Canicula a adus creşteri de 50-60% pe trei pieţe lovite de declinul consumului

Autor: Mihaela Popescu 14.06.2010

Dupa un debut de sezon slab, sub semnul contracţiei consumului cu 7-10%, primul weekend canicular din 2010 a adus creşteri de vânzări de până la 50-60% producătorilor de apă, sucuri, bere şi îngheţată.

Producătorii spun însă că doar trei zile de caniculă nu compensează scăderile de vânzări înregistrate în lunile aprilie-mai.

Vânzările de apă în hipermarketuri au crescut cu circa 50% în weekendul trecut datorită caniculei.

"În reţeaua de hipermarketuri Carrefour, vânzările de apă din perioada 11-13 iunie au fost mai mari cu 45% faţă de weekendul 4-6 iunie: am înregistrat o creştere de 58% pe segmentul apei carbonatate şi un avans de 33% pe cel al apei plate", a precizat Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour România, cel mai mare operator de hipermarketuri de pe piaţă.

Lanţul francez de magazine a vândut în cele trei zile cu temperaturi record pentru 2010 aproximativ 700.000 de sticle de apă de diverse volume. Cel mai mult s-au vândut PET-urile de 1,5 litri, urmate de cele de 2 litri, potrivit datelor furnizate de retailer.

Şi piaţa sucurilor a avut un vârf de vânzări în această perioadă.

"În zilele din weekendul trecut, vânzările de sucuri şi apă ale European Drinks au crescut cu circa 60% faţă de media unei zile normale din an", a precizat Adrian Rotar, directorul general al European Drinks, companie cu afaceri anuale de peste 100 mil. euro.

La rândul lor, reprezentanţii Real Hypermarket au declarat că reţeaua a înregistrat săptămâna trecută vânzări duble sau chiar triple, comparativ cu perioada anterioară, pe anumite categorii de băuturi nonalcoolice precum apă plată şi carbogazoasă, nectaruri de fructe şi ice tea.

Urmează comenzi mai mari la producători

Producătorii se aşteaptă ca efectele caniculei să se resimtă pe piaţă şi în această săptămână, pentru că retailerii îşi refac stocurile după vârful de vânzări din ultimele zile.

"Noi acum resimţim creşterea cererii de apă din weekend, pentru că s-au terminat stocurile din magazine şi retailerii şi distribuitorii dau comenzi mai mari. Estimez că vom avea o creştere de vânzări de 20-30% în această săptămână faţă de o perioadă normală, datorită celor trei zile de caniculă", a spus Balazs Becsi Zsolt, directorul executiv al îmbuteliatorului de apă minerală Apemin Tuşnad.

"Sâmbătă (12 iunie - n. red.) am primit comenzi mai mari cu 30% faţă de aceeaşi zi a săptămânii anterioare, dar va fi interesant de văzut rapoartele de vânzări din weekend pe care urmează să le primim de la comercianţi", a afirmat la rândul său Cristian Şerban, directorul executiv al companiei Rio Bucovina, care deţine în portofoliu apa Bucovina.

O gură de oxigen pentru businessurile sezoniere

"Doar canicula mai poate reanima piaţa. Sunt scăderi de consum şi, în plus, vânzările în luna mai au fost foarte slabe din cauza ploilor", a afirmat Vasile Armenean, proprietarul Betty Ice, unul dintre cei mai mari producători de îngheţată.

El estimează că temperaturile mari din weekend au adus companiei sale un avans de peste 30% al vânzărilor, comparativ cu weekendul anterior (4-6 iunie).

"Weekendul trecut ne-a adus probabil cea mai mare vânzare din acest an: creşterea faţă de perioada 4-6 iunie poate fi estimată la 60%", a declarat la rândul său Adriean Asan, directorul economic al producătorului îngheţatei Top Gel.

Producătorii de îngheţată au umplut congelatoarele magazinelor încă din luna martie. Aceştia spun că prima lună din sezon, martie, a fost mai bună decât perioada similară din 2009, însă tendinţa de creştere a vânzărilor nu s-a menţinut în aprilie-mai din cauza vremii nefavorabile şi a declinului consumului.

"Dacă ar fi temperaturi de 27-35 de grade Celsius pe o perioadă îndelungată, de cel puţin 30-40 de zile, acest lucru ar compensa scăderile de vânzări generate de declinul consumului", a mai spus directorul Top Gel.

Primul trimestru din an a adus scăderi în linie pe piaţa bunurilor de larg consum sezoniere: producţia de apă minerală s-a diminuat cu 7% faţă de aceeaşi perioadă din 2009, potrivit datelor SNAM (Societatea Naţională a Apelor Minerale).

Consumul casnic de sucuri de fructe şi băuturi răcoritoare carbonatate s-a contractat cu ritmuri între 7 şi 9%, în volum, în acest interval, conform unui studiu al companiei de cercetare a pieţei GfK.

La rândul său, piaţa berii a avut un declin de 10% în volum în primele trei luni din 2010, potrivit INS (Institutul Naţional de Statistică). Producătorii de bere au avut creşteri de vânzări în weekend atât datorită caniculei, cât şi Campionatului Mondial de Fotbal, eveniment care a scos mulţi microbişti la terase, vânzările fiind chiar şi cu 25% mai mari comparativ cu weekendul precedent.

Vânzările de bere în reţeaua Real s-au majorat săptămâna trecută cu 40-50% faţă de prima săptămână din iunie, potrivit datelor furnizate de retailer.

Grade în plus în consum