Andrei Dumitrescu, Henkel: Vom construi a treia fabrică imediat ce piaţa revine pe creştere

Autor: Catalin Lupoaie 28.06.2010

Grupul german Henkel, care este prezent pe piaţa locală de adezivi încă din 1999, ia în calcul începerea construcţiei celei de-a treia fabrici de pe piaţa locală în perioada 2011-2012, imediat ce piaţa va reveni pe creştere, pentru că deja unităţile actuale lucrează aproape la capacitatea maximă, chiar dacă piaţa a scăzut cu 30% în 2009, scrie revista Business Construct, care va apărea pe 1 iulie împreună cu ZF.



Henkel nu se gândeşte la extinderea prin achiziţii şi pregăteşte o nouă investiţie de 10 mil. euro lângă Piatra-Neamţ, după ce terenul a fost achiziţionat, proiectul este făcut, iar bugetul pentru investiţie este aprobat.

"Nu vom începe lucrările la noua fabrică anul acesta, însă avem obţinute autorizaţiile, proiectul este pregătit şi suntem optimişti. Având în vedere că lucrăm aproape de capacitatea maximă, orice creştere a pieţei ne va permite începerea lucrărilor de construcţie. Estimăm că piaţa îşi va reveni în 2012", spune Andrei Dumitrescu, directorul de marketing şi vânzări al diviziei de adezivi Henkel.

Capacitatea de producţie a companiei este în prezent de 500.000 de tone şi este utilizată aproape la maximum, în perioadele de vârf fiind făcute importuri de la alte fabrici Henkel din regiune. Valoarea investiţiilor totale ale germanilor în dezvoltarea producţiei de adezivi în România se ridică la peste 35 mil. euro, de la intrarea pe piaţa locală în 1994, prima unitate de producţie fiind realizată în 2000 în localitatea Pantelimon de lângă Capitală. A doua fabrică a fost finalizată în 2007 la Câmpia Turzii.

Henkel a reuşit în 2009 să-şi menţină vânzările diviziei de adezivi la nivelul anului precedent, când cifra de afaceri se ridica la circa 70-80 mil. euro. Grupul german nu a făcut anul acesta publică valoarea vânzărilor de adevizi, însă cifra de afaceri a Henkel România, subdiara grupului, a ajuns la 571 mil. lei (135 mil. euro), în scădere cu 3%.

"Anul trecut am reuşit să ne menţinem vânzările la nivelul din 2008, atât ca valoare, cât şi ca volum, pentru că nu am redus foarte mult preţurile. Am impulsionat vânzările prin promoţii", explică Dumitrescu.

Vânzări în stagnare

Henkel şi-a propus pentru anul acesta menţinerea cifrei de afaceri la nivelul din 2009, mai ales că în primele cinci luni a reuşit să atingă acest target.

"Luna februarie a fost mai slabă decât cea din 2009 din cauza vremii nefavorabile. Chiar şi lanţurile de bricolaj au avut vânzări mici pentru că magazinele erau blocate sub nămeţii de zăpadă şi nu puteau să aducă marfă şi nu erau accesibile. Luna martie a fost în schimb mai bună decât în 2009, datorită unei campanii agresive de promovare, iar în aprilie şi mai a urmat din nou o scădere", afirmă Dumitrescu.

În mai criza a fost provocată şi de lipsa de camioane, după ce majoritatea transportatorilor au înapoiat o parte din camioanele preluate prin leasing, iar cele rămase au transportat în principal bere şi sucuri.

Compania nu şi-a redus bugetul de marketing faţă de 2009 şi a decis să investească în continuare în brand pentru a-şi păstra sau creşte cota de piaţă. Potrivit estimărilor proprii, cota de piaţă a Henkel a crescut anul trecut de la 26% în 2008 la 30%, prin creşterea pe categorii speciale, cum ar fi adezivii flexibili şi hidroizolaţiile, dar şi pe segmentul de gleturi şi tencuieli decorative. Piaţa de adezivi a scăzut anul trecut cu 30%, până la 230 mil. euro.

Proiectele mici salvează cererea

Reprezentanţii Henkel afirmă că cel mai mult ne axăm pe partea de renovări, pentru că au dispărut investitorii străini şi fondurile de investiţii care finanţau proiectele noi. În plus au crescut vânzările către magazinele de bricolaj, care şi-au extins puternic reţelele în ultimii ani.

În prezent, la nivel naţional se află circa 4.000 de puncte de vânzare, dintre care reţelele de bricolaj reprezintă doar 120 de magazine.

"Consumatorii noştri sunt împărţiţi: atât meseriaşii şi specialiştii care aplică produsele, cât şi beneficiarii care au un cuvânt de spus atunci când investesc în renovarea sau construirea casei. În aceste condiţii de piaţă, ponderea micilor lucrări de renovări versus construcţii noi este mai mare. Proiectele noi sunt din ce în ce mai puţine şi mai mici", afirmă managerul Henkel. El susţine că oricum, chiar şi înainte de criză ponderea proiectelor mari în structura businessului Henkel cu adezivi era de doar 15%.