Cum se pregătesc producătorii de panouri de încă o scădere, cu o producţie dublă faţă de cerere

Autor: Vlad Anastasiu 01.07.2010

Producţia de panouri termoizolante, utilizate pentru construirea halelor industriale, este de două ori şi jumătate mai mare decât cererea, după ce în urmă cu trei-patru ani producătorii de pe această piaţă puteau fi număraţi pe degetele de la o mână, scrie revista Business Construct (www.zf.ro/businessconstruct), care a apărut săptămâna aceasta împreună cu ZF.



Principalii jucătorii nu se aşteaptă la o revenire a pieţei nici în acest an, după o scădere de peste 30% înregistrată anul trecut, iar un scenariu optimist prevede o stagnare a cererii la nivelul lui 2009.

Astfel obiectivele producătorilor s-au mutat în special către creşterea exporturilor şi majorarea cotei de piaţă.

"Cu siguranţă producţia internă poate asigura necesarul de consum din piaţă. La momentul actual capacitatea de producţie a producătorilor de panouri sandwich din România este supradimensionată cu aproximativ 250-260% faţă de necesarul de consum. Importurile pe piaţă apar doar în situaţii excepţionale, pentru produse inexistente în portofoliul producătorilor locali", a explicat Andrei Rusu, director general al Plastsistem, parte a grupului Teraplast.

Întreruperi de producţie şi reduceri temporare de personal

În aceste condiţii, producătorii prezenţi pe piaţa locală se văd nevoiţi să întrerupă o parte din liniile de producţie, ceea ce înseamnă pe de o parte o reducere temporară de personal şi pe de altă parte o creştere a costurilor de între­ţinere, neacoperite de producţie.

"Linia de panouri termoizolante pe care se produc atât panourile cu polistiren, cât şi cele cu vată minerală a fost inaugurată în 2007, iar capacitatea de producţie este de aproximativ un milion de metri pătraţi pe an. În prezent nu lucrăm la capacitate maximă deoarece nu avem comenzi atât de mari", afirmă Laura Mistidonis, directorul de marketing al Coilprofil România, divizia locală a grupului belgian Coilprofil.

Scădere de 33%

Piaţa panourilor termoizolante a scăzut anul trecut cu circa 33%, potrivit estimărilor din piaţă, până la un volum de aproximativ 5,5 milioane de metri pătraţi. În valoare, scăderea a fost şi mai accentuată, de peste 40%, astfel că valoarea pieţei de profil în 2009 s-a ridicat la circa 76 de milioane de euro.

"Conform estimărilor noastre în 2009 piaţa panourilor termoizolante din România a înregistrat o scădere de 32-33% faţă de 2008, ajungând la 5,4-5,5 milioane de metri pătraţi, din care 83% au fost panouri cu spumă poliuretanică. Valoarea totală a pieţei interne este evaluată pentru 2009 la 76 de milioane de euro, în scădere faţă de 2008 cu 42%", explică Rusu, de la Plastsistem, care are o capacitate de producţie pentru panouri sandwich de circa două milioane de metri pătraţi.

Scăderea mai mare în valoare a pieţei de profil de anul trecut se datorează în principal reducerii preţurilor, strategie adoptată de majoritatea producătorilor în 2009 pentru a impulsiona vânzările.

"Ca volum, estimăm o cantitate de aproximativ 5 milioane de metri pătraţi de panouri termoizolante. Faţă de 2008, anul 2009 a cunoscut o scădere de circa 30% ca volum, în timp ce valoric piaţa panourilor termoizolante a scăzut şi mai mult din cauza scăderilor de preţuri din anul anterior", afirmă Mistidonis. Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 27,5 mil. lei (6,5 mil. euro), în scădere cu 31,7% faţă de 2008.

"Valoarea pe segmentul de panouri termoizolante a urmat acelaşi trend descendent al pieţei, înregistrând o scădere de aproximativ 30%", a explicat Mistodinis.

Proiectele nu mai au finanţare

Pentru acest an, ambii executivi sunt de părere că piaţa de profil va continua să scadă, în cel mai bun caz fiind estimată o stagnare la nivelul din 2009. Principalele probleme cu care producătorii se vor confrunta în acest an sunt îngreunarea accesului la finanţare, care face ca investitorii să fie mai reticenţi asupra noilor investiţii.

"Nu există elemente care să conducă la o estimare de creştere pentru 2010. Piaţa va rămâne, în cel mai optimist scenariu, la nivelul din 2009. Cauzele stagnării pieţei se regăsesc în condiţiile macroeconomice generale, abordarea cu maximă reţinere de către dezvoltatori a noilor investiţii, dar şi în dificultatea cu care băncile asigură finanţarea noilor proiecte", a adăugat Rusu.

În 2009, Plastsistem a înregistrat o scădere cu 22% a cifrei de afaceri faţă de 2008, ajungând la o valoare de 10 milioane de euro.

Şi Mistodinis de la Coilprofil apreciază că până în prezent din piaţă nu au venit semnale de redresare a scăderii, iar pe lângă condiţiile economice dificile de pe plan local se vor adăuga şi creşterea preţului la materia primă şi tendinţa clienţilor de a se orienta către materialele ieftine şi slabe calitativ, pentru a putea face economii.

"2010 nu reprezintă un an de redresare. Estimăm o uşoară scădere faţă de 2009, în acest moment piaţa nefiind atractivă din cauza instabilităţii politice, a efectelor crizei financiare şi a creşterii preţului la oţel. Principala problemă cu care ne confruntăm acum este tendinţa antreprenorilor de a achiziţiona produse slabe din punct de vedere calitativ, dar ieftine, tendinţă datorată atât disponibilităţilor financiare reduse, cât şi lipsei unor specificaţii tehnice obligatorii", a adăugat Mistodinis.

Miza, pe exporturi

În condiţiile în care pentru acest an producătorii de panouri termoizolante estimează o scădere a pieţei de profil, miza pentru creşterea afacerilor în 2010 cade pe extinderea exporturilor sau pe câştigarea unei cote de piaţă mai mari.

"Plastsistem şi-a bugetat pentru 2010 o creştere de 15% a afacerilor. Această creştere pe o piaţă în stagnare poate fi realizată printr-o prezenţă mai activă la export, datele din primele cinci luni confirmând această oportunitate", a precizat Rusu.

În plus faţă de creşterea exporturilor, reprezentantul Plastsistem a apreciat pentru acest an şi o uşoară majoare a cotei de piaţă, cu 2% faţă de nivelul din 2009. "Anul trecut, Plastsistem a înregistrat o cotă de piaţă de 12%, iar pentru 2010 estimăm o cotă de piaţă de 13-14%", a explicat Rusu.

Ruukki România, subsidiara locală a grupului finlandez Ruukki, care a intrat recent pe piaţa de panouri termoizonalte ca producător estimează o creştere pe acest segment. "Pe panouri termoizolante şi hale abia anul acesta intrăm mai bine în pâine pentru că sunt segmente pe care am intrat relativ recent. Proporţia fiecărui segment în businessul Ruukki România se păstrează relativ în aceleaşi cote, de respectiv 30% fiecare", a declarat Marian Pârvu, vicepreşedintele Ruukki Construction România şi Bulgaria, într-un interviu recent acordat ZF.

Reprezentantul Coilprofil a fost ceva mai rezervat în ceea ce priveşte evoluţia vânzărilor pe segmentul de panouri termoizolante în acest an.

"Deşi ne-am propus o creştere pentru acest an pe segmentul de panouri termoizolante, după prima parte a anului considerăm că vânzările pe piaţa panourilor nu vor cunoaşte o creştere anul acesta", a spus şi Mistodinis.

Se caută proiectele finanţate

Pe plan local, atenţia producătorilor de panouri termoizolante se îndreaptă în special către proiectele de investiţii care au asigurată finanţarea, în condiţiile în care foarte multe proiecte riscă să rămână nefinalizate din cauza îngreunării accesului la finanţare.

"Se remarcă o concurenţă foarte mare pentru lucrările cu finanţare asigurată, în special în ceea ce priveşte preţul de vânzare al produselor", a precizat Rusu.

De altfel, şi numărul redus de proiecte duce la o accentuare a concurenţei pe plan local. "Prima parte a anului s-a situat sub auspiciile condiţiilor meteo, iar acum sub auspiciile condiţiilor politice şi economice, de aceea semnalele au fost mult mai slabe decât la începutul lui 2009. Sunt foarte puţine proiecte în desfăşurare atât din cauza lipsei fondurilor, cât şi din cauza lipsei de perspectivă a proiectelor", a adăugat Mistodinis.

Astfel, companiile sunt nevoite să se concentreze şi mai mult pe partea de vânzări, o bună colaborare cu distribuitorii devenind un atu pentru aceştia.

"Politica de vânzări a Plastsistem este de a comercializa produsele prin forţa de vânzări proprie şi mai puţin prin intermediul distribuitorilor. În prezent o pondere de până la 30% din volumul de vânzări este asigurată de distribuitorii noştri, iar pentru 2010 ne propunem să menţinem constant numărul de distribuitori", a încheiat Rusu.

Cum arată piaţa după primul an de scădere