Gigantul H&M atacă piaţa de îmbrăcăminte cu magazine în Plaza, Unirea şi Bucureşti Mall

Autori: Cristi Moga , Cristina Stoian 24.06.2010

Suedezii de la H&M, al doilea retailer de îmbrăcăminte din lume după Inditex (Zara), au ales în prima fază cele mai vechi centre comerciale din Bucureşti pentru deschiderea unor magazine în 2011.



Retailerul suedez de îmbrăcăminte H&M, cu afaceri de 10 miliarde de euro în 2009, va deschide în primăvara anului viitor primele magazine din România, alegând să-şi facă intrarea pe piaţă în cele mai vechi centre comerciale din Bucureşti - magazinul Unirea, controlat de familia Adamescu, şi mallurile Bucureşti Mall şi Plaza România, aflate în proprietatea companiei cu acţionariat turc Anchor Grup.

Suedezii vorbesc momentan doar de un mall situat în vestul Capitalei, respectiv de Plaza, dar şi celelalte două contracte sunt în curs de semnare, potrivit informaţiilor ZF.

"Este corect, astăzi confirmăm că România este una dintre noile pieţe ale H&M, începând cu primăvara lui 2011. H&M a semnat un contract pentru primul magazin în Bucureşti, România. Vom deschide într-unul dintre cele mai mari centre comerciale din România, situat în vestul Bucureştiului. Este încă prea devreme pentru a da mai multe detalii legate de magazin", au declarat pentru ZF reprezentanţii H&M.

Caută spaţii mari

Suedezii ar urma să deschidă un magazin cu o suprafaţă de aproximativ 1.400 de metri pătraţi la parterul centrului comercial Plaza România, mall în care de altfel a fost deschis şi primul magazin Zara din România în urmă cu şase ani.

Reprezentanţii Anchor Grup nu au dorit să comenteze informaţiile, spunând doar că pe acest subiect cei care vor comunica sunt reprezentanţii H&M.

Suedezii nu vor aştepta trei ani pentru a deschide următorul magazin în România, cum s-a întâmplat cu rivalii de la Inditex, proprietarii Zara, pe lista scurtă pentru noi magazine până în toamna anului 2011 fiind Unirea şi Bucureşti Mall.

"H&M a închiriat un spaţiu la Unirea în oglindă cu viitorul magazin Bershka, în zona băncilor", au declarat pentru ZF surse din piaţa imobiliară. Magazinul ar urma să fie situat pe colţul magazinului Unirea dinspre bulevardul Unirii, într-o zonă în care se află sucursale ale băncilor Raiffeisen şi Piraeus Bank. Reprezentanţii Unirea şi Raiffeisen nu au comentat informaţia până la închiderea ediţiei, legat de o potenţială închidere sau mutare a sucursalei de la Unirea. H&M ar putea deschide aici un magazin cu o suprafaţă de aproximativ 2.000 de metri pătraţi, pe două etaje. În prezent, la primul nivel al centrului comercial, deasupra băncilor, sunt două magazine cu îmbrăcăminte - Mexton şi Sax Fashion.

Deschiderea magazinului H&M la parterul magazinului Unirea ar fi în nota de modificare masivă a chiriaşilor derulată în ultimii doi ani, de când au fost deschise magazinele Zara şi Douglas, în timp ce New Yorker şi Bershka îşi amenajează în prezent spaţiile.

În ceea ce priveşte magazinul din Bucureşti Mall, surse din piaţă spun că în prezent în cadrul mallului nu este disponibil un spaţiu suficient de mare pentru o unitate H&M, una dintre posibilităţile luate în calcul fiind construirea unui alt corp de clădire.

"În discuţii mai mult sau mai puţin avansate sunt cu majoritatea centrelor comerciale din oraş, de la Băneasa şi până la Cotroceni Park şi Sun Plaza. Deschiderea magazinului de la Unirea ar putea fi condiţionată de preluarea unui spaţiu în Unirea Braşov", au mai spus sursele citate.

Intrarea H&M vine în completarea suitei de retaileri internaţionali care au intrat pe piaţa locală, după ce în 2009 alţi doi retaileri importanţi de îmbrăcăminte cu profil de discounter - C&A şi Kiabi - au intrat pe piaţă cu rezultate bune.

Cum vor fi preţurile

H&M este un brand bine cunoscut între tinerii români care au călătorit în vestul Europei, dar preţul s-ar putea să nu mai reprezinte argumentul suprem în fidelizarea acestora în perioadă de criză.

"După ce i-am aşteptat atâţia ani, aproape că mi-a pierit tot interesul pentru H&M. Vin, nu vin, deschid nu deschid, chiar nu-mi pasă. Sunt o grămadă de alte magazine în Bucureşti numai bune pentru un shopping de criză", spune Roxana, o tânără care a făcut cumpărături în magazinele H&M din Paris şi München.

Cea mai aprinsă întrebare este cum vor fi preţurile comparativ cu alte magazine din Europa, de-a lungul timpului retailerii internaţionali practicând preţuri mai mari în România decât în alte ţări din cauza volumelor mai mici vândute.

Întrebarea este cu atât mai îndreptăţită, cu cât multe produse sunt fabricate chiar în România, în fabrici de textile din zona Moldovei. "Oricum îmi cumpăram haine H&M de la magazinele care luau marfă ieftină de la fabricile din Focşani. Acelaşi produs îl găseşti mai ieftin în Bucureşti, Buzău sau Sibiu decât în magazinele H&M din Londra sau Bruxelles. Îmi amintesc că am plătit acum un an 60 de lei pentru o cămaşă H&M care în Londra era 15,99 de lire sterline", spune Mioara, 25 de ani, un alt client H&M.

În regiune, un magazin vinde haine de 3 milioane de euro

Suedezii au avut în regiune vânzări de aproape 300 de milioane de euro pe pieţele din Polonia, Cehia şi Ungaria, unde sunt operate aproape 100 de magazine, adică o medie de 3 mil. euro.

Criza financiară a lăsat urme şi în portofoliul de magazine H&M, astfel că în 2009 au fost închise 25 de magazine. Cu toate acestea, per total numărul de unităţi a crescut, la 1.988, fapt ce a antrenat şi vânzările nete, care au ajuns la nivelul de 9,8 miliarde de euro.

H&M este un brand format în 1947 de către familia Persson, Stefan Persson, fiul fondatorului, având în prezent o participaţie de 36,8% în companie. Persson este considerat al doilea cel mai bogat om de afaceri din Suedia, cu o avere estimată de Forbes la 22,4 miliarde de dolari. El este devansat de către Ingvar Kampard, proprietarul IKEA, a cărui avere se ridică la 23 de miliarde de dolari. Forbes îi plasează pe cei doi pe locurile 11 (Kampard) şi 13 (Persson) în topul celor mai bogaţi oameni ai lumii.

Cei mai bogaţi suedezi deţin branduri vechi de peste 50 de ani: IKEA şi H&M

Ingvar Kamprad, 83 de ani, proprietarul retailerului suedez de mobilă IKEA, este cel mai bogat om de afaceri din Suedia, având o avere estimată de Forbes la 23 de miliarde de dolari.

El locuieşte în Lausanne, Elveţia, are patru copii, şi este considerat al 11-lea cel mai bogat om din lume. IKEA a intrat pe piaţa locală direct de-abia în acest an, cumpărând de la omul de afaceri Gabriel Popoviciu magazinul dezvoltat de acesta în Băneasa, în regim de franciză.

Suedezii sunt de asemenea interesaţi să se extindă în România, fiind în căutarea unui manager pentru achiziţii de terenuri. În anul fiscal 2009 IKEA a avut vânzări de 31 de milioane de dolari în cele 37 de ţări în care deţine magazine.

Stefan Persson, 62 de ani, este principalul acţionar al retailerului vestimentar H&M şi cel de-al doilea bogat al Suediei, cu o avere de 22,4 miliarde de dolari potrivit publicaţiei Forbes, care îl plasează pe poziţia a 13-a în clasamentul mondial.

Persson are trei copii şi locuieşte în Stockholm, Suedia, şi a moştenit afacerea fondată de tatăl său în 1947.

H&M a analizat piaţa locală de mai mulţi ani, dar o decizie clară de a intra în România a fost luată doar în primăvara acestui an, în detrimentul Bulgariei.

H&M operează o reţea cu 1.900 de magazine şi vânzări anuale de circa 10 miliarde de euro. Atât H&M, cât şi IKEA au fost fondate în anul 1947.

În regiune, gigantul suedez are 100 de magazine în Polonia, Cehia şi Ungaria, magazine în care lucrează peste 2.800 de oameni