Test Auto ZF: BMW X6 ActiveHybrid, cel mai puternic hibrid din lume - GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 24.06.2010

BMW X6 ActiveHybrid este în prezent cel mai puternic hibrid disponibil pe piaţa europeană. Şi cu toate că are aproape 500 CP nu este atât de departe de conceptul "eco" precum pare la prima vedere. Pe un traseu de aproximativ 400 km, din care 220 km pe DN1 de la Bucureşti la Sinaia şi înapoi plus alţi 180 km prin Bucureşti, consumul mediu afişat de computerul de bord a fost de 12,9 litri/100 km. Adică tot cam cât ar fi consumat un automobil "normal" cu motor pe benzină de 2,5 litri. Dar fără tracţiune integrală şi cu o greutate mai mică cu aproape o tonă - X6 hibrid cântăreşte nu mai puţin de 2,5 tone! De ce am început cu detalii legate de consum? Deoarece dincolo de performanţele dinamice, imagine şi confort, consumul este printre cei mai importanţi factori de decizie - mai ales în cazul unui hibrid.

În general, în piaţă hibridele benzină-electric reprezintă principala alternativă la motorizările diesel. Astfel se îmbină avantajele motorului pe benzină, cu un consum scăzut similar unui diesel.

Dar X6 este diferit. X6 ActiveHybrid nu se doreşte a fi o alternativă la motorizările diesel din gamă. Nici nu ar avea cum, în condiţiile unui preţ de pornire de 103.500 de euro, cu TVA inclus - desigur, dacă am echipa un X6 xDrive50i (care dispune de acelaşi motor pe benzină ca hibridul) cu aceleaşi dotări, diferenţa nu ar mai fi de 25.000 de euro, cât apare în lista de preţuri, ci undeva sub 5.000 de euro, în condiţiile în care consumul urban scade la jumătate la hibrid.

BMW X6 hibrid este o alternativă la X6 M - dacă ne uităm la preţ - versiunea M costă cu aproape 6.000 de euro mai mult, 70 CP în plus dar şi un consum mai ridicat.

Spre deosebire de ce am văzut până acum la constructorii germani, cu X6 ActiveHybrid este cu adevărat un "full-hybrid". Adică poate rula în modul electric mai bine de 2,5 kilometri şi cu o viteză de până la 60 km/h. Spre exemplu, în cartierele rezidenţiale, parcări sub sau supraterane se poate rula doar în modul electric, fără a afecta în vreun fel calitatea aerului. În plus, maşina nu face aproape niciun zgomot, aşadar se poate discuta inclusiv de o lipsă a poluării fonice - element important mai ales dacă ne gândim că sub capotă se regăseşte un V8 de 4,4 litri. Iar senzaţia este aproape unică. Totuşi discutăm de un SUV de 2,5 tone care se mişcă precum un kart de golf.

Realizat pe platfforma lui xDrive50i, X6 hibrid faţă de Seria 7 ActiveHybrid (care dispune de un sistem electric similar cu cel de pe Mercedes-Benz S400 Hybrid) capacitatea de a rula numai în baza celor două motoare electrice, atât timp cât condiţiile de drum şi bateriile permit.

Sistemul de propulsie este alcătuit dintr-un propulsor V8 pe benzină bi-turbo dezvoltă 407 CP şi un cuplu de 600 Nm şi două motoare electrice de 86 respectiv 91 CP. Cumulat, cele trei agregate dezvoltă împreună 485 CP, iar cuplul motor maxim este de 780 Nm - astfel, nu discutăm doar de cel mai puternic hibrid din lume ci şi de SUV-ul BMW cu cel mai mare cuplu, depăşind X6 M. În plus, hibridul accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,6 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 236 km/h sau 250 km/h dacă este echipat cu pachetul sport.Cu toate că discutăm de o maşină de peste două tone, X6 s-a dovedit foarte plăcut de condus chiar şi pe drumuri virajate de munte. Tot secretul este ca virajele să nu fie abordate într-o manieră foarte sportivă deoarece mulţumită greutăţii, maşina prezintă totuşi un caracter subvirator. Dar datorită sistemului de tracţiune integrală xDrive şi a sistemelor de siguranţă, maşina este redresată aproape instantaneu.

Din păcate (pentru ecologişti) sau din fericire (pentru cel de la volan), maşina numai la un mod de condus "verde" nu te îndeamnă. Nici nu are cum, având în vedere puterea agregatului de sub capotă. dar, dacă totuşi se insistă, se poate obţine un consum mediu extraurban chiar mai mic de 9,4 litri/100 km, adică sub valoarea comunicată oficial. Pe de altă parte, în oraş nu poţi atinge un nivel de 10,8 litri/100km. Poţi, doar dacă eşti o combinaţie între Dalai Lama, Maica Tereza si mergi într-un oraş în care toate străzile sunt în coborâre. Mers normal în traficul din Capitală X6 hibrid a consumat între 18 şi 24 litri/100 km, în funcţie de oră şi traseu. Dacă ne gândim la cei aproape 485 CP şi la cum se circulă în Bucureşti, putem spune că este o valoare acceptabilă. Să nu uităm că maşina are un preţ de peste 100.000 de euro.

În interior nu poţi critica aproape nimic. Poziţia la volan este perfectă, materialele de calitate, la fel şi finisările. Tapiţeria din piele bej nu este cea mai bună alegere deoarece se murdăreşte uşor, dar şi această problemă se poate rezolva uşor.

La prima vedere X6 pare una dintre cele mai impunătoare maşini de pe piaţă, dar nu are decât aproape 4,9 metri lungime şi 2 metri lăţime. Pentru a facilita manevrele în parcare, maşina dispuneatât de senzori faţă/spate plus camere în spate şi lateral, care îţi oferă o imagine aproape completă în jurul maşinii.

Ca o concluzie, X6 ActiveHybrid este probabil una dintre cele mai spectaculoase maşini care pot fi achiziţionate în acest moment pe piaţa europeană. Are un preţ de "supercar" dar oferă atât performanţe pe măsură cât şi posibilitatea de a avea un automobil polivalent capabil să ruleze în orice condiţii.