Ce înseamnă de fapt descentralizarea spitalelor? Va creşte calitatea actului medical?
Descentralizarea din sistemul sanitar, adică trecerea a circa 370 de spitale din administrarea Ministerului Sănătăţii în cea a consiliilor locale şi judeţene, principala măsură pe care ministerul o are în vedere în această perioadă, aduce mai multe semne de întrebare decât certitudini printre managerii unităţilor, în timp ce unele autorităţi locale îşi fac deja planuri de reorganizare şi de investiţii de zeci de milioane de euro în unităţi.
Pe de altă parte, companiile private care livrează echipamente medicale către spitale, consideră descentralizarea sistemului o idee "foarte bună" şi spun că va avea un impact benefic asupra afacerilor lor.
Dar de ce era
nevoia de descentralizare?
"În
prezent, avem un sistem bicefal: clădirile spitalelor sunt în
proprietatea administraţiilor publice (locale, respectiv judeţene),
în timp ce managerii acestor instituţii sunt numiţi de către
ministrul sănătăţii. Practic, în mâinile ministrului sănătăţii se
află destinul a 435 de spitale.
Realitatea ne-a demostrat că
această decizie a fost una păguboasă. Nimeni nu poate conduce sau
verifica modul în care sunt conduse 435 de instituţii, indiferent
cât de priceput ar fi", a declarat ministrul sănătăţii, Cseke
Attila.
Un proiect-pilot în
Bucureşti
Prima fază a
acestui proiect a fost una pilot care se derulează începând de acum
doi ani în Bucureşti, când 18 spitale au trecut în administrarea
Primăriei Bucureşti. Astfel, Consiliul General a înfiinţat o
Comisie specială pentru administrarea celor 18 spitale, din care
fac parte în prezent 24 de oameni.
"Am
putut să balansăm veniturile dintr-o locaţie cu alta", spune Marius
Savu, directorul Administraţiei Spitalelor şi Serviciilor Medicale
(ASSM) din cadrul Primăriei Capitalei. El explică faptul că
autorităţile locale vor fi obligate să se implice cu bani, adică să
suporte cheltuieli precum cele cu întreţinerea unităţii,
utilităţile.
"Poate că nu este
soluţia ideală, dar este o soluţie. La Bucureşti s-a reuşit cât de
cât. Contează foarte mult responsabilizarea. În momentul în care
primarul va şti că răspunde, probabil că se va implica mai mult", a
adăugat Savu.
Potrivit lui Savu,
anul acesta Primăria Bucureşti a alocat pentru cele 18 spitale
fonduri de circa 40 mil. euro, bani care au fost cheltuiţi
integral. Banii au mers în principal în modernizarea Spitalului
Foişor, a Spitalului Malaxa, dar şi în alte spitale.
Pentru acest an s-a
bugetat o sumă identică, principalul proiect fiind de demarare a
construcţiei unui spital de pediatrie, însă Savu spune că
procedurile sunt extrem de greoaie şi ar putea "rămâne cu banii
necheltuiţi".
Dacă
în Bucureşti proiectul rulează deja de ceva timp, la Braşov
autorităţile locale, ce urmează să preia spitalele, fac deja
planuri de investiţii. O comisie formată din 10 persoane (trei din
PNL, trei din PSD, trei din PDL şi unul din UDMR) a realizat o
analiză preliminară a unităţilor şi a decis că o posibilitate ar fi
construcţia unui spital "mamut" care să înglobeze mai multe
unităţi.
"În
momentul de faţă să renovezi spitale înseamnă dublul construcţiei
unuia nou pe un teren de 12 hectare pe care îl avem deja. O primă
analiză ne-a făcut să tragem această concluzie. Braşovul are nevoie
de o instituţie care să cuprindă toate specialităţile", a spus
Sebastian Grapă, membru în această comisie din partea PNL. Potrivit
lui Grapă, investiţia într-o astfel de unitate este de circa 50-70
mil. euro şi sunt bănci dispuse să finanţeze proiectul.
Managerii de
spitale sunt în ceaţă
"În
afară de ordonanţa Guvernului prin care s-a stabilit trecerea la
primării şi consiliile locale până acum nu am primit nimic
oficial", spune Cecilia Ionescu, manager al Spitalului Orăşenesc
Pucioasa. Ea a precizat că ştie părerile primarilor, care în
majoritate nu-şi doresc acest lucru, "pentru că nimeni nu şi-a
prevăzut fonduri pentru spitale".
"Odată cu
descentralizarea mai căpătăm un stăpân în plus. De politicile
sanitare va continua să răspundă Ministerul Sănătăţii, de fonduri
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, însă deocamdată nu ştim ce
rol va avea primăria sau dacă vom fi într-o relaţie de coordonare
sau de subordonare. Primăria ne întreabă pe noi, iar noi întrebăm
la Primărie", a mai spus Ionescu. Ea a explicat faptul că în
prezent fondurile spitalului provin în mare parte de la Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), de la bugetul de stat
(pentru medici rezidenţi şi programele de TBC) şi venituri proprii
(de exemplu, din realizarea de fişe pentru examenele auto).
Companiile private
văd cu ochi buni descentralizarea
Producătorii de
echipamente medicale care livrează către spitale sunt de părere că
descentralizarea este o idee bună.
"Este o idee foarte
bună. Sectorul privat va reacţiona capitalizându-şi experienţa
acumulată. (...) Aşteptarea mea este să se creeze un mediu
concurenţial, din care pacientul are de câştigat în primul rând,
pentru că are de ales. Mă aştept pe acest fond de dezvoltare a
infrastructurii şi implicit a calităţii serviciilor să apară şi
asigurările private de sănătate reale. Reale în sensul că trebuie
sa fie complementare asigurării sociale de sănătate şi cu
capitalizare la nivel de asigurat", a spus Marian Ghinescu,
directorul diviziei Healthcare din cadrul Siemens.
Se va simţi această
măsură în businessul privaţilor care fac afaceri cu spitalele
private?
"Cu
siguranţă impactul va fi benefic. Consider acest lucru deoarece
noii proprietari ai spitalelor vor realiza responsabilitatea
directă faţă de cei cărora le asigură servicii (...) . Este un pas
important către parteneriatele public-private", a adăugat Ghinescu.
Ce alte schimbări
mai aduce descentralizarea?
Ordonanţa de
urgenţă aprobată de Guvern prevede ca din consiliul director să
facă parte maximum trei persoane, în condiţiile în care până acum
nu exista un plafon.
De
asemenea, se reglementează procentul cheltuielilor salariale din
bugetul spitalului. Acestea nu vor putea depăşi de la 1 ianuarie
2011, 70% din cheltuielile decontate către Casele Judeţene de
Asigurări de Sănătate. Din punctul de vedere contractual managerul
unităţii va încheia contractul de management cu conducerea
adiministraţiei locale. Până acum, contractul era cu ministrul
sănătăţii, singurul care putea demite managerul.
În
România există aproximativ 450 de spitale, iar în categoria celor
descentralizate nu vor intra unităţile de urgenţă şi institutele.
Pentru spitale anul
acesta au fost alocaţi 7,3 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro),
sumă comparabilă cu cea 2009.
În
prezent, fondurile spitalelor provin în mare parte de la Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS), Ministerul Sănătăţii
(pentru programe de sănătate şi medici rezidenţi), fonduri proprii
(din unele servicii care se taxează) sau din donaţii, sponsorizări.
Ce înseamnă
descentralizarea
Descentralizarea presupune că managementul unităţilor va reveni consiliilor locale, care vor avea trei din cei opt membri ai consiliului de administraţie, structură nou înfiinţată. Managerul, care până la 1 iulie raportează direcţiilor de sănătate publică, va raporta Consiliului de Administraţie al unităţii. Aceasta este principala schimbare la nivelul unităţilor sanitare.