Cum supravieţuiesc operatorii de taxi aerian în criză: survolări deasupra Capitalei şi preţuri mai mici

Autori: Cristina Roşca , Adriana Rosoga 14.06.2010

Companiile care oferă servicii de taxi aerian şi-au redus tarifele cu până la 50% pentru a atrage clienţi şi se aşteaptă la o revenire a pieţei în a doua parte a lui 2010.



Operatorii de transport aerian în regim de taxi au crescut numărul ofertelor promoţionale începând cu anul trecut, când cererea pentru aceste servicii a început să scadă pe măsură ce bugetele companiilor, principalii clienţi care închiriau aeronavele pentru transportul de business, s-au redus considerabil.

"Am lansat începând cu anul trecut oferte promoţionale şi am făcut reduceri suplimentare. De exemplu, pentru anumite aeronave, ora de zbor a scăzut în 2009 de la 1.800 de euro la 1.300-1.400 de euro", spune Cristina Mitchievici, reprezentantul Regional Air Services (RAS), companie care oferă servicii de zboruri aviochimice, lansări paraşutişti, tractare bannere, aerotaxi şi zboruri de agrement.

RAS are o flotă de 16 avioane şi trei elicoptere cu o capacitate între unu şi opt locuri. "Săptămânal avem cam 4-5 curse, iar pentru zborurile interne, majoritatea sunt cu plecare din Constanţa şi Bucureşti către alte mari oraşe din ţară. Extern, destinaţiile cele mai frecvente sunt capitalele europene apropiate", spune Mitchievici, care menţionează însă că serviciul de taxi aerian ocupă doar o pondere redusă în activitatea firmei. "La nivel de încasări, chiar dacă am scăzut pe taxi aerian, am reuşit să creştem pe celelalte segmente."

Pe de altă parte, Heni Haider, proprietarul companiei Efly, care se ocupă cu intermedierea închirierilor de aeronave, precizează că în primul trimestru din acest an au existat mai multe cereri faţă de perioada similară a anului trecut, însă dintre acestea, foarte puţine s-au concretizat.

"În ceea ce priveşte comenzile mari, pentru companii sau oameni de afaceri, numărul acestora se menţine scăzut. Este încă slab comparativ cu volumul de zboruri de dinainte de criză, când aveam săptămânal curse dinspre Bucureşti către Constanţa, Arad, Timişoara sau Cluj-Napoca. Încercăm să atragem clienţii prin diferite pachete la ofertă", explică Heni Haider.

Cât costă să zbori deasupra Bucureştiului

Pachetul care a atras persoanele fizice este cel de survolare a Bucureştiului, al cărui preţ este de 500 de lei per pasager pentru 20-25 de minute de zbor.

"Anul trecut, pe această rută am vândut 20 de bilete, dar am lansat oferta destul de târziu, iar pe perioada de iarnă nu am operat zboruri. În primele patru luni din acest an avem în medie două curse pe weekend, adică opt pasageri pe săptămână. Aceste zboruri sunt preferate de persoanele fizice şi reprezintă în special cadouri", explică proprietarul Efly.

Compania Direct Aero Services, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, proprietarul companiilor Romstrade, Blue Air şi La Moşie, care are o flotă formată din trei avioane şi două elicoptere, a înregistrat o creştere a numărului de clienţi comparativ cu anii anteriori, în special ca urmare a achiziţionării avioanelor de tip Jet.

"Creşterea a fost totuşi una progresivă, ţinând cont şi de criza economică ce ne traversează ţara de aproximativ un an şi jumătate", spune Luminiţa Ivanici, director de marketing şi comunicare al Direct Aero Services.

În cadrul diviziei Direct Aero Taxi au fost achiziţionate în ultimul an încă o aeronavă Cessna Citation Mustang, care costă circa 3 mil. euro şi două aparate de zbor SAAB 340.

"Până la sfârşitul anului intenţionăm să achiziţionăm încă două aeronave Cessna XLS Plus cu şase locuri pentru pasageri şi o aeronavă Cessna Sovereign cu opt locuri", spun reprezentanţii companiei.

Cu "taxi-avionul" în vacanţă

În ceea ce priveşte clienţii curselor de taxi aerian se poate remarca o preponderenţă a companiilor, însă "odată cu venirea sezonului estival previzionăm şi o creştere a numărului de persoane fizice care vor apela la serviciile noastre", spune Luminiţa Ivanici.

Direct Aero Services estimează pentru acest an o creştere a cifrei de afaceri cu 40% faţă de 2009, când a avut afaceri de 535,7 mil. lei (130.000 de euro).

Preţul unei curse cu un taxi aerian diferă în funcţie de mai mulţi factori, precum tipul de aparat de zbor şi numărul de ore zburate efectiv. Dacă pentru o aeronavă Cessna Citation Mustang preţul pentru o oră este de 980 de euro, preţ fără TVA pentru cursele externe şi cu TVA pentru cursele interne, pentru o oră de zbor cu elicopterul preţul începe de la 590 de euro, fără TVA, preţ valabil atât pentru cursele interne, cât şi pentru cele externe.

În afara graniţelor ţării cele mai frecvente sunt cursele în Europa. "Dacă vorbim de Cessna Citation Mustang, până în prezent au fost efectuate curse în special în Europa, marea lor majoritate nedepăşind 2.130 km, autonomia de zbor a aeronavei. În afara Europei, cea mai îndepărtată destinaţie atinsă până acum a fost Sharm El Sheikh din Egipt", a mai spus Luminiţa Ivan.