, a fost reprogramata dupa ce niciun potential cumaparator nu a depus documentatia de inscriere la procedura organizata de Casa de Insolventa Transilvania, lichidatorul proiectului.

Termenul limita de inscriere a expirat ieri, la ora 12.00, licitatia fiind programata initial pentru ziua de astazi, pretul de pornire anuntat fiind de 35,5 milioane de euro, juamatate fata de investitia realizata de investitorii irlandezi Mivan si Moritz.

"Ar fi trebuit sa fie o licitatie competitiva, dar nu s-a inscris nimeni. Vom organiza o noua licitatie, peste doua saptamani, care va fi dupa modelul olandez, astfel ca vor fi acceptate si oferte mai mici decat pretul de pornire", a declarat Andrei Cionca, partener in cadrul Casei de Insolventa Transilvania, lichidatorul judiciar al firmei MLS Proiect Oradea, dezvoltatorul proiectului.

Primul mall in faliment

Tiago Oradea este primul mall intrat in faliment pe piata locala, dupa ce dezvolatatoarii nu au gasit un numar suficient de chiriasi pentru a putea deschide si opera proiectul situat la iesirea din oras catre Arad.

Investitia in proiect s-a ridicat la aproximativ 70 mil. euro, cea mai mare parte fiind acoperita printr-un credit de 65 de milioane de euro obtinut de la UniCredit Austria si UniCredit Tiriac Bank. In aceste conditii, de ce nu se ingramadesc investitorii sa cumpere un proiect al carui pret reprezinta doar jumatate din costul constructiei?

"Pentru ca este o piata dificila in general, si Oradea cu atat mai mult, in conditiile in care sunt deja doua proiecte finalizate - Lotus, care a finalizat si extinderea si a fost deschis, si ERA - astfel ca este greu de dus la bun sfarsit un nou proiect, cel putin in viitorul apropiat", spune Monica Barbu, vicepresedintele firmei de consultanta imobiliara The Advisers Knight Frank.

Aglomerare de malluri

Proiectele functionale in prezent in Oraadea reprezinta o "schema" obisnuita pentru orasele medii din tara: parc de retail in afara orasului (ERA se afla chiar vizavi de Tiago) si centru comercial in interior, Lotus Center avand atat un magazin Carrefour, cat si magazine ale unor retaileri precum Orsay, New Yorker, Debenhams, Hervis sau Media Galaxy. In aceste conditii, cu greu mai pot fi convinsi alti retaileri sa ocupe suprafata de 25.000 de metri patrati a mallului Tiago.

"Vanzarile au scazut si din acest motiv a fost redus si interesul retailerilor, in special pentru orasele din tara", mai spune Barbu.

Ingo Nissen, country manager al comapaniei de dezvoltare imobiliara Sonae Sierra, spunea recent ca "mergand pe jos in Oraadea, poti auzi oamenii vorbind alta limba decat romana. Nu am date precise, dar proababil o buna parte dintre locuitorii orasualui fac cumparaturile in Ungaria".

Potrivit informatiilor din piata, Sonae Sierra a fost la un pas de preluarea unui teren in Oradea pentru dezvoltarea unui mall, tranzactia cazand la inceputul crizei din imobiliare.

Probleme cu lichiditatile

Pe fondul vanzarilor slabe, o buna parte din centrele comerciale de pe piata locala au probleme de cash-flow, astfel ca proprietarii sunt nevoiti sa restructureze creditele obtinute pentru constructie. In cazurile in care proprietarii nu ajung la o intelegere cu creditorii, poate interveni starea de insolventa si apoi falimentul.