Cum să faci afaceri de un milion de euro cu o investiţie de câteva sute: vinzi asigurări online

Autor: Angela Placinta 23.06.2010

În urmă cu patru ani un student la ASE a pus bazele unei afaceri căreia puţini îi dădeau şanse de supravieţuire, dar care a reuşit să treacă deja pragul de un milion de euro. A început cu vânzarea de RCA online, iar acum trece şi la asigurări de locuinţe şi de călătorii în străinătate.



Vânzarea de asigurări online este încă foarte puţin dezvoltată în România, doar câteva procente din poliţele totale fiind încheiate în acest mod, dar există deja antreprenori care au ajuns la afaceri de câteva milioane de euro mizând pe acest sector.

În 2006, Alexandru Pintilie, student la ASE, a început o afacere care a depăşit deja pragul de un milion de euro anul trecut, iar estimările pentru anul acesta se ridică la două milioane de euro. Pintilie, acum în vârstă de 25 de ani, este acţionarul majoritar al firmei Pintilie Broker de Asigurare, care deţine două site-uri de vânzări online de asigurări: rca-ieftin.ro şi asigurătorii.ro, ultimul lansat luna aceasta. Firma mai are doi asociaţi: Vlad Dorofte (26 de ani) şi Valentin Radu (29 de ani), care au intrat mai târziu în această afacere.

"Am avut ideea aceasta în 2006, eram student şi încercam să fac nişte bani. Investiţia iniţială a fost de vreo 700 de euro. La vremea aceea nimeni nu se gândea la aşa ceva, dacă dădeai căutare pe Google după asigurări online, nu găseai nimic", povesteşte Pintilie.

A cumpărat domeniul rca-ieftin.ro în 2006 cu 150 de lei, iar ceva mai târziu a cumpărat şi rcaieftin.ro (care te redirecţionează la primul site), "la un preţ de 15 ori mai mare".

"Am cumpărat site-ul cu ultimii bani din salariu. Lucram la o companie de brokeraj în asigurări şi le-am propus să vindem poliţe şi online, dar mi-au spus că este foarte devreme pentru aşa ceva în România."

După aceasta, Pintilie şi-a dat demisia şi a început propria afacere. Lansarea site-ului de vânzări de poliţe RCA (răspundere civilă auto obligatorie) nu a fost însă primul lui contact cu lumea asigurărilor: înainte de aceasta a încercat şi vânzarea de RCA din maşini închiriate, parcate în câteva intersecţii din Bucureşti.

Fără bani de la bănci

Anul trecut site-ul rca-ieftin.ro a vândut poliţe de 5 mil. lei (prime brute subscrise), dar de profit în adevăratul sens al cuvântului nu poate fi vorba, deoarece toţi banii sunt reinvestiţi, spune Pintilie.

Cum funcţionează site-ul? Cei care vor să cumpere o asigurare RCA intră pe site, completează mai multe câmpuri cu date personale şi date despre maşină, după care site-ul le afişează o listă de oferte de la 12 companii (dintr-un total de 13, câte sunt autorizate să practice această formă de asigurare).

După ce face comanda de poliţă, clientul este sunat de un angajat al call-center-ului care lucrează pentru site pentru a verifica veridicitatea informaţiilor furnizate. Poliţa este emisă şi livrată prin curier rapid sau prin agenţii site-ului în maximum 24 de ore oriunde în ţară, iar plata se poate face online prin card sau în numerar către cel care o livrează.

Pentru o maşină cu motor de 1,6 litri, o asigurare RCA pentru un an costă între 400 şi 1.300 de lei pe an pe site-ul rca-ieftin.ro, în cazul în care asigurarea este încheiată de un şofer din Bucureşti în vârstă de 25 de ani.

Alexandru Pintilie spune că cele două site-uri pe care le deţine şi reţeaua teritorială a brokerului, formată din opt agenţii situate în Bucureşti, au fost dezvoltate numai din resurse proprii, fără a apela la împrumuturi de la bănci.

"Am investit până acum aproximativ 500.000 de euro în această afacere, fondurile au venit în mare parte din activitatea noastră. Întotdeauna mi s-au părut scumpi banii de la bănci. Suntem adepţii dezvoltării poate mai încete, dar fără riscuri ulterioare."

12.000 de poliţe RCA vândute prin site de la începutul anului

În primii trei ani, site-ul rca-ieftin.ro a funcţionat prin colaborarea cu un broker extern, dar în 2009 Pintilie şi cei doi asociaţi ai săi şi-au înfiinţat propria firmă de brokeraj. Aproximativ jumătate din primele intermediate de aceasta vin din vânzările online.

În 2009, compania de brokeraj a intermediat asigurări în valoare de 2,1 mil. euro, iar obiectivul pentru acest an se ridică la 4 mil. euro (17,5 mil. lei), 50% din această sumă urmând să fie generate de site.

De la începutul anului şi până în prezent prin intermediul site-ului au fost vândute circa 12.000 de poliţe RCA, faţă de 6.000 de poliţe în tot anul 2009.

"Am avut 550.000 de vizitatori unici pe site în ultimele 12 luni. Creşterea numărului de poliţe vândute se explică prin rata de penetrare a internetului în creştere şi prin faptul că oamenii au mai multă încredere în comerţul electornic. O altă explicaţie stă în faptul că este criză şi oamenii se uită tot mai atent la preţuri, mai mulţi apelează acum la brokeri", explică Valentin Radu, asociat şi director de marketing al companiei. Site-ul vinde şi asigurări Casco, dar volumul este redus, în condiţiile în care aceste poliţe se potrivesc mai puţin decât cele RCA pentru vânzarea online.

Valentin Radu estimează că în 2010 Pintilie Broker va vinde 50.000 - 60.000 de poliţe RCA, din care 25.000 prin intermediul site-ului.

Încearcă să vândă online şi asigurări de locuinţe

Compania a lansat recent un nou site, asiguratorii.ro, prin intermediul căruia va începe să vândă începând cu această vară asigurări de locuinţe, de călătorii în străinătate şi asigurări pentru transportatori.

"Ce ne propunem pentru următorii trei-patru ani este să ne echilibrăm afacerile, adică numai 50% să vină din RCA, iar restul din alte tipuri de asigurări generale", afirmă Alexandru Pintilie.

Pe piaţa de vânzări online a intrat la sfârşitul lui 2008 şi grupul german Allianz, prin lansarea site-ului allianzdirect.ro, unde vinde asigurări RCA, Casco şi de călătorii în străinătate.

Anul acesta şi Astra Asigurări a început să mizeze pe vânzarea online, lansând un site. Pe piaţă mai funcţionează şi site-uri ca asigur.ro, asigura.ro, asig.ro şi rca-ieftin.com care vând asigurări online.