Unde poţi să-ţi plăteşti facturile la telefon fără să stai la coadă

Autor: Magraon Andreea 10.06.2010

Un nou business care ia amploare în România este cel cu terminalele de plată instant - unde pot fi achitate facturile la utilităţi şi cumpărate bilete de tren sau de autocar.

Unul dintre jucătorii pe această piaţă este ZebraPay, care în prezent are 60 de astfel de terminale în ţară. Compania doreşte ca până la sfârşitul acestui an să fie instalate peste 1.000 de terminale în ţară, iar în cinci ani, aproape 8.000. Cele 60 de terminale de plată au fost instalate în Bucureşti, Braşov, Constanţa, Cluj, Ploieşti şi Iaşi, în staţii de metrou, supermarketuri, mall-uri, dar şi universităţi, precum cea româno-americană. Înfiinţată anul trecut în luna octombrie, compania dezvoltă un business în franciză, astfel produce terminalele, le instalează softul, încheie şi parteneriatele cu diferite companii şi le vinde apoi cu aproape 3.000 de euro. Veniturile celor care cumpără astfel de dispozitive provin din comisioanele stabilite cu companiile partenere.

"Acest model de business este unul răspândit în celelalte state europene, printre care şi Franţa sau Marea Britanie, dar afacerea noastră este inspirată mai mult din fostele ţări sovietice, precum Rusia, unde există 20.000 de astfel de terminale", a declarat Radu Ciorbea, acţionarul majoritar al companiei. Potrivit lui Ciorbea, care conduce ZebraPay împreună cu alţi doi asociaţi, unul dintre avantajele acestor terminale este plata rapidă şi faptul că nu se stă la cozi. Investiţia iniţială în ZebraPay este estimată la aproape jumătate de milion de euro.

Cum funcţionează aceste terminale? Se conectează la internet prin GPRS şi sunt utilizate pentru achitarea facturilor la utilităţi, reîncărcarea cartelelor prepaid, achiziţionarea biletelor de autocar, tren, concerte sau cumpărarea de muzică. Spre exemplu, atunci când cumpără muzică, utilizatorul introduce banii, iar un link de unde poate descărca melodia cumpărată va fi trimis pe e-mail. Pentru plată, pe lângă bani, terminalul acceptă şi cardul.

"Până în prezent avem parteneriate cu Orange, Vodafone, Cosmote şi Cat Music şi urmează să fie implementate în viitorul apropiat cele cu CFR, myticket.ro şi autogari.ro", a mai spus Ciorbea. În vârstă de 32 de ani, directorul general al ZebraPay, a terminat un MBA în Marea Britanie în urmă cu cinci ani.

Compania estimează o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro în acest an, sumă care reprezintă de fapt banii procesaţi prin intermediul terminalelor în urma plăţilor pentru diferite servicii, şi 420 de milioane în următorii cinci ani. Potrivit lui Ciorbea, ponderea încasărilor prin terminalele ZebraPay va fi asigurată în proporţie de 80% de reîncărcările prepaid, iar diferenţa de 20% va fi acoperită de plata facturilor, vânzarea de bilete sau de alte produse. Potrivit datelor de pe piaţă, în România media încărcărilor de cartele telefonice este de 5 euro lunar, pe o piaţă prepaid estimată în acest an la un miliard de euro. Piaţa de utilităţi este estimată la 5,8 miliarde de euro.

Piaţa locală a terminalelor de plată instant este în plină ascensiune, în condiţiile în care alte două companii îşi pregătesc intrarea. Este vorba de Qiwi, care deţine afacerea în Rusia, şi compania locală Rompay. Qiwi a încheiat deja parteneriate cu Orange, Vodafone, Cosmote, dar şi Garanti Bank.

În privinţa plăţii facturilor, printre principalii competitori se numără PayZone, care are 8.000 de terminale de plată şi afaceri de 46 de milioane de euro anul trecut, şi PayPoint, care a raportat pentru România venituri de 28,8 milioane euro, cu 2.900 de terminale.

Ce poţi face cu terminalele de plată instant