De ce sunt sucurile cu bule pariul multinationalelor de pe piata racoritoarelor

Autor: Mihaela Popescu 09.06.2010

Romania se numara printre cele mai dezvoltate piete din Europa dupa consumul per capita de bauturi racoritoare carbonatate (cu bule), arata un raport al Coca-Cola Hellenic, cel mai mare imbuteliator local de sucuri de pe piata.

Astfel, romanii consuma, in medie, aproape 60 de litri de sucuri cu bule per capita pe an, mai mult decat italienii (53 de litri) si aproape la fel ca grecii (61) si polonezii (64).

Consumul local este mult mai ridicat decat media altor piete mari din regiune precum Ucraina (30,19 litri) sau Rusia (33 de litri), insa nu-l depaseste pe cel din Bulgaria (105 litri), Slovacia (87 de litri) sau Cehia (122,83 litri), potrivit sursei citate.

O piata de peste jumatate de miliard de euro

Spre comparatie, media celor 11 piete emergente din portofoliul Coca-Cola Hellenic s-a plasat anul trecut la 27 de litri pe cap de locuitor, Romania fiind a patra cea mai atractiva piata din perspectiva dimensiunii consumului local, dupa Bulgaria, Serbia si Muntenegru si tarile din fosta Iugoslavie.

Acest lucru explica si pozitia dominanta a brandurilor Coca-Cola si Pepsi pe o piata estimata la peste jumatate de miliard de euro, in conditiile in care circa trei sferturi din segmentul carbonatelor este reprezentat de vanzarile de bauturi tip cola, iar companiile cu actionariat romanesc nu au reusit pana acum sa ajunga la volume mari cu astfel de produse.

Americanii de la Pepsi sunt cei care au adus pentru prima data bauturile cola in Romania: in perioada comunismului, acestea erau imbuteliate de catre o companie de stat care aducea in tara concentratele de la PepsiCo. Imbuteliatorul Pepsi a fost si primul jucator care a deschis piata pentru sucurile plate de fructe, in 1993 aducand in Romania brandul Prigat.

Piata bauturilor racoritoare din Romania, care include segmentul apelor minerale, este estimata in prezent la circa un miliard de euro.

Producatorii locali merg pe sucuri naturale

Cei mai mari jucatori sunt Coca-Cola, cu afaceri anuale de circa 500 mil. euro, si Pepsi Americas - companie preluata integral de PepsiCo in acest an - cu vanzari estimate la circa 180-190 mil. euro in 2009.

Producatorii locali au incercat in ultimii ani sa impulsioneze mai mult dezvoltarea consumului de sucuri naturale de fructe, prin lansari de produse si investitii de zeci de milioane de euro in capacitati de productie cu tehnologii noi.

Cu toate acestea, studiile de piata arata ca unele segmente de racoritoare fara bule sunt inca la nivelul de nise de piata: de exemplu, consumul local de ice tea (ceaiuri preparate) a fost la nivelul anului trecut de 4,3 litri per capita, mult sub media inregistrata in Polonia (7,7), Ungaria (10), Belgia (10) sau Portugalia (21), potrivit unor studii citate de reprezentantii PepsiCo.

"Studiile arata ca exista o migrare a consumatorilor de la segmentul bauturilor racoritoare carbonatate la bauturile necarbonatate, insa in unele cazuri aceasta nu este permanenta. Acest lucru arata ca alegerea produsului in fata raftului se face tot dupa criteriul gustului", explica Dana Iordache, managerul pe regiune al brandului Lipton Ice Tea in cadrul PepsiCo.