Bancherii caută clienţi cu salarii mari

Autor: Ciprian Botea 29.06.2010

Bancherii cer salarii mai mari clienţilor care vor să ia credite ipotecare sau de nevoi personale, astfel că numărul celor care se încadrează la un împrumut va fi tot mai mic având în vedere că veniturile sunt în continuare în scădere pe fondul contracţiei prelungite a economiei.

Venitul minim acceptat de bănci în cazul solicitanţilor de credite ipotecare porneşte de la 500 de lei şi poate ajunge la 3.000 de lei dacă pe lângă debitor există şi alţi codebitori.

De exemplu, RBS a majorat pragul de venit de la 1.250 de lei la 2.000 de lei pentru solicitanţii individuali şi de la 2.000 de lei la 3.000 dacă există şi codebitori.

"Am crescut pragul de venit acceptat pentru credite, precum şi pentru cardurile de credit ca urmare a faptului că ne-am repoziţionat businessul de retail în acord cu noua strategie stabilită pentru bancă. Conform acestei strategii ţintim clienţi de top, atât corporaţii, cât şi persoane fizice", a declarat Johan Gabriels, preşedintele RBS România. El admite însă că şi asigurarea unei calităţi bune a portofoliului de credite este o preocupare în actualul context.

Un prag ridicat de venit solicită şi ING Bank, care vinde credite ipotecare doar clienţilor cu salarii mai mari de 1.800 de lei. În schimb, Banca Românească, Emporiki şi Intesa Sanpaolo solicită un venit minim pe familie de circa 500 de lei, în timp ce UniCredit Ţiriac Bank a stabilit un prag de 850 de lei, respectiv 250 de euro (circa 1.100 de lei) pentru navigatori.

Alte bănci nu au stabilit un prag minim de venit şi încearcă să stabilească un grad maxim de îndatorare în funcţie de profilul fiecărui client.

"În calculul eligibilităţii ţinem cont de cheltuielile considerate normale pentru respectivul client (cheltuieli pentru întreţinere, hrană etc.) şi important este în ce măsură îi mai rămân bani pentru rată", spune Gabriel Creţu, director de reţea şi vânzări în cadrul OTP Bank.

În anii de boom ai creditării băncile şi-au perfecţionat sistemele de evaluare a bonităţii clienţilor (scoring), care au permis automatizarea vânzărilor, aria parametrilor luaţi în calcul fiind extinsă puternic. Majoritatea băncilor au ales însă să menţină praguri de venit şi în unele cazuri de vârstă sau vechime la locul de muncă.