Kraft vinde brandul polonez Wedel. Urmează Kandia

Autor: Mihaela Popescu 28.06.2010

Compania Kraft Foods a anunţat finalizarea tranzacţiei de vânzare a businessului de ciocolată Cadbury din Polonia, brandul Wedel intrând astfel în portofoliul grupului austriac Lotte.

Tranzacţia, a cărei valoare nu a fost comunicată, include compania E. Wedel, mărcile acesteia şi o fabrică de ciocolată din Varşovia, circa 1.000 de angajaţi ai Cadbury Wedel urmând să fie transferaţi către Lotte Group.

Compania vândută deţine o cotă de 10-20% pe piaţa ciocolatei din Polonia, estimată la aproximativ un miliard de euro, potrivit datelor dintr-un raport al Comisiei Europene.

Gigantul american, care a preluat Cadbury la începutul acestui an pentru 13,5 mld. euro, se pregăteşte acum pentru finalizarea tranzacţiei de vânzare a fabricii Kandia, la pachet cu toate brandurile de ciocolată produse de Cadbury România. "Vânzarea businessului de ciocolată al Cadbury din România va fi abordată într-un anunţ separat, la o dată ulterioară", se precizează într-un comunicat al Kraft Foods.

La începutul acestui an, Kraft s-a angajat să vândă operaţiunile Cadbury de pe piaţa ciocolatei din Polonia şi din România, acestea fiind condiţiile impuse de Comisia Europeană pentru validarea tranzacţiei de preluare a producătorului englez Cadbury.

Americanii au deadline până la finele lunii august pentru găsirea unui cumpărător pentru fosta companie Kandia-Excelent, preluată în 2007 de către Cadbury.

Surse din piaţa locală au declarat recent pentru ZF că negocierile pentru vânzarea Kandia sunt pe ultima sută de metri, pe lista celor interesaţi de tranzacţie fiind vehiculate nume precum Ulker, Hersey, Nestlé sau fondurile de investiţii Advent sau Mid Europa Partners.

Fosta companie Kandia-Excelent ar putea fi evaluată la un sfert din tranzacţia de vânzare a producătorului E. Wedel, ţinând cont că aceasta deţine o cotă similară celei a Wedel, de 10-20%, însă activează pe o piaţă de patru ori mai mică decât cea poloneză. Comisia Europeană evaluează piaţa ciocolatei din România la 240 mil. euro, citând un studiu al companiei Nielsen. Kraft a angajat BNP Paribas pentru intermedierea vânzării Kandia. Producătorul român, care deţine în portofoliu branduri precum Kandia, Rom, Laura sau Măgura, a realizat în 2008 o cifră de afaceri de 33 mil. euro şi o pierdere de 4,8 mil. euro, potrivit ultimelor raportări ale Cadbury România la Ministerul de Finanţe. Cel mai important activ al companiei este fabrica de ciocolată din Bucureşti, inaugurată în 2007 în urma unor investiţii de circa 13 mil. euro.