Ce SUV second-hand putem achiziţiona cu banii de un Dacia Duster?

Autor: Bogdan Alecu 15.06.2010

SUV-ul Dacia Duster a fost special conceput pentru cei care doreau să-şi achiziţioneze un automobil de teren, cu gardă la sol mai mare şi sistem de tracţiune integrală dar nu-şi pot permite unul nou. În plus, unul second-hand chiar dacă pare o afacere mai bună, costurile legate de întreţinere sunt în favoarea constructorului autohton.
Dar, spre exemplu, un Duster echipat cu motorul diesel de 1,5 litri şi 110 CP, cu aer condiţionat, geamuri electrice şi radio-CD costă aproximativ 15.600 de euro nou, adică de trei ori mai mult decât conceptul de "5.000 de euro" care a relansat marca Dacia, sub conducerea Renault.

Cu 15.000 de euro spre exemplu, se poate achiziţiona un crossover Opel Antara, fabricat în 2007 şi cu 50.000 km rulaţi, echipat cu un motor diesel de 2,0 litri şi 140 CP. Diferenţa dintre un Duster şi Antara nu este numai în ceea ce priveşte puterea motorului. Spre exemplu, Duster câştigă în ceea ce priveşte faptul că este nou, are performanţe net superioare în off-road şi este în garanţie. Pe de altă parte, atunci când vine vorba de imagine şi echipare (care include climatizare, ESP, tempomat, scaune încălzite, senzori ploaie şi senzori de parcare).

Cu 14.000 de euro, adică ceva mai mult decât un Duster 4x4 pe benzină, se poate achiziţiona un Kia Sportage diesel, 2,0 litri CRDi 140 CP cu 15.000 km. De această dată, discutăm de o imagine de marcă similară. În plus, şi de această dată Duster are costuri de întreţinere sub cele ale unui Kia Sportage. Dacă Antara avea o listă de opţionale mult mai lungă, Sportage are aproape acelaşi nivel de echipare cu al unui Duster. singura diferenţă este că SUV-ul coreean poate fi echipat cu un motor de 140 CP, în timp ce modelul autohton numai cu unul de 110 CP. Pe de altă parte, consumul mai mic îl va avea Duster, în timp ce între performanţele dinamice nu există diferenţe semnificative.

În medie, cu aproximativ 15.000 de euro se pot achiziţiona cu o vechime de cel mult 3 ani şi 50.000 km în general aproape numai SUV-uri coreene, care teoretic reprezintă un concurent pentru Duster şi noi, dar într-o versiune ceva mai "modestă". Dacă se iau în calcul SUV-urile compacte europene, kilometrii acestora urcă spre 100.000, dacă nu chiar şi peste această valoare. Deja peste acest nivel riscul aparţiei unui defect este tot mai mare, iar reparaţiile pot ajunge la mii de euro, costuri care teoretic nu pot fi acoperite de cineva care şi-a permis un SUV de cel mult 15.000 de euro.