Cât ar putea plăti Szarvadi pentru răscumpărarea Domo?

Autor: Alexandru Anghel 27.06.2010

Lorand Szarvadi, directorul general şi fondatorul Domo, a decis recent să încerce să răscumpere compania de la fondul de investiţii Trans Balkan Investment (fostul Equest Investment Balkans), care a achiziţionat firma în 2007, în acelaşi timp cu retailerul bulgar Technomarket. Astfel, împreună cu fondatorul Technomarket, Szarvadi a înaintat o ofertă nesolicitată către Trans Balkan Investment (TBI).

Cât va plăti Szarvadi pentru răscumpărarea Domo, în condiţiile în care în urmă cu trei ani antreprenorul a încasat de la Equest în jur de 25 mil. euro alături de familia Hegeduş, potrivit estimărilor realizate de ZF în momentul tranzacţiei. Analiştii apreciază că valoarea tranzacţiei va fi mult sub preţul de 75 de milioane de euro plătit de Trans Balkan Investment (TBI) în urmă cu trei ani pentru 75% din acţiunile Domo, dacă fondul de investiţii va accepta oferta lui Szarvadi.

Reprezentanţii Domo nu au dorit să facă declaraţii referitoare la ofertă, întrucât aceasta este în prezent negociată.

"În niciun caz valoarea nu se va apropia de cea de acum trei ani", a declarat Andrei Cionca, managing partner al Casei de Insolvenţă Transilvania, care coordonează planul de reorganizare şi ieşire din insolvenţă pentru electroretailerul Flanco, unul dintre principalii competitori ai Domo. Cionca a adăugat că în perioada anterioară pentru evaluarea unei companii cel mai des utilizate metode erau cele care foloseau ca indicatori principali EBITDA (profitul companiei înainte de achitarea taxelor, dobânzilor şi amortizărilor), vânzările nete şi fluxurile de capital.

"La final, în funcţie de negociere, se poate ajunge la un cu totul alt preţ faţă de cel de evaluare. Probabil că metoda de bază rămâne acum analiza fluxurilor de capital, discounted cash - flow, pentru că poate genera o predicţie cvasistabilă. Metoda multiplilor EBITDA este un mijloc secundar acum", a declarat Adrian Vascu, directorul departamentului de evaluare al KPMG.

După ce în 2009 a înregistrat prima pierdere, de 1,2 milioane de euro, Domo a estimat că în 2010 profitul net va ajunge la 4,2 milioane de euro, în timp ce afacerile vor depăşi 210 milioane de euro.

Clauzele stabilesc valoarea companiei

La momentul vânzării Domo, în urma negocierilor, fondul de investiţii a plătit 62,5 milioane de euro pentru 75% din acţiuni, după confirmarea rezultatelor financiare plătind diferenţa până la 75 de milioane de euro.

Tranzacţia a evaluat compania la un total de 100 de milioane de euro, o valoare calculată la un multiplu între 9 şi 10 indexat la EBITDA exerciţiului financiar precedent.

"Multiplu de EBITDA pentru industria noastră este acum de 3-5. Este însă o metodă auxiliară acum, pentru că în piaţă nu există tranzacţii", a spus şi Adrian Olteanu, directorul general al Flamingo.

Utilizând un multiplu de 3-5 la valoarea EBITDA a Domo din 2009, de 2,5 milioane de euro, valoarea de piaţă a companiei s-ar putea situa între 7,5 - 12,5 milioane de euro.

"Valoarea de piaţă va depinde foarte mult şi de clauzele, condiţiile din contractul de vânzare (din 2007 - n.red.), mai ales de clauzele privind un eventual buy-back. În plus şi mutaţiile din piaţă vor fi luate în considerare", a spus Vascu.

În cursul anului trecut piaţa de electroretail din România s-a comprimat cu 42%, la o valoare de circa 850 - 900 de milioane de euro, iar în primul trimestru din 2010 a continuat scăderea. Cu toate acestea, în 2009 Domo a fost compania din electroretail care a înregistrat cea mai mică scădere de business, la 170 de milioane de euro, faţă de 207 mil. euro în 2008. Potrivit reprezentanţilor companiei, în 2009 profitul operaţional a fost de 2,5 milioane de euro, iar pierderea netă a exerciţiului a ajuns la 1,2 milioane de euro. În acelaşi interval liderul pieţei, Altex, şi-a înjumătăţit la 180 mil. euro cifra de afaceri, iar Flanco a intrat în insolvenţă pentru a se proteja de creditori.

În prezent Trans Balkan Investment caută o finanţare pe termen scurt pentru rambursarea unui împrumut de 17 milioane de euro, contractat de la Fondul Rezervei de Stat al statului Oman, cât şi pentru dezvoltarea TechnomarketDomo (TMD).

După achiziţia Domo şi Technomarket, TBI a integrat cele două companii într-un grup comun, cu o strategie convergentă de dezvoltare, în care acţionarii minoritari, fondatori ai companiilor româneşti şi bulgare au primit în schimb o parte din acţiuni.

Atragerea investitorilor depinde de manager

Horia Manda, managerul fondului de investiţii RAEF, fost acţionar al Domo până în 2007, apreciază că tranzacţiile din piaţa de profil se fac acum la un nivel mai mic decât în anii de creştere 2006 - 2007, dar că firmele care şi-au conservat performanţele financiare pot beneficia în perioada actuală. Szarvadi nu a comunicat un preţ urmărit pentru răscumpărarea Domo, însă la momentul anunţului referitor la ofertă a menţionat că achiziţia poate fi făcută şi cu participarea altor investitori.

"Piaţa (de electroretail - n.red.) nu va rămâne cum e acum, dar nu va mai creşte la fel ca în anii trecuţi. Totul depinde de situaţia financiară şi de abilitatea managerului de a atrage investitori", a mai spus Manda.rilor