„Pare că suntem în două lumi paralele: mediul de afaceri şi autorităţile“

Autor: Roxana Petrescu 30.06.2010
  • Reprezentanţii grupului petrolier ungar MOL spun că sunt nevoiţi să acţioneze ca într-o situaţie de forţă majoră pentru că guvernul a lăsat prea puţin timp la dispoziţia companiilor pentru implementarea măsurii de creştere a TVA
  • Companiile americane recomandă autorităţilor revenirea asupra deciziei de creştere a TVA sau cel puţin limitarea aplicării la anul 2010 şi vorbesc pentru prima dată de discrepanţa majoră între politicieni şi mediul privat: "Pare că suntem în două lumi paralele, mediul de afaceri şi autorităţile"
  • Consiliul Investitorilor Străini, care grupează 117 companii, consideră că este necesar ca Guvernul să implementeze un pachet mai larg de măsuri care să ducă la creşterea eficienţei în sectorul public şi la stimularea investiţiilor, pentru a relansa economia
  • Reţeaua Billa a anunţat că va păstra neschimbate preţurile la 1.200 de produse, adică între 15 şi 25% din oferta magazinelor
  • Ikea a decis să nu majoreze preţurile cel puţin până la 31 august, creşterea TVA-ului urmând să fie suportată integral de către companie


MOL: Acţionăm ca într-o situaţie de forţă majoră

MOL România, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa petrolieră locală, spune că perioada extrem de scurtă lăsată de Guvern la dispoziţia companiilor pentru implementarea măsurii de creştere a TVA de la 19% la 24%, a obligat firma să-şi deruleze operaţiunile într-un stil de lucru de forţă majoră.

Mai mult, creşterea TVA ar putea duce scăderea pieţei de carburanţi până la 10% la finalul acestui an, de aproape două ori mai mult decât în 2009, în timp ce vânzările non-oil, adică cele făcute prin intermediul magazinelor, ar putea scădea cu circa 5%.

"Este necesară o perioadă de timp pentru modificarea preţurilor în sistem, inventarierea produselor din magazine, respectiv reetichetarea acestora ţinând cont de noile preţuri. Având în vedere gama largă de produse din magazine, acest proces va necesita un efort semnificativ. În plus va fi nevoie şi de oprirea temporară a vânzărilor din magazin. Această situaţie va avea la rândul ei un efect negativ asupra companiei. Cele două zile pe care le avem la dispoziţie nu sunt suficiente pentru a planifica această activitate într-un mod eficient, astfel încât să putem limita efectele negative asupra businessului. Ceea ce facem acum este să acţionăm într-un modus operandi de forţă majoră", explică Bianca Vasilescu, directorul financiar (CFO) al MOL România, efectele pe care majorarea TVA de la 1 iulie le are asupra companiei.

Cu toate acestea, reprezentanţii MOL spun că în conformitate cu prevederile legale, modificarea TVA va fi implementată de companie de la 1 iulie în condiţiile în care măsura creşterii fiscalităţii a fost anuţată de Guvern la sfârşitul săptămânii trecute după ce Curtea Constituţională a respins scăderea pensiilor cu 15%.

Şi reprezentanţii Rompetrol şi Petrom au oprit noaptea trecută funcţionarea benzinăriilor timp de o oră pentru a opera noile modificări legislative.

Carburanţi mai scumpi

Potrivit jucătorilor din piaţă, majorarea TVA cu cinci puncte procentuale va duce la o scumpire a preţurilor la pompă de circa 4-5%, majorări care se suprapun oricum peste scăderea cererii din piaţă.

"Conform datelor furnizate de Asociaţia Română a Petrolului (organizaţie profesională care reuneşte toate cele şase mari companii petroliere aflate în acest moment pe piaţa din România - n. red.), se estimează că cererea de carburanţi a înregistrat o scădere de aproape 7% în prima parte a acestui an comparativ cu perioada similară din 2009. În baza informaţiilor disponibile în acest moment, MOL România estimează o scădere a pieţei de carburanţi de aproximativ 10% comparativ cu 2009", spune Vasilescu.

Astfel, creşterea TVA concomitent cu scăderea de 25% a salariilor din sectorul bugetar va aduce o scădere suplimentară de trei puncte procentuale unei cereri aflate şi aşa pe o pantă descendentă.

MOL România spune că şi vânzările din magazinele aflate în incinta benzinăriilor vor fi afectate de această măsură.

"În baza informaţiilor disponibile în acest moment, MOL România estimează o scădere a vânzărilor din shop-uri de aproximativ 5%", a mai precizat Vasilescu.

Reţeaua MOL România numără 126 de staţii, după ce compania a vândut 10 benzinării către italienii de la Eni, aceasta fiind doar o parte dintr-un "deal" mai amplu între cele două companii. Cifra de afaceri a companiei a fost de aproximativ 450 de milioane de euro, iar câştigul raportat s-a ridicat la 17 milioane de euro.

Ceilalţi mari jucători din piaţa de profil în afară de MOL România sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil, Eni România şi OMV România.