Elba Timişoara face semafoare cu LED pentru piaţa rusă

Autor: Alexandru Anghel 20.06.2010

Producătorul de corpuri de iluminat Elba Timişoara, care construieşte şi farurile pentru modelele Logan, a anunţat un program investiţional de 8-9 milioane de euro în 2010, la fel ca şi în 2009, pentru finalizarea construcţiei noii fabrici şi pentru modernizarea liniilor de producţie.

Producătorul de componente auto a demarat în cursul anului trecut construcţia unei noi fabrici pe o platformă industrială din Timişoara, urmând să mute fabrica din centrul oraşului. Până la finalul anului activităţile de producţie pentru industria auto vor fi relocate şi vor fi urmate de producţia de corpuri de iluminat public şi industrial.

"Anul trecut am avut investiţii totale de 8-9 milioane de euro, atât pentru fabrică, cât şi în echipamente. Nu am mai acordat dividende, am tăiat costurile şi am demarat investiţiile. Este mult mai avantajos să construieşti acum, pentru că sunt oferte bune. Pentru 2010 sperăm la investiţii tot cam la acelaşi nivel", a declarat Gheorghe Cocian, directorul general al Elba.

În 2009 cifra de afaceri a Elba s-a comprimat cu 25%, la 30 mil. euro, sub estimarea iniţială de 34 mil. euro. "Am avut anul trecut o scădere semnificativă, dar am încheiat profitabil. 2010 este comparabil cu anul trecut până acum şi nu văd o relansare", a spus Cocian, fără a menţiona cifra de afaceri exactă.

Scăderea s-a datorat reducerii activităţii în sectorul construcţiilor, pentru care Elba furnizează echipamente de iluminat pentru hale de producţie sau clădiri de birouri. În acelaşi timp, Cocian a menţionat că majoritatea lanţurilor de supermarketuri sau producătorii din industrie care se instalează în România sau dezvoltă activităţile locale colaborează de obicei cu furnizorii tradiţionali din ţara de origine. Elba a realizat lucrări de iluminare industrială pentru Continental Timişoara, Alcatel, Enel, Delphi şi de iluminare a magazinelor pentru Real, Metro, Kaufland sau Billa.

"Criza a prins pe toată lumea. În 2008, la final am trecut la reduceri drastice de costuri, înlocuirea tehnologiei consumatoare de resurse, optimizarea proceselor şi în ultimă instanţă am recurs şi la restructurare", a spus Cocian.

În 2009 compania a renunţat la circa 10% din angajaţi şi a rămas cu 900 de oameni.

Tehnologie LED şi semafoare pentru export

În cursul anului trecut o parte a investiţiilor a fost direcţionată către dezvoltarea unor produse care încorporează tehnologie LED, care înlocuieşte becurile clasice având o fiabilitate de până la de 2,5 ori mai mare, consum de energie şi costuri de întreţinere mai reduse decât tehnologia clasică.

"Am lucrat foarte mult pe aceste produse de iluminat cu LED, pentru iluminat public. Vor fi înlocuite treptat pentru că sunt mai economice. Avem deja un contract în Arad şi am câştigat şi o licitaţie în Râmnicu Vâlcea", a spus Cocian. Compania produce şi semafoare cu tehnologie LED, care vor fi exportate şi în Rusia, unde există o cerere pentru instalarea lor pe unele artere din Moscova.

În acelaşi timp Elba a realizat şi lămpi LED de poziţie şi pentru stopuri de autoturisme, care ar putea ajunge şi în echiparea Dacia Logan, pentru viitoarele modele. Reprezentanţii Elba spun că au prezentat produsele şi unor mari producători de automobile din vestul Europei, precum Audi, dar aceştia lucrează deja cu furnizori tradiţionali, iar schimbarea contractelor şi a furnizorilor nu se realizează decât după negocieri. "Avem produse pentru Automobile. S-ar putea ca la un moment dat şi Dacia să treacă pe LED. Deocamdată însă suntem furnizori pentru Automobile Dacia şi pentru fabricile Logan din Maroc şi Rusia. Echipăm toată gama şi sperăm că şi viitoarele modele, întrucât aceea este miza importantă", a spus Cocian.

Automobile Dacia a produs anul trecut aproape 280.000 de autovehicule, iar în 2010, considerând ritmul de producţie actual de 1.360 de unităţi/zi, ar putea depăşi 300.000 de unităţi.