Finanţele anunţă taxarea cu 16% a dobânzilor, tichetelor de masă şi tranzacţiilor cu acţiuni de la 1 iulie
Aproape 600 mil. lei (142 mil. euro) speră Ministerul Finanţelor să strângă la buget în a doua jumătate a anului prin măsuri precum impozitarea de la 1 iulie a veniturilor din dobânzi cu 16%, taxarea tot cu 16% a tichetelor de masă şi a tichetelor cadou sau prin aplicarea cotei de 16% la câştigurile din tranzacţii cu acţiuni indiferent de durata deţinerii. Finanţele îşi asumă în sfârşit un proiect oficial de modificare a Codului fiscal, prin care cota de impozit de 16% va aplicată mai multor categorii de venituri, iar impozite precum cele pe tranzacţii cu acţiuni, jocuri de noroc, drepturi de autor sau proprietăţi imobiliare vor fi majorate. De asemenea, Fiscul va putea evalua în funcţie de un set de criterii dacă un contribuabil încadrat la "activităţi independente" obţine venituri care pot fi asimilate salariului şi să impună în consecinţă plata impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale.
Proiectul de ordonanţă de urgenţă afişat pe site-ul Ministerului Finanţelor conţine o serie de schimbări faţă de varianta de lucru prezentată în luna mai partenerilor sociali şi mediului de afaceri, însă cea mai importantă precizare este data intrării în vigoare a ordonanţei: 1 iulie. În 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, Finanţele ar urma să elaboreze şi normele de aplicare.
Guvernul lăsase să înţeleagă că a discutat deja ordonanţa de modificare a Codului fiscal odată cu ordonanţa privind combaterea evaziunii fiscale, ministrul finanţelor Sebastian Vlădescu explicând săptămâna trecută că publicarea actelor normative în Monitorul Oficial este amânată până la încheierea procedurii parlamentare privind moţiunea de cenzură cu care s-a confruntat Guvernul Boc. De asemenea, Executivul a vrut să se asigure în prealabil că măsurile de reducere a salariilor şi pensiilor vor putea fi aplicate din punct de vedere legal şi nu va fi nevoie de măsuri alternative care să fie introduse prin Codul fiscal - respectiv majorări de impozite. Acum, Vlădescu se declară încrezător că pachetul de măsuri pentru care Guvernul şi-a asumat răspunderea va trece de Curtea Constituţională, aşa că poate merge înainte cu schimbarea Codului fiscal.
Cert este că în contextul dat Ministerul Finanţelor ignoră din nou obligaţia legală de a anunţa modificările Codului cu 6 luni înainte de intrarea în vigoare a acestora. Extinderea bazei de impunere cu 16% şi majorarea unor impozite fac parte din angajamentele asumate faţă de FMI pentru reducerea deficitului bugetar la 6,8% din PIB la sfârşitul lui 2010.
Cele mai mari încasări suplimentare vin din taxarea tichetelor de masă
Finanţele estimează că în a doua jumătate a anului vor strânge 345 de milioane de lei prin impozitarea cu 16% a contravalorii tichetelor de masă pe care unii angajatori le acordă salaria-ţilor. Este cea mai mare sumă luată în calcul ca efect bugetar dintre toate măsurile de extindere a cotei de 16% şi de majorare a unor impozite.
Numai că eliminarea deductibilităţii fiscale pentru tichetele de masă i-ar putea determina pe angajatori să renunţe la această formă de remunerare a salariaţilor, ducând chiar la dispariţia firmelor care au dezvoltat această afacere.
Re-impozitarea dobânzilor cu 16%, ameninţare pentru economisire?
Finanţele se pregătesc să revină la regimul din 2006 de taxare a veniturilor din dobânzi cu cota de 16%, cu deosebirea că de această dată are grijă să nu mai lase să "scape" netaxate câştigurile obţinute din conturi curente cu dobânzi de nivelul celor la depozitele la termen.
Radu Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, nu consideră îngrijorătoare această măsură din perspectiva economisirii, afirmând că "până la urmă este normal ca orice venit să fie impozitat, aşa cum se întâmplă şi în Vest". El se declară chiar mulţumit că se elimină posibilităţile de evitare a dobânzii prin produsele de tip cont curent special şi anticipează că băncile ar putea frâna sau chiar opri pentru o vreme reducerea dobânzilor la depozite pentru a proteja câştigurile clienţilor după intrarea în vigoare a impozitului de 16%.
Faţă de varianta anterioară a ordonanţei, nu mai este vorba despre majorarea impozitului pe clădiri, ci despre introducerea unei "taxe de solidaritate" în sarcina contribuabililor cu două sau mai multe clădiri în proprietate, care s-ar adăuga impozitului standard datorat.
Cât priveşte impozitarea jocurilor de noroc, ordonanţa "oficială" stabileşte că impozitul de 25% se aplică asupra venitului net, nu celui brut, indiferent de nivelul câştigului, şi nu mai prevede scutirea de impozit a câştigurilor mai mici de 600 de lei.
Contul "pomenilor" pentru buget
Finanţele se aşteaptă ca oameni cu bani sau pur şi simplu contribuabili impresionaţi de situaţia dificilă a bugetului de stat să înceapă să facă donaţii într-un cont special deschis la Trezorerie.
În plină criză de credibilitate a autorităţilor publice în privinţa rigorii în cheltuirea fondurilor bugetare, Finanţele se mulţumesc să precizeze că acest cont "are un caracter transparent", însă transparenţa nu se referă la destinaţia donaţiilor, ci mai degrabă la identitatea celor care ar fi dispuşi să doneze, informaţiile urmând a fi publicate pe site-ul ministerului, spre mândria donatorilor. Totuşi, Finanţele se arată gata să protejeze identitatea şi nivelul sumelor donate în cazul contribuabililor care ar dori să păstreze discreţia în privinţa unui eventual gest de generozitate faţă de bugetul de stat. Donaţiile pot fi achitate şi prin intermediul angajatorilor pe bază de ordine de plată întocmite distinct.
Cât priveşte cheltuirea banilor care ar urma să fie astfel strânşi, Finanţele precizează doar că "se constituie drept venituri la bugetul de stat" şi că vor fi luaţi în calcul la rectificările bugetare. De altfel, chiar dacă ar fi fost invocată o destinaţie aparte, precedentele create de pildă cu Fondul de dezvoltare ar fi făcut-o necredibilă.
Decizia înfiinţării contului pentru donaţii ar putea avea conotaţii populiste, permiţându-le eventual anumitor politicieni să se afişeze pe site-ul Finanţelor cu gesturi de sprijin pentru bugetul de stat. Altminteri, ţinând cont de lipsa totală de credibilitate a Guvernului în privinţa capacităţii de administrare a cheltuielilor publice, este greu de crezut că simpli contribuabili sau oameni de afaceri bogaţi se vor grăbi să dea bani care să se poată pierde în "punga găurită" a Trezoreriei.
Extinderea impozitării pe veniturile persoanelor
1. Aplicarea impozitului de 16% asupra tuturor veniturilor din dobânzi de la 1 iulie
- Veniturile obţinute de persoanele fizice rezidente din dobânzi aferente depozitelor la vedere, conturilor curente, depozitelor la termen, instrumentelor de economisire sau contractelor civile încheiate sunt impozitate cu 16% de la 1 iulie, indiferent de data contractului. Intră sub incidenţa impozitului de 16% şi dobânzile aferente depozitelor constituite la băncile pentru economisire-creditare în domeniul locativ.
- Impozitul va fi calculat şi reţinut de către plătitori (bănci) la data înregistrării venitului în contul curent sau în contul de depozit, respectiv la momentul răscumpărării instrumentelor de economisire.
- Încasări estimate la buget pe perioada iulie - decembrie 2010: 599,8 mil. lei.
2. Unificarea la 16% a impozitului pe veniturile din tranzacţii cu acţiuni (titluri de valoare)
- Indiferent de durata deţinerii titlurilor, câştigul realizat din tranzacţii va fi taxat cu 16%, în timp ce pierderea netă anuală poate fi reportată în următorii 7 ani consecutivi.
- Contribuabilii trebuie să facă plăţi anticipate la sfârşitul fiecărui trimestru în contul impozitului anual datorat.
- Pentru perioada 1 ianuarie 2010 - 30 iunie 2010 se determină câştigul net/pierderea netă aferent/aferentă în funcţie de durata deţinerii, care este asimilat câştigului net anual/pierderii nete anuale. Impozitul se determină prin aplicarea vechilor cote de impunere de 1% (pentru deţineri mai mari de 1 an) şi respectiv 16% la câştigul net aferent perioadei, asimilat câştigului net anual.
- Pierderea netă aferentă perioadei 1 ianuarie 2010 - 30 iunie 2010 asimilată pierderii nete anuale se compensează cu câştigul net asimilat câştigului net anual aferent perioadei 1 iulie 2010 - 31 decembrie 2010. Dacă în urma compensării rezultă pierdere, aceasta se reportează numai asupra câştigului net anual impozabil aferent anului 2011.
- Pentru 1 iulie 2010 - 31 decembrie 2010 regulile privind impunerea câştigului din transferului titlurilor de valoare, altele decât părţile sociale şi valorile mobiliare în cazul societăţilor închise se aplică prin asimilarea perioadei respective cu anul fiscal.
- Determinarea câştigului/pierderii revine brokerilor sau societăţilor de administrare a investiţiilor, care sunt obligate să transmită contribuabililor în informaţii scrise privind câştigurile/pierderile trimestriale până la data de 5 ale lunii următoare trimestrului pentru care se face raportarea.
- Pentru perioada iulie - decembrie 2010 Finanţele estimează o pierdere de venituri la buget de 24 mil. lei.
3. Includerea în veniturile salariale şi taxarea următoarelor sume acordate angajaţilor
- Contravaloarea tichetelor de masă:
Venituri estimate în 2010: 345 mil. lei
- Contravaloarea tichetelor cadou
Venituri estimate în 2010: 45 mil. lei
- Contravaloarea tichetelor de vacanţă
Venituri estimate în 2010: 1,7 mil. lei
- Plăţile compensatorii
Venituri estimate în 2010: 1,1 mil. lei
- Contravaloarea tichetelor de creşă
Venituri estimate în 2010: 0,001 mil. lei
4. Instituirea unei "taxe de solidaritate" în sarcina contribuabililor cu mai multe proprietăţi imobiliare neînchiriate
- Pentru creşterea veniturilor bugetelor locale până la sfârşitul anului 2010, persoanele fizice care au în proprietate două sau mai multe locuinţe plătesc o taxă suplimentară reprezentând:
50% din impozitul datorat în 2010 pentru prima clădire în afara celei de domiciliu
100% din impozitul datorat în 2010 pentru a doua clădire în afara celei de domiciliu
200% din impozitul datorat în 2010 pentru a treia şi următoarele clădiri în afara celei de domiciliu
- Taxa de solidaritate trebuie achitată până la 30 septembrie 2010 inclusiv la bugetul local al sectorului/comunei/oraşului sau municipiului în care este amplasată clădirea.
- Venituri suplimentare estimate la bugetele locale în 2010: 31 mil. lei
5. Înjumătăţirea cotei de cheltuieli deductibile din veniturile din drepturi de autor
- Cota de cheltuială forfetară acordată la calculul venitului net anual din drepturi de proprietate intelectuală scade de la 40% la 20%.
- În cazul veniturilor provenite din lucrări de artă monumentală cota se înjumătăţeşte de la 50% la 25%.
- Încasări suplimentare estimate la buget pe 2010: 10,5 mil. lei
6. Unificarea la 25% a impozitului pe veniturile din jocuri de noroc
- Toate câştigurile din jocuri de noroc vor fi impozitate de la 1 iulie cu 25%, impozitul fiind calculat şi reţinut de către firma organizatoare.
Venitul net va fi calculat la nivelul câştigurilor obţinute într-o zi de la acelaşi organizator.
- Încasări suplimentare estimate la buget pe 2010: 3,5 mil. lei
7. Majorarea de la 1% la 16% a cotei de impunere anticipată a câştigurilor din operaţiuni de vânzare cumpărare valută la termen pe bază de contract, precum şi orice alte operaţiuni de acest gen pentru persoanele fizice rezidente
- Impozitul de 16% se aplică la fiecare tranzacţie, obligaţia calculării, reţinerii şi virării revenind intermediarilor.