Ce perspective de dezvoltare are fabrica Nokia din România

Autor: Laurentiu Cotu 17.06.2010

Risto Meskus, finlandezul care a preluat în urmă cu un an funcţia de manager general al fabricii Nokia de la Jucu odată cu plecarea lui John Guerry, spune că unitatea de la Cluj are o importanţă deosebită în rândul fabricilor Nokia din întreaga lume, iar planurile companiei sunt ca performanţele unităţii din România să fie îmbunătăţite.

"Am demarat producţia în România cu un model de telefon şi cu timpul am extins gama de telefoane mobile asamblate aici. Am început cu dispozitive mobile entry-level şi apoi am adăugat terminale din segmentul mediu, urmând să trecem la asamblarea unor terminale complexe", a declarat pentru ZF Transilvania Risto Meskus, general manager Nokia România, fabrica de operaţiuni din Cluj.

Managerul Nokia a declarat că produsele realizate în fabrica de la Jucu au o contribuţie semnificativă în volumul total de producţie al producătorului finlandez de telefoane mobile, fără a oferi însă detalii. Nokia a vândut anul trecut 440 de milioane de telefoane mobile, potrivit companiei de cercetare Gartner.

Singurele date publicate de finlandezi despre fabrica din România se rezumă la primele şapte luni de funcţionare ale fabricii de la Jucu, perioadă în care au fost asamblate peste 10 milioane de telefoane mobile.

Risto Meskus, managerul general Nokia România, spune că fabrica din Jucu lucrează şi continuă să se dezvolte conform planurilor companiei, ţinându-se însă cont de condiţiile actuale de piaţă. Dacă în urmă cu doi ani la Jucu se fabricau produse simple, care nu necesitau un proces tehnologic complex, în prezent s-a trecut la asamblarea unor produse mai complexe.

Primul mobil asamblat la Cluj era unul dintre cele mai simple din ofertă, un Nokia 1200 cu ecran alb-negru, în timp ce după câteva luni de la demararea producţiei, la Jucu se produceau mobile de aproximativ cinci ori mai scumpe, precum Nokia 6300.

Potrivit şefului operaţiunilor locale ale producătorului finlandez de telefoane mobile Nokia, produsele realizate în fabrica de la Jucu au o contribuţie importantă în volumul total de producţie al companiei Nokia. Telefoanele "Made in România" sunt comercializate în Europa şi Asia, activitatea Nokia România constând în asamblarea şi exportul de telefoane mobile. Componentele sunt importate din Ungaria, China sau Mexic şi sunt apoi asamblate la fabrica de la Jucu.

"În prezent, în campusul Nokia lucrează în jur de 4.000 de persoane, acest număr incluzând toţi angajaţii companiei Nokia România şi partenerii lor din fabrica de la Jucu", a spus Meskus.

Potrivit managerului Nokia, au fost căutate persoane cu experienţă pentru posturi de ingineri de producţie, gestionarea materialelor şi management logistic, competenţe pentru activităţi de suport al producţiei etc. Toate posturile disponibile în cadrul Nokia România sunt prezentate la secţiunea "cariere" de pe site-ul www.nokia.com şi prin intermediul diverselor companii de recrutare din România. Potrivit datelor de pe pagina web a Nokia, în România nu sunt posturi libere în acest moment.

Cifra de afaceri a companiei Nokia România a urcat de la 6,6 mil. euro în 2007 la 455,6 mil. euro în 2008 pe fondul deschiderii, în luna februarie 2008, a unei fabrici de telefoane mobile în comuna Jucu, rezultatul unei investiţii de 60 mil. euro.

"Conform politicii companiei, nu facem publice cifre despre capacitatea de producţie a unei anumite fabrici Nokia şi nici informaţii despre modelele noi care vor fi asamblate la Jucu. Pentru Nokia, prezenţa la Cluj presupune implicarea într-un proces de transformare a locului. Investiţia aduce know-how şi standarde internaţionale care ajută şi oamenii să evolueze", a spus Meskus.

Nokia mai este prezentă în România şi printr-o divizie de cercetare, localizată în Cluj, şi prin compania mixtă Nokia Siemens Networks, care oferă echipamente şi servicii pentru operatorii telecom.

"Pentru viitor, îmi propun să dezvolt în continuare activitatea fabricii de la Jucu. Putem să ne comparăm cu celelalte fabrici Nokia din lume în privinţa standardelor de calitate şi productivităţii, chiar dacă suntem cea mai tânără entitate", precizează managerul general Nokia România.

Lucrările de construcţie ale fabricii Nokia de la Cluj au început în luna iulie a anului 2007, iar prima etapă de realizare a fabricii s-a încheiat în şapte luni. Compania Nokia a primit o suprafaţă de 90,25 de hectare (aproape 1 milion de metri pătraţi) în comuna Jucu, în folosinţă gratuită, pentru a dezvolta investiţia denumită "Nokia Village". În prezent, Nokia România şi-a manifestat intenţia pentru a cumpăra terenul din parcul industrial Tetarom III.

Fabrica Nokia de la Jucu a demarat oficial activitatea de producţie cu 350 de angajaţi direcţi, atât din sectorul de management şi administrativ, cât şi în producţie, ajungând în prezent la aproximativ 4.000 de salariaţi.

Centru de suport pentru clienţi în Bucureşti

Clienţii Nokia îşi pot repara telefoanele sau pot instala şi / sau testa diverse aplicaţii software pentru mobil într-un centru de suport de servicii deschis de compania finlandeză în Bucureşti - primul de acest fel din Europa. "Decizia de a deschide un Nokia Care Centre a fost luată de managementul local în condiţiile creşterii pe piaţa locală a cererii din partea consumatorilor de astfel de servicii", a declarat Răzvan Petrescu, country managerul companiei. Nokia mai are asemenea centre în India şi China.

Nokia Care oferă suport pentru terminalele companiei, printre care servicii de reparaţii de telefoane, vânzări de accesorii sau asistenţă pentru aplicaţiile Nokia. Dacă telefonul nu mai este în garanţie, clienţii vor plăti între 20 şi 80 de lei pe intervenţie, fără TVA, în funcţie de complexitatea reparaţiilor. Potrivit lui Petrescu înmulţirea acestui tip de servicii şi a aplicaţiilor va duce la creşterea vânzărilor de smartphone-uri în România. El a adăugat că noul business va fi o modalitate de păstrare a clienţilor, de creştere a gradului de satisfacţie şi de promovare a aplicaţiilor Nokia.

Centrul a fost deschis în parteneriat cu Euristic Partner, companie ce va furniza logistica şi managementul noului business. Compania, condusă de Răzvan Marinescu, furnizează servicii de reparaţii de telefoane mobile şi are un parteneriat şi cu Orange, numărul unu pe piaţa locală de telefonie mobilă. Potrivit lui Marinescu, în urma acestui parteneriat Euristic are contracte cu toţi producătorii de telefonie mobilă prezenţi pe piaţa locală. El estimează că noul centru Nokia va atrage 2.500 de clienţi pe lună în următoarele două trimestre.

De asemenea, managerul Euristic a spus că afacerile companiei vor creşte în acest an cu 5% şi cu 15% anul viitor în urma parteneriatului cu Nokia. "Pentru început businessul va fi reprezentat în proporţie de 90% de reparaţii de telefoane mobile şi 10% aplicaţii pentru telefoane şi vânzări de telefoane mobile", a declarat Marinescu. Reprezentanţii Nokia şi ai Euristic au declarat că aceasta va fi amortizată în şase luni, fără a preciza valoarea investiţiei. Nokia Care Centre este al doilea sediu din Bucureşti în care Euristic repară telefoane. În cel dedicat Orange, sunt reparate între 12.000 şi 16.000 de telefoane mobile lunar. Compania are circa 80 de angajaţi, opt dintre aceştia lucrând în noul centru Nokia. Andreea Magraon

CV Risto Meskus