Cine castiga in businessul romanesc in urma CM de Fotbal

Ziarul Financiar 08.06.2010

Desi echipa Romaniei nu s-a calificat la turneul mondial din Africa de Sud, exista piete precum cea a pariurilor sportive, a berii, retailul de electrocasnice, dar si terasele care se bazeaza pe acest eveniment pentru a-si rotunji businessurile.



Cresterile asteptate in aceste industrii sunt insa departe de boomul care ar fi putut exista in consum in conditiile in care nationala de fotbal a Romaniei ar fi fost una dintre cele 32 de echipe prezente in Africa de Sud in perioada 11 iunie-11 iulie.

"In 2008, cand Romania era calificata, probabil am vandut cu 25% mai multe televizoare decat in perioada similara a anului precedent, dar investitiile in promotii, preturi si cadouri erau mult mai mari decat veniturile suplimentare generate de Campionatul European", spune Lorand Szarvadi, CEO al retailerului de electrocasnice Domo, al doilea jucator din piata.

Domo a avut in acel an o promotie prin care se angaja se returneze banii tuturor cumparatorilor de LCD-uri din perioada Campionatului, daca Romania ar fi castigat competitia, ceea ce insa nu s-a intamplat.

"Anul aceasta, cu Romania necalificata, cred ca rezultatele vor fi si mai proaste. Toata lumea investeste in promotii, reduce preturile, dar cred ca cresterea de vanzari generata de Campionatul Mondial va fi de numai 10% (in comparatie cu 25% cand Romania era calificata)", explica Szarvadi.

Pariurile, vanzari cel putin duble

Pe de alta parte, casele de pariuri asteapta in perioada Campionatului Mondial incasari de cateva ori mai mari in comparatie cu o luna obisnuita, insa fiind evenimente foarte riscante, profitabilitatea sta sub semnul intrebarii.

Compania de pariuri si jocuri online bet365.com spune ca profitabilitatea va creste in perioada evenimentului, dar nu in acelasi ritm cu incasarile. "Din punct de vedere financiar, acest eveniment aduce incasari de cel putin doua-trei ori mai mari decat in mod curent. Dar si investitia legata de aceste evenimente este semnificativa, astfel incat cresterea profitabilitatii nu este direct proportionala cu cresterea cifrei de afaceri", spune Adrian Stanescu, reprezentantul bet365.com, companie cu peste trei milioane de clienti in 200 de tari.

"Daca Romania ar fi participat la Campionatul Mondial, acest aspect ar fi generat o cifra de afaceri mai mare pentru casele de pariuri sportive. Cu toate acestea, ne asteptam ca incasarile sa creasca cu cel putin 30-40% in aceasta perioada. Estimam ca prin agentiile noastre in timpul Campionatului se va paria o suma de circa 1,5 mil. euro", a spus John Heaton, consultant al Super Bet, companie care detine pe plan local o retea de 70 de agentii.

Reprezentantii caselor de pariuri explica faptul ca profiturile sunt foarte mari atunci cand rezultatele meciurilor sunt neasteptate.

John Heaton, consultant al Super Bet, da exemplu Campionatul European de Fotbal din 2004, care a fost foarte profitabil, deoarece nimeni nu se astepta ca Grecia sa castige.

Berarii si terasele spera la vreme buna si vanzari mai mari

Cei mai mari producatori locali de bere, Bergenbier, Heineken Romania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries, estimeaza cresteri ale vanzarilor de aproximativ 10% in perioada Campionatului Mondial de Fotbal, fenomen cu care nu s-au mai intalnit de peste un an si jumatate.

"Ma astept ca perioada Campionatului sa ne aduca o crestere a vanzarilor de 10%, fata de o luna normala. Daca vor fi temperaturi ridicate cresterea ar putea fi mult mai mare", a declarat Shachar Shaine, presedintele United Romanian Breweries Bereprod, producatorul berilor Tuborg si Carlsberg si cea de-a cincea cea mai mare companie din piata locala a berii.

Restaurantele si cafenelele asteapta o crestere de cel putin 10% fata de o perioada obisnuita, dupa ce in prima jumatate de an vanzarile le-au fost puternic influentate de ploi si vremea rece. Majoritatea recunosc ca eforturile au fost mai mari in ceea ce priveste pregatirile pentru perioada Campionatului Mondial decat in urma cu patru ani "cand vanzarile mergeau de la sine", fiind o perioada de boom economic.

"Cu exceptia restaurantelor din malluri, in toate unitatile pe care le detinem vom organiza evenimente speciale, cu ajutorul carora estimam ca vanzarile vor creste cu 10%-15%. Avem concursul «Berea Campionilor», prin intermediul caruia se vor face pariuri pe fiecare meci in parte, iar cine castiga primeste bere la halba de un litru din partea casei", a declarat Dragos Petrescu, proprietarul retelelor City Grill-Caru' cu Bere-Hanu' Berarilor, pe care le administreaza prin intermediul companiei Trotter Prim.

Nu toata lumea castiga

Agentiile de turism de pe piata romaneasca abia reusesc sa vanda cateva pachete pentru Campionatul Mondial de Fotbal din Africa de Sud, in conditiile in care interesul romanilor de a ocupa un loc in tribune este foarte mic.

"Abia am reusit sa vindem 20 de pachete pentru Campionatul Mondial din Africa de Sud. Diferenta ar fi fost semnificativa daca ar fi participat si echipa nationala", a declarat Mircea Vladu, proprietarul agentiei de turism Prestige Tours.

Cererea pentru pachetele de vacanta in Africa de Sud ar fi fost de cel putin zece ori mai mare daca echipa de fotbal a Romaniei s-ar fi calificat, sunt de parere reprezentantii agentiilor de turism. Pentru acest eveniment, operatorii din turism estimeaza ca se vor vinde doar cateva sute de pachete de vacanta.

Avand in vedere distanta mare intre Romania si tara in care are loc CM, pretul unui pachet de vacanta la turneul final variaza intre 1.500 de euro si 4.500 de euro, in functie de meciurile la care se cumpara bilet si de numarul de zile al unui sejur. O vacanta pe toata durata Campionatului Mondial de Fotbal costa intre 25.000-30.000 de euro, potrivit reprezentantilor agentiilor de turism de pe piata.