Piaţa IT va resimţi din plin majorarea TVA. Ghenea, Fit Distribution: Unii guvernanţi sunt rupţi de realitate

Autor: Magraon Andreea 28.06.2010

Majorarea TVA până la 24% va avea un efect devastator asupra industriei IT, în special pe zona de retail, având în vedere că duce la scăderea puternică a consumului, susţin jucătorii de pe piaţă.

"Pentru comerţul IT, ca şi pentru alte segmente ale comerţului românesc, sunt convins că această mărire va avea un efect devastator asupra consumului, deoarece reţinerea de la a face asemenea achiziţii va fi mult peste cei 5% cu care se măreşte TVA", a declarat pentru ZF Marius Ghenea, preşedintele şi acţionarul unic al companiei de distribuţie IT FitDistribution. El a adăugat că o scădere a consumului cu încă 10% "pur şi simplu nu mai poate fi suportată de agenţii economici privaţi din România". Potrivit preşedintelui FitDistribution vom vedea o mare parte a acestor firme intrând în insolvenţă şi ulterior în faliment, pentru că nu există resurse pentru a mai anula în vreun fel efectul acestor măsuri, "mai ales că în continuare Guvernul nu pare să aibă în plan niciun fel de măsuri de stimulare sau de relaxare pentru agenţii economici, care să contrabalanseze cumva creşterea TVA sau scăderile de salarii din sectorul bugetar".

"Am auzit în aceste zile chiar şi comentarii hilare, culmea, nu doar de la Guvern, ci şi de la Banca Naţională, care spuneau că agenţii economici ar trebui să păstreze aceleaşi preţuri pentru clienţi, chiar dacă se măreşte TVA, pentru ca «aşa s-a întâmplat şi în Japonia». E clar că oamenii care lansează asemenea aberaţii sunt rupţi de realitate şi ar trebui, probabil, să meargă chiar ei în Japonia şi să vadă cum arată acolo preţurile", a mai spus Ghenea.

Preşedintele FitDistributution susţine că vânzătorii din piaţă vor fi primii care vor reacţiona cu măriri de preţuri de minim 15%. "Mulţi comercianţi din România erau oricum în pragul falimentului şi înainte de această mărire a TVA, aşa încât absorbţia acestei măriri, în acest moment în România, este imposibilă. Dimpotrivă, este posibil ca, având ca pretext această mărire de TVA, unii agenţi economici să mărească preţurile cu peste 5%, ca să îşi mai acopere din pierderile curente, datorate crizei economice", a mai spus el.

La rândul său Iulian Stanciu, director general al eMAG, cel mai mare retailer IT&C de pe piaţa locală, este de părere că majorarea TVA este o decizie greşită care va duce la scăderea consumului. "Piaţa noastră a trecut deja printr-o corecţie majoră în 2009, multe companii au avut dificultăţi", a declarat Stanciu. În ceea ce priveşte influenţa asupra eMag, Stanciu speră că aceasta va fi "minoră", având în vedere că utilizatorii vor cerceta mai multe oferte până să ia decizia de cumpărare, şi aceştia se vor orienta mai mult către online.

În ceea ce priveşte piaţa de soft şi servicii, vor fi resimţite puternic efectele negative ale majorării TVA, a declarat Eugen Schwab-Chesaru, managing director pentru Europa Centrală şi de Est al companiei de analiză şi consultanţă Pierre Audoin Consultants (PAC). El a argumentat că efectele vor fi simţite nu atât direct, cât mai ales indirect prin scăderea economică şi păstrarea cheltuielilor bugetare cu salarii, pensii şi subvenţii sociale la un nivel prea ridicat, ceea ce va micşora investiţiile în sisteme informatice care ar avea ca scop un control mai bun şi o eficienţă sporită a activitaţii în administraţiile publice. PAC estima la începutul anului că piaţa locală de soft şi servicii va atinge în 2010 valoarea de 680 de milioane de euro.

Pe de altă parte, Yorgos Ioannidis, directorul general al Romtelecom, numărul unu pe piaţa locală de telefonie fixă, a declarat că majorarea TVA va reduce consumul de bunuri şi servicii, inclusiv pe piaţa telecomunicaţiilor. "Pe orice piaţă, în orice ţară, majorarea TVA conduce la reducerea consumului pentru că aproape toţi clienţii se vor gândi de două ori când vor face o achiziţie. Ne aşteptăm la o creştere a consumului, dar nu pot avansa un procentaj în acest moment", a spus Ioannidis.