Altex: Final de an incert pentru economia locala. De acum trebuie sa ne gandim si la 2011

Autor: Alexandru Anghel 09.06.2010

"Pentru economia locala, in trimestrul doi ma astept sa fie iar o scadere, dar in perioada de vara situatia va arata mai bine si vor aparea primele semne de plus. T4 este insa incert din cauza masurilor guvernamentale. Media la final de an va fi intre -1% si 0%", a spus Dan Ostahie, proprietarului grupului Altex.

In luna mai Fondul Monetar International a estimat o stagnare a economiei romanesti sau chiar o scadere de 0,5% dupa ce la inceputul anului a prognozat o crestere de 1,3%, modificata apoi in aprilie la 0,8%. Potrivit unei analize realizate de Ziarul Financiar, majoritatea oamenilor de afaceri locali vad o scadere economica ce merge spre 2%.

"Eu am insa incredere in economia locala. Romania are o dispersie buna a populatiei, are o zona agricola exploatata, chiar daca rudimentar, o piata de consum interna solida, ramuri economice diversificate si investitii majore, industrie, care contribuie la PIB", a spus Ostahie.

In timp ce comertul local cumuleaza in continuare pierderi din cauza reducerii increderii consumatorilor, productia industriala a luat o tendinta inversa fata de anul trecut, iar in primele trei luni a avut o medie pozitiva de peste 4,5%.

Unul dintre cei mai mari exportatori locali din industrie, Automobile Dacia, si-a marit livrarile in primele patru luni din an cu peste 45%, la aproape 100.000 de automobile.

In ce directie merge retailul electroIT

Retailerii specializati de electronice si electrocasnice au apreciat la inceputul anului ca pentru 2010 vanzarile se vor stabiliza la nivelul din 2009 sau chiar vor creste usor, insa in perioada ianuarie - februarie Romania a ramas in continuare tara cu cea mai mare scadere, de -25%, pentru acest sector.

"Suntem in plan la jumatatea anului, chiar daca piata a evoluat mai putin spectaculos decat estimarile analistilor, pentru ca ne-am pastrat rezervarea. Exista insa schimbari in structura vanzarilor, pentru ca intotdeauna evenimentele (sociale si economice - n.red.), schimba cererea de produse", a spus Ostahie.

Totodata, acum este momentul in care retailul electroIT este puternic influentat de sezonalitate, de unele evenimente sau competitii, precum este Campionatul Mondial de Fotbal. Astfel, pe perioada desfasurarii competitiei fotbalistice gradul de penetrare a produselor cu caracteristici sofisticate, precum televizoarele de 50 de inchi sau a celor 3D este mai mare decat in restul anului, cand cererea predominanta se inregistreaza pentru televizoarele cu diagonala de 26-32 de inchi.

Grevele reduc din campaniile de promovare

Fata de anii trecuti insa, promovarea campaniilor legate de fotbal este minima. Daca pentru Euro 2008 retailerii electroIT taiau sute de lei din preturi si ofereau discounturi promovate intens prin campanii de promovare, pentru Campionatul Mondial din Africa de Sud doar Flanco a lansat o campanie de "-25% din pretul de achizitie daca ghicesti castigatorul", in timp ce Altex sau Domo au redus preturile, insa fara o promovare intensa.

"Comunicarea lipseste din cauza contextului politic si economic, pentru ca nu poti sa ai campanii cand Piata Victoriei este plina de grevisti si pentru ca echipa Romaniei nu s-a calificat la turneu", a spus Ostahie. Din aceasta cauza producatorii de televizoare si alte electronice si electrocasnice au alocat bugete mai mari de promovare pentru alte tari calificate. Cheltuielile de publicitate in sector treceau in urma cu 2 ani de 2% din cifra de afaceri a companiilor din industrie, ceea ce insemna peste 6 mil. euro pentru o companie precum Altex. In prezent insa majoritatea companiilor si-au redus fondurile alocate pentru promovare, ceea ce se observa si intr-o reducere usoara a numarului de campanii din piata.