0 km la centura de sud a Capitalei, dar majorările curg pe bandă rulantă

Autor: Catalin Lupoaie 15.06.2010

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a majorat de la începutul anului contractele de la două tronsoane din centura de sud a Capitalei cu 20% şi 40% şi mai urmează încă o astfel de operaţiune pentru al treilea tronson, deşi nu au fost începute lucrările de construcţie.

Contractele pentru cele trei tronsoane din centura de sud a Capitalei (33,1 km), care se află între autostrada Soarelui (km 23,6) şi autostrada Bucureşti-Piteşti (km 55,5), au fost semnate pe 26 noiembrie 2008, în timpul mandatului lui Ludovic Orban.

Chiar dacă până în prezent lucrările nici măcar nu au început, contractele au fost majorate pentru a adăuga mai multe elemente de siguranţă, cum ar fi indicatoarele de mari dimensiuni şi un parapet median din beton, care nu erau iniţial trecute în contract, potrivit CNADNR. Ministerul Transporturilor a explicat faptul că a întârziat începerea lucrărilor pentru că nu existau fonduri, iar elementele de siguranţă trebuia adăugate pentru a reduce riscul accidentelor.

CNADNR a încheiat în iunie un act adiţional în valoare de 15,55 milioane de lei, fără TVA, cu asocierea Delta ACM 93/Tehnologica Radion /SIRD/ Pro Cons XXI, care modernizează un tronson al centurii de sud a Capitalei (între km 23 şi 33), în creştere cu 20% faţă de valoarea iniţială, potrivit site-ului e-licitatie.ro. Costul total al proiectului se ridică acum la 90,9 milioane de lei, fără TVA, iar lucrările nu au început, urmând ca în această săptămână să fie emis ordinul de începere a lucrărilor. Firmele vor lărgi la patru benzi tronsonul situat între kilometrii 33 şi 43, în baza unui contract încheiat în 2008 cu CNADNR, care avea iniţial o valoare de 75,35 mil. lei, fără TVA.

CNADNR a mai derulat o majorare de 40% a contractului câştigat de firmele Straco Grup/SCT Bucureşti/Genesis International/OJSC Mostobud/OJSC Alt com/Expert pentru reabilitarea tronsonului dintre km 43 şi 55 al centurii de sud. Contractul a fost majorat cu 36,5 mil. lei, fără TVA, la 109,7 mil. lei, fără TVA.

Pe acelaşi criteriu, Ministerul Transporturilor va majora şi contractul de pe tronsonul dintre km 33 şi 43 din centura de sud, unde lucrările sunt derulate de consorţiul Euroconstruct Trading/Romstrade/Consitrans.

Inelul de centură al Capitalei, cu o lungime totală de 71 km, a intrat în lucrări de construcţie şi modernizare începând cu 2007 şi în prezent se lucrează pe trei tronsoane în sudul Capitalei şi alte trei în nord. Din totalul lungimii se lucrează doar pe cei 20,5 km din nordul Capitalei, care urmează să fie finalizaţi în noiembrie 2010. Alte două sectoare - dintre DN2 şi autostrada A2 (11 km) şi sectorul dintre autostrada A1 şi DN7 (8,6 km) - nu au fost încă licitate.