Topul celor mai mari zece reţele de farmacii, unde se vând anual medicamente de peste 800 de milioane de euro

Autor: Ioana David 24.06.2010

Cele mai mari reţele de farmacii de pe piaţa locală operează aproape 1.200 de unităţi, adică 20% din numărul total de 5.500 - 6.000 de farmacii din România, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor companiilor.



Nivelul nu a suferit variaţii importante pe parcursul anului 2009 în condiţiile în care majoritatea jucătorilor au adoptat o strategie de conservare mai mult discutând-se de mutări decât de închideri sau deschideri de noi unităţi.

Astfel, după mai mulţi ani de extindere agresivă în care reţelele de farmacii se băteau cu băncile şi cazinourile pentru spaţii stradale, reţelele de farmacii au fost mai prudente anul trecut şi au aşteptat reglarea fluxului de bani care vin de la casă şi care reprezintă principalul venit.

Din punctul de vedere al afacerilor, cele mai mari zece reţele au rulat anul trecut peste 800 mil. euro, cu 20% mai mult comparativ cu 2008, potrivit calculelor ZF.

Cu excepţia Centrofarm, toate celelalte nouă reţele de farmacii au în spate distribuitori de medicamente, jucătorii cu cele mai mari rulaje din industria farmaceutică, care pot susţine financiar reţelele în caz de nevoie.

Doar reţelele au văzut creşteri puternice

Creşterea puternică a reţelelor de anul trecut s-a bazat pe de o parte pe creşterea consumului de medicamente în condiţiile în care s-au eliminat plafoanele de farmacii în toamna anului 2008, dar şi pe extinderea agresivă derulată până în 2009, astfel că unităţile au ajuns la maturitate abia anul trecut.

Situaţia a fost complet diferită pentru farmaciile independente, care din cauza creşterii perioadei după care îşi primesc banii de la casele judeţene de sănătate au fost în situaţia de a cere insolvenţa.

Potrivit mai multor estimări din piaţă, câteva sute probabil chiar peste 1.000 de farmacii independente care sunt în această situaţie.

"Reţelele găsesc relativ mai uşor finanţarea necesară pentru a compensa încetinirea plăţilor de la casele judeţene de sănătate. Cine are capacitatea să finanţeze merge mai departe", spune omul de afaceri Mihai Miron, acţionar al Ropharma care operează o reţea de 102 unităţi. Reţeaua a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 60 mil. euro, iar pentru 2010 şi-a bugetat un nivel de 72-75 mil. euro.

"Am vrea să mai deschidem cel puţin 5-6 farmacii. Nu avem nicio unitate în Bucureşti şi nici nu vrem să avem. Suntem în zona de est, în centru, şi avem unele idei şi pentru vest", a mai spus Miron. El adaugă faptul că la nivelul întregii pieţe, situţia în retailul de medicamente este "delicată", iar "perspectivele nu sunt extraordinar de roz". O parte din creşterea reţelelor a venit însă şi din pierderea cotelor de piaţă a farmaciilor independente, confruntate cu probleme serioase în prezent.

Fac venituri bune şi din vânzarea de cosmetice

Reţeaua de farmacii Remedio, la care familia Tudorache deţine acţiuni, şi-a bugetat pentru acest an o cifră de afaceri de 20 mil. euro, nivel similar cu cel din 2009.

"La nivelul veniturilor suntem în buget, dar nu acelaşi lucru se întâmplă şi în ceea ce priveşte încasările de la casele de asigurări de sănătate", spune Radu Tudorache, care lasă de înţeles că sunt întârzieri la încasarea banilor. Anul acesta, distribuitorul Montero controlat de familia Tudorache a cerut insolvenţa, fiind primul jucător de dimensiuni mari din industria farma confruntat cu o astfel de situaţie.

"Insolvenţa Montero nu a afectat farmaciile pentru că livrările Montero aveau o cotă mică, undeva la 5%", a mai spus Tudorache, care a adăugat că din punctul de vedere al insolvenţei noutăţi sunt aşteptate în toamnă.

În afară de veniturile obţinute de la stat pentru medicamentele gratuite şi compensate, farmaciile îşi completează rulajele şi cu produse nonfarma, adică produse de îngrijire şi creme. Acestea, potrivit unei analize recente a ZF, generează un sfert din venituri.

Atât pentru această categorie, cât şi pentru medicamentele care se eliberează fără prescripţie medicală, preţurile sunt duble în farmacii comparativ cu nivelul de la producător.

Potrivit unui raport al Societăţii Academice din România (SAR), la nivelul întregii pieţe vânzările de produse nonfarma (inclusiv OTC-urile, medicamentele care se eliberează fără prescripţie) generează între 15% (în mediul rural) şi 35% (în mediul urban).

Anul trecut, vânzările totale de medicamente prin farmacii s-au ridicat la 7,1 mld. lei (1,68 mld. euro), cu 15% mai mult (în euro a fost o scădere de 0,1%) comparativ cu nivelul din 2008, potrivit datelor firmei de cercetare şi analiză de piaţă Cegedim România.

Peste jumătate din farmacii înregistrează vânzări anuale între 85.000 de euro şi 385.000 de euro, arată calculele ZF făcute anul trecut pe baza datelor Cegedim, însă în vârful piramidei se află unităţile situate lângă spitale, ale căror vânzări pot ajunge la 2 mil. euro anual.