Nu avem drumuri, dar afacerile constructorilor de şosele cresc. Cum se explica?

Autor: Catalin Lupoaie 14.06.2010

Constructorii de drumuri au fost pe primul loc în top 10 al companiilor de construcţii la sfârşitul anului 2009 şi mai mult, majoritatea sunt pe creştere, deşi România are cea mai scăzută lungime de autostrăzi din Uniunea Europeană, cu doar 321 km, iar piaţa construcţiilor s-a redus cu 17%.

Primii cinci constructori - Romstrade din Giurgiu, Hidroconstrucţia, Spedition UMB din Bacău, Strabag (Austria) şi Tehnologica Radion au cele mai mari afaceri din reabilitări de drumuri şi lucrări de infrastructură, având afaceri totale de un miliard de euro, circa 8% din valoarea totală a pieţei de construcţii, care s-a ridicat anul trecut la circa 12 mld. euro. Paradoxul poate fi explicat prin faptul că anul trecut piaţa imobiliară s-a prăbuşit, iar Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a avut un buget record pentru investiţii în drumuri naţionale şi autostrăzi de 8,9 mld. lei (2,1 mld. euro). Bugetul CNADNR a fost cu 56% mai mare decât în 2008, însă rezultatele au fost finalizarea a doar 42 km de autostradă de la Gilău la Turda (din Autostrada Transilvania).

Companiile care au avut contracte de reabilitări de drumuri - Romstrade (controlată de omul de afaceri Nelu Iordache), Spedition UMB (compania deţinută de Dorinel Umbrărescu), Strabag (Austria) sau Alpine (Austria) - au înregistrat majorări cuprinse între 4% şi 44% ale cifrei de afaceri.