Cine salvează consumul de vopsele? Banii mai vin doar din renovări

Autor: Catalin Lupoaie 30.06.2010

În lipsa finanţărilor venite de la investitorii străini din imobiliare, care au ridicat piaţa construcţiilor în perioada 2005-2008, producătorii de lacuri şi vopsele şi-au îndreptat armele de marketing către consumatorii finali. Însă previziunile sunt sumbre şi în acest sector, care va fi afectat de scăderile salariale anunţate pentru bugetari în semestrul al doilea al anului.



Piaţa de lacuri şi vopsele a ajuns anul trecut la circa 170-180 mil. euro, în scădere cu 25% faţă de anul precedent, luănd în calcul cifrele de afaceri ale principalilor jucători de pe acest segment, excluzănd vănzările de materiale de construcţii, produse chimice sau alte game care nu intră în categoria de lacuri şi vopsele.

Avănd în vedere că nu există studii clare, Business Construct a realizat pentru al treilea an consecutiv propria analiză bazată pe datele financiare primite de la jucătorii din piaţă.

Potrivit datelor adunate, cel mai mare producător de lacuri şi vopsele este în prezent Fabryo, companie deţinută de fondul de investiţii suedez Oresa Ventures, urmat de Policolor, controlat de fondurile de investiţii Reconstruction Capital 2 şi Romanian Investment Fund, şi de Köber din Piatra-Neamţ, producător deţinut de Aurel şi Marian Köber. Primii trei jucători deţin mai mult de jumătate din piaţa totală de lacuri şi vopsele.

În condiţiile în care investiţiile imobiliare s-au prăbuşit, cea mai mare pondere în vănzările de vopsele au avut-o consumatorii casnici şi echipele de meseriaşi, în detrimentul firmelor de construcţii, care nu au mai avut proiecte, potrivit jucătorilor din piaţă.

De altfel, şi investiţiile în promovare ale principalilor jucători din industria de vopsele s-au îndreptat către consumatorul final în ultimii doi ani şi tendinţa se păstrează şi anul acesta.

"Scăderea afacerilor imobiliare începănd cu a doua jumătate a anului 2008 şi prăbuşirea acestora din 2009 au avut un impact direct asupra proiectelor de mari dimensiuni, în timp ce înăsprirea condiţiilor de creditare nu a mai permis firmelor să aibă acces la finanţare", spune Aurel Köber, preşedintele companiei Köber, cel mai mare jucător cu acţionariat integral romănesc.

El consideră că diminuarea puterii de cumpărare a romănilor, determinată de restructurările din mediul privat, a condus la amănarea sau anularea investiţiilor în achiziţia de locuinţe noi.

Reducerea consumului a fost resimţită şi de Atlas Corporation, compania cu acţionariat elen care deţine brandul de lacuri şi vopsele Apla. "Scăderea industriei construcţiilor s-a resimţit în primul rănd şi mai rapid în segmentul B2B. Numărul redus de proiecte noi, căt şi riscul mai mare asociat cu acestea, au adus în prim-plan partea destinată renovării construcţiilor existente, nu la fel de vizibil şi nu în aceeaşi măsură, însă şi acest segment este afectat de scăderea consumului şi îngrijorarea consumatorilor finali, deoarece unii dintre ei aleg să amăne renovările", spune Ioannis Anagnostou, directorul general al Atlas Corporation.

Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 145 mil. lei (34,2 mil. euro), în scădere cu 15% faţă de anul precedent. Din totalul cifrei de afaceri doar o treime sunt vănzările de lacuri şi vopsele, restul fiind materiale de construcţii şi echipamente electronice.

Producătorii care nu au avut expunere pe segmentul B2B se simt norocoşi că au luat această decizie în anii trecuţi, chiar dacă în acel moment piaţa imobiliară se afla în plin boom.

"Noi am avut noroc că nu am fost foarte prezenţi în sectorul B2B. Pe segmentul consumului individual scăderea a fost mai mică, iar în mediul urban scăzut, în oraşele mici, în 2009 cererea a crescut uşor", afirmă Marinică Potop, directorul general al Sarcom din Rămnicu Vălcea. Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 31 mil. lei (7,3 mil. euro), în creştere cu 3%.

Unul dintre puţinele studii de pe piaţa de vopsele decorative, care deţine circa 70% din total, este realizat de compania de cercetare MEMRB, potrivit căruia cei mai mari cinci jucători de pe piaţă sunt Fabryo, Policolor, Köber, Deutek şi Sarcom din Rămnicu Vălcea, care controlează circa 75% din vănzări.

Însă, studiul este realizat doar la nivel urban, nefiind luate în calcul zonele rurale, unde vănzările au crescut puternic datorită muncitorilor romăni care lucrează în străinătate şi au renovat locuinţele. Studiul a fost realizat în perioada aprilie-septembrie 2009 şi a analizat mai multe segmente ale pieţei de lacuri şi vopsele decorative.

Astfel, în urma cercetării de piaţă, Fabryo este pe primul loc la vănzările de vopsele lavabile de interior, Policolorul conduce topul vopselelor lavabile de exterior, în timp ce Köber deţine prima poziţie în vănzările de emailuri şi lacuri.

Piaţa revine in 2011-2012. Aurel Köber consideră că piaţa pe care activează va trece pe creştere abia în 2011-2012, însă revenirea ar putea fi blocată sau întărziată dacă măsurile interne de restructurare a Romăniei vor viza numai diminuările de costuri salariale.

"Creşterile este puţin probabil să mai fie de peste 10% şi vor fi influenţate în principal de revenirea statelor puternice din UE care să genereze cerere către firmele din Romănia care au relaţii de export şi să genereze locuri de muncă şi venituri pentru romănii care lucrează în străinătate. Creşterea poate fi blocată sau întărziată dacă măsurile interne de restructurare a Romăniei vor viza numai diminuările de costuri salariale fără o politică de dezvoltare a infrastructurii şi de încurajare a investiţiilor", susţine Köber.

Ideea este susţinută şi de Adrian Ion, directorul de marketing al companiei Deutek, care consideră că o revenire a pieţei pe creştere ar putea avea loc abia în 2011, însă va fi foarte redusă.

"La începutul lui 2010, speram ca anul acesta să fie cel în care piaţa va avea măcar o minimă creştere de 2 sau 3%, mizănd pe un semestru doi în creştere faţă de anul 2009. Acum cred că vom avea o piaţă în stagnare în cel mai fericit caz şi o amănare a creşterii pentru 2011", consideră Ion. Revenirea pieţei este o enigmă pentru majoritatea jucătorilor din piaţă, pentru că

noile decizii ale Guvernului privind reducerea salariilor şi a pensiilor au dat din nou peste cap previziunile. "Este foarte greu de estimat cănd va reveni creşterea, deoarece acest lucru depinde de foarte mulţi factori externi, pe care nu îi putem controla, însă probabil că acest lucru nu va avea loc foarte curănd. Printre altele, vor conta foarte mult condiţiile financiare, investiţiile externe, căt şi deciziile Guvernului de a investi în infrastructură", explică Anagnostou.

Cu ochii pe Guvern. Producătorul de materiale de construcţii Deutek, deţinut de fondul american de investiţii Advent International, afirmă că în prezent toţi consumatorii, inclusiv cei angajaţi în sectorul privat, trec "printr-un moment psihologic delicat", care este mult mai grav decăt măsurile de reduceri salariale şi pensii.

Compania, unul dintre principalii cinci producători de lacuri şi vopsele, a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 126,1 mil. lei (29,8 mil. euro), în creştere cu 5% faţă de 2008, şi estimează pentru anul acesta o majorare uşoară numai dacă momentul psihologic actual va trece repede astfel încăt semestrul doi să nu aducă o prăbuşire a consumului.

"Este greu să ceri unui consumator agresat zilnic de comparaţii cu situaţia Greciei şi risc de alegeri anticipate să ia orice decizii cu impact mare în bugetul său. Într-un astfel de cadru pănă şi o decizie de minimă renovare a apartamentului capătă conotaţii de investiţie majoră. Îmi doresc să trecem curănd de acest moment psihologic că să putem înfrunta reculul adus de salariile reduse", spune Ion de la Deutek. Compania realizează 80% din venituri din vănzarea de lacuri şi vopsele (mărcile Oskar şi Danke!), în timp ce restul de 20% este reprezentat de gleturi, adezivi şi mortare (marca Bauleiter).

"Cu siguranţă reducerea salariilor la bugetari va avea un impact negativ, care începe deja să se resimtă, chiar dacă măsurile încă nu au intrat în vigoare, o primă frănare a consumului fiind observată imediat după anunţarea acestor măsuri. Din nefericire, discuţiile despre reducerile viitoare au afectat semnele bune de revigorare, care apăruseră odată cu începutul sezonului propriu-zis", explică Anagnostou de la Atlas Corporation.

Unii jucători deja şi-au revizuit în scădere previziunile privind evoluţia cifrei de afaceri pe anul acesta din cauza deciziilor guvernului. "Cererea se va micşora şi mai mult pentru că nici utilizatorii individuali nu mai pot face cheltuieli de refacere a locuinţelor, dar cel mai periculos efect este panica. Din cauza panicii, nici cei care îşi permit nu mai fac cheltuieli. Ne-am refăcut previziunile cu scăderi de 10% ale vănzărilor", susţine Potop de la Sarcom.

Cum au trecut prin criză. Deutek a decis anul trecut să-şi restrăngă portofoliul de produse pentru a evita o scădere a cifrei de afaceri, în timp ce numărul de angajaţi a crescut cu 8%, pănă la 399. "În general producătorii de vopsele au portofolii foarte «stufoase» datorită varietăţii mari de produse şi gamelor mari de culori. Am delistat repere care aduceau 5% din vănzările companiei, însă generau peste 20% din valoarea stocurilor", explică managerul Deutek.

Compania a decis anul trecut să reducă orice risc de neplată de la clienţi şi i-a verificat chiar şi o săptămănă înainte să livreze marfa.

"Una dintre cele mai mari probleme cu care ne-am confruntat a fost riscul generalizat de neplată în tot lanţul de distribuţie, atăt magazine de profil, căt şi şantiere cu mari dificultăţi financiare. Noi am mers mai degrabă pe eliminarea oricărui risc, chiar în detrimentul cotei de piaţă, politică pe care o practicăm şi acum", susţine Ion. El afirmă că spera într-o evoluţie mai bună a programului naţional de reabilitare termică, prin care urmează să fie renovate apartamentele construite între 1950-1990, însă impactul asupra businessului a fost redus.

Fondul de investiţii Advent a investit pănă în prezent peste 50 mil. euro în dezvoltarea businessului Deutek, fosta Düfa, sumă care cuprinde şi achiziţiile derulate din 2005 şi pănă în prezent. Advent a preluat în 2005 producătorul de lacuri şi vopsele Düfa, iar în 2008 a achiziţionat producătorii de adezivi Bengoss Comimpex (cu brandul Bauleiter) şi Scan.

O altă companie care a decis să restructureze businessul a fost Köber, care şi-a diminuat anul trecut cu 15% numărul de angajaţi, pănă la 458. "Principala măsură de restructurare a businessului a constat într-o analiză foarte atentă a structurii de costuri, pănă la nivel de detaliu, şi în optimizarea acesteia în sensul anulării sau reducerii tuturor costurilor colaterale, fără legătură cu afacerea firmei", afirmă Köber.

Partea optimistă a pieţei. Producătorul de lacuri şi vopsele Fabryo Corporation, deţinut de fondul de investiţii Oresa Ventures, şi-a modificat previziunile privind cifra de afaceri din 2010, de la stagnare la o creştere de 10%, pănă la 165 mil. lei, după ce în primele patru luni vănzările au scăzut "nesemnificativ". Chiar dacă sectorul construcţiilor a continuat să scadă puternic în prima parte a anului, reprezentanţii Fabryo susţin că prin investiţiile în promovare reducerea vănzărilor a fost foarte mică.

"Avănd în vedere că în primele patru luni vănzările noastre s-au diminuat nesemnificativ faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ne-am revizuit estimările pentru anul acesta. Dacă la sfărşitul anului trecut cănd am stabilit bugetul mizam pe o stagnare a businessului, acum preconizăm o majorare de 10%, bazată şi pe lansările de produse şi campaniile promoţionale pe care le lansăm", afirmă Aliz Kosza, CEO al Fabryo Corporation. Ea susţine că primul trimestru nu a fost mai bun ca anul trecut pentru că au fost două luni de iarnă severă, iar Paştele a venit mai devreme, şi că abia la sfărşitul lunii iunie va putea să tragă primele concluzii în ceea ce priveşte evoluţia consumului la nivel de piaţă.

Creşterea bugetată de Fabryo pentru anul acesta este bazată pe majorarea vănzărilor de vopsele color - mix (compania deţine în prezent 600 de maşini de colorat pentru vopsele), a sistemului anti-mucegai Savana cu Teflon şi a vopselelor Innenweiss (brandul mai ieftin al companiei). "În plus, vom deschide încă opt show-room-uri, faţă de cele 23 pe care le avem în prezent", afirmă Kosza.

Afaceri în creştere şi-a bugetat şi grupul Policolor-Orgachim, care pariază pe o majorare de 15% a vănzărilor la nivel de grup, pănă la circa 80,5 mil. euro, dintre care 75% reprezintă veniturile realizate în Romănia, restul fiind realizate de compania Orgachim din Bulgaria. Creşterea businessului se va datora investiţiilor realizate în dezvoltarea facilităţilor de producţie anul trecut de către companie, dar şi revenirii pe plus a vănzărilor în a doua parte a anului.

"Factorii determinanţi pentru dezgheţarea sectorului sunt revenirea economiei pe creştere, stabilizarea pieţei muncii şi a puterii de cumpărare a romănilor şi reluarea creditării. Estimăm o creştere a afacerii cu 15%. Ne aşteptăm ca odată cu ieşirea din criza economică globală, industria construcţiilor să-şi reia un ritm de creştere normal, care nu are cum să fie mai mare de 10%", a declarat Achille Bardelli, directorul general executiv al Policolor-Orgachim.

Industria şi-a revenit. Köber susţine că în prima jumătate a anului au revenit comenzile din industrie de la producătorii de confecţii metalice şi utilaje care lucrează pentru export, după ce în aceeaşi perioadă a anului trecut comenzile se prăbuşiseră. Declaraţia lui Köber vine în urma datelor publicate recent de către Institutul Naţional de Statistică, date care arată că în aprilie exportul a crescut cu 33% faţă de luna similară din 2009.

Circa 30% din businessul Köber este reprezentat de vopselele industriale şi marine, vopsele auto şi vopsele pulberi (pentru industria electrocasnică). Cea mai mare parte a businessului, de 65%, este realizată de vopselele decorative.

"Este normal ca primul segment care să dea semne de revenire să fie cel legat de industrie. În acest an, se simte o revenire a comenzilor legate de produsele utilizate în industrie, mai ales din partea firmelor care derulează o activitate de export. Revenirea nu este foarte puternică, dar există", explică Köber.

Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 150,8 mil. lei (35,6 mil. euro), în scădere cu 5% faţă de anul precedent, deşi la începutul anului trecut compania şi-a bugetat o diminuare a businessului de 20%. Pentru 2010, Köber estimează menţinerea businessului la nivelul de anul trecut.

Köber a înregistrat în 2009 creşteri la produsele destinate utilizatorului casnic sau micilor proiecte de renovare/construcţie cum ar fi lacurile pentru lemn sau vopselele lavabile destinate mai ales segmentului de utilizatori neprofesionişti.

Compania a reuşit să diminueze scăderea vănzărilor şi datorită finalizării în 2009 a primei etape a unei noi fabrici de lacuri şi vopsele la Săvineşti, care va atinge în momentul finalizării o investiţie totală de 12 mil. euro, capacitatea de producţie instalată urmănd să fie de 120.000 de tone.