Cum să faci afaceri de un milion de euro cu o investiţie de câteva sute: vinzi asigurări online
În urmă cu patru ani un student la ASE a pus bazele unei afaceri căreia puţini îi dădeau şanse de supravieţuire, dar care a reuşit să treacă deja pragul de un milion de euro. A început cu vânzarea de RCA online, iar acum trece şi la asigurări de locuinţe şi de călătorii în străinătate.
Vânzarea de asigurări online este încă foarte puţin dezvoltată în România, doar câteva procente din poliţele totale fiind încheiate în acest mod, dar există deja antreprenori care au ajuns la afaceri de câteva milioane de euro mizând pe acest sector.
În
2006, Alexandru Pintilie, student la ASE, a început o afacere care
a depăşit deja pragul de un milion de euro anul trecut, iar
estimările pentru anul acesta se ridică la două milioane de euro.
Pintilie, acum în vârstă de 25 de ani, este acţionarul majoritar al
firmei Pintilie Broker de Asigurare, care deţine două site-uri de
vânzări online de asigurări: rca-ieftin.ro şi asigurătorii.ro,
ultimul lansat luna aceasta.
Firma mai are doi asociaţi: Vlad
Dorofte (26 de ani) şi Valentin Radu (29 de ani), care au intrat
mai târziu în această afacere.
"Am
avut ideea aceasta în 2006, eram student şi încercam să fac nişte
bani. Investiţia iniţială a fost de vreo 700 de euro. La vremea
aceea nimeni nu se gândea la aşa ceva, dacă dădeai căutare pe
Google după asigurări online, nu găseai nimic", povesteşte
Pintilie.
A
cumpărat domeniul rca-ieftin.ro în 2006 cu 150 de lei, iar ceva mai
târziu a cumpărat şi rcaieftin.ro (care te redirecţionează la
primul site), "la un preţ de 15 ori mai mare".
"Am
cumpărat site-ul cu ultimii bani din salariu. Lucram la o companie
de brokeraj în asigurări şi le-am propus să vindem poliţe şi
online, dar mi-au spus că este foarte devreme pentru aşa ceva în
România."
După
aceasta, Pintilie şi-a dat demisia şi a început propria afacere.
Lansarea site-ului de vânzări de poliţe RCA (răspundere civilă auto
obligatorie) nu a fost însă primul lui contact cu lumea
asigurărilor: înainte de aceasta a încercat şi vânzarea de RCA din
maşini închiriate, parcate în câteva intersecţii din Bucureşti.
Fără bani de la
bănci
Anul
trecut site-ul rca-ieftin.ro a vândut poliţe de 5 mil. lei (prime
brute subscrise), dar de profit în adevăratul sens al cuvântului nu
poate fi vorba, deoarece toţi banii sunt reinvestiţi, spune
Pintilie.
Cum
funcţionează site-ul? Cei care vor să cumpere o asigurare RCA intră
pe site, completează mai multe câmpuri cu date personale şi date
despre maşină, după care site-ul le afişează o listă de oferte de
la 12 companii (dintr-un total de 13, câte sunt autorizate să
practice această formă de asigurare).
După
ce face comanda de poliţă, clientul este sunat de un angajat al
call-center-ului care lucrează pentru site pentru a verifica
veridicitatea informaţiilor furnizate. Poliţa este emisă şi livrată
prin curier rapid sau prin agenţii site-ului în maximum 24 de ore
oriunde în ţară, iar plata se poate face online prin card sau în
numerar către cel care o livrează.
Pentru o maşină cu
motor de 1,6 litri, o asigurare RCA pentru un an costă între 400 şi
1.300 de lei pe an pe site-ul rca-ieftin.ro, în cazul în care
asigurarea este încheiată de un şofer din Bucureşti în vârstă de 25
de ani.
Alexandru Pintilie
spune că cele două site-uri pe care le deţine şi reţeaua
teritorială a brokerului, formată din opt agenţii situate în
Bucureşti, au fost dezvoltate numai din resurse proprii, fără a
apela la împrumuturi de la bănci.
"Am
investit până acum aproximativ 500.000 de euro în această afacere,
fondurile au venit în mare parte din activitatea noastră.
Întotdeauna mi s-au părut scumpi banii de la bănci. Suntem adepţii
dezvoltării poate mai încete, dar fără riscuri ulterioare."
12.000 de poliţe
RCA vândute prin site de la începutul
anului
În
primii trei ani, site-ul rca-ieftin.ro a funcţionat prin
colaborarea cu un broker extern, dar în 2009 Pintilie şi cei doi
asociaţi ai săi şi-au înfiinţat propria firmă de brokeraj.
Aproximativ jumătate din primele intermediate de aceasta vin din
vânzările online.
În
2009, compania de brokeraj a intermediat asigurări în valoare de
2,1 mil. euro, iar obiectivul pentru acest an se ridică la 4 mil.
euro (17,5 mil. lei), 50% din această sumă urmând să fie generate
de site.
De
la începutul anului şi până în prezent prin intermediul site-ului
au fost vândute circa 12.000 de poliţe RCA, faţă de 6.000 de poliţe
în tot anul 2009.
"Am
avut 550.000 de vizitatori unici pe site în ultimele 12 luni.
Creşterea numărului de poliţe vândute se explică prin rata de
penetrare a internetului în creştere şi prin faptul că oamenii au
mai multă încredere în comerţul electornic. O altă explicaţie stă
în faptul că este criză şi oamenii se uită tot mai atent la
preţuri, mai mulţi apelează acum la brokeri", explică Valentin
Radu, asociat şi director de marketing al companiei. Site-ul vinde
şi asigurări Casco, dar volumul este redus, în condiţiile în care
aceste poliţe se potrivesc mai puţin decât cele RCA pentru vânzarea
online.
Valentin Radu
estimează că în 2010 Pintilie Broker va vinde 50.000 - 60.000 de
poliţe RCA, din care 25.000 prin intermediul site-ului.
Încearcă să vândă
online şi asigurări de locuinţe
Compania a lansat
recent un nou site, asiguratorii.ro, prin intermediul căruia va
începe să vândă începând cu această vară asigurări de locuinţe, de
călătorii în străinătate şi asigurări pentru transportatori.
"Ce
ne propunem pentru următorii trei-patru ani este să ne echilibrăm
afacerile, adică numai 50% să vină din RCA, iar restul din alte
tipuri de asigurări generale", afirmă Alexandru Pintilie.
Pe
piaţa de vânzări online a intrat la sfârşitul lui 2008 şi grupul
german Allianz, prin lansarea site-ului allianzdirect.ro, unde
vinde asigurări RCA, Casco şi de călătorii în străinătate.
Anul acesta şi Astra Asigurări a început să mizeze pe vânzarea online, lansând un site. Pe piaţă mai funcţionează şi site-uri ca asigur.ro, asigura.ro, asig.ro şi rca-ieftin.com care vând asigurări online.