Proprietarul tipografiei Megapress investeşte 3,5 mil. € şi se gândeşte din nou la vânzarea companiei

Autor: Alexandru Anghel 20.06.2010

Grupul tipografic Megapress, deţinut de omul de afaceri Sorin Peneş, a anunţat investiţii de 3,5 milioane de euro în modernizarea tipografiei din Bucureşti, după ce în cursul anului trecut afacerile s-au comprimat cu mai mult de 30%, la 14 milioane de euro.

Potrivit reprezentanţilor companiei, în prima fază vor fi achiziţionate o rotativă de 48 de pagini, echipamente de prepress şi legătorie.

"Redimensionăm tipografia, facem retehnologizare şi înlocuim echipamentele mai vechi. Am reorganizat fluxurile de producţie, s-au făcut optimizări, iar utilajele înlocuite le vom vinde apoi mai departe", a declarat Peneş. La fel ca şi în anii trecuţi, echipamentele uzate ar putea fi achiziţionate de alte tipografii din Serbia sau alte ţări din sud-estul Europei.

Grupul Megapress cuprinde pe lângă tipografia Megapress şi editurile Aramis, Minerva şi Tribuna Învăţământului.

În cursul anului trecut editurile au reprezentat 25% din cifra de afaceri a companiei şi au înregistrat o profitabilitate de 18%, în timp ce activităţile tipografice au avut un randament de 8%.

În prezent compania se află în plin proces de reorganizare desfăşurat cu ajutorul unui consultant specializat în activtităţi de producţie, care analizează fluxurile din fiecare departament şi stabileşte apoi necesarul de resurse pentru fiecare activitate. Megapress, grup tipografic fondat în urmă cu aproximativ 20 de ani, a pierdut anul trecut a doua poziţie în piaţa locală a tipografiilor în urma scăderii businessului şi a ascensiunii competitorului EuroDruck Service, care operează de aproape doi ani o tipografie greenfield în Braşov.

"Rezultatele din 2009 au fost foarte bune pentru că am crescut profitul. Acum suntem în proces de remodelare şi separare a activităţilor de publishing şi printing în interiorul grupului", a spus Peneş. În 2009, în timp ce cifra de afaceri s-a redus, Megapress a trecut de la pierderi nete de 1,3 milioane de euro în anul 2008 la un profit net de 2 milioane de euro în cursul anului trecut.

Restructurarea merge spre vânzare a companiei

După disponibilizarea a aproximativ 90 de angajaţi în ultimul an şi reducerea afacerilor, Megapress apreciază o continuare a scăderii businessului, de circa 10%, până la 12,6 milioane de euro. În acelaşi timp, profitul net a fost estimat la 600.000 de euro. "Am fost extensivi până acum, dar vrem să continuăm dezvoltarea pe eficienţă. De aceea consultantul face diagnoza departamentelor şi ne propune o hartă de dezvoltare", a spus Peneş.

El a adăugat că în urma restructurării businessului ar putea să revină la intenţia de a vinde compania, strategie abandonată în urmă cu aproape 2 ani când a purtat negocieri atât cu Slovenska Grafica, cât şi cu EDS, care a ales până la urmă varianta de investiţie într-o tipografie nouă.

Acţionarul majoritar a declarat că în strategia de vânzare a companiei intră două variante, de a înstrăina fie 40% fie 80% din pachetul de acţiuni către un fond de investiţii sau un investitor strategic.

Infopress, cea mai mare tipogafie locală, a reprezentat în urmă cu aproximativ o lună subiectul celei mai mari trazacţii din piaţa tipografică. Managementul a preluat compania de la fostul investitor, fondul de investiţii islandez KVOS, pentru a o vinde apoi fondului de investiţii spaniol GED.

GED s-a angajat la investiţii şi plata datoriilor ce însumează 12 milioane de euro. În 2009 piaţa tipografică locală s-a contractat cu 35-40%, la o valoare totală de 85 de milioane de euro, majoritatea jucătorilor fiind nevoiţi să demareze restructurări.