Cum se explică avansul de 11% al preţului ţigărilor

Autor: Ioana David 01.07.2010

Preţurile ţigaretelor s-au majorat cu 11% incepând de ieri, de la un nivel mediu de 9 lei la 10 lei, în principal pe fondul majorării TVA. Această nouă majorare de preţ are loc în condiţiile în care în ultimii doi ani preţurile au crescut cu 50% pe fondul creşterii accizelor. În cazul ţigaretelor TVA este inclusă în baza de calcul al accizei ceea ce în final determină o creştere mai mare a preţului cumpărătorului decât ar fi fost normală. "Ca producători şi comercianţi de ţigarete, suntem dublu afectaţi de această majorare (a TVA - n.red.), prin efectul de multiplicare. Aceasta întrucât, prin excepţie de la regulile fiscale comune, TVA e inclusă în baza de calcul al accizei. Dacă TVA creşte, creşte baza de calcul pentru acciză. Prin urmare, plătim o acciză mai mare. Se poate spune că, la ţigarete, un efect indirect al creşterii TVA e şi creşterea accizei", a explicat Gilda Lazăr, corporate affairs director al JTI România. Ea a precizat că piaţa ţigaretelor a scăzut în primul trimestru al acestui an cu 40% comparativ cu perioada similară a anului 2009. Pe de altă parte, au intra în vigoare şi noi reglementări în ceea ce priveşte antrepozitele fiscale, care se calculează prin raportare la capacitatea de producţie şi nu la acciza plătită. Şi acesta a fost un factor de creştere a preţurilor pentru că un procent din capacitatea de producţie este subutilizat. Piaţa ţigaretelor este estimată la circa două miliarde de euro şi este reprezentată de afacerile a trei companii de talie internaţională - British American Tobacco (BAT), Philip Morris şi Japan Tobacco International, potrivit datelor din anuarul ZF "Cei mai mari jucători din economie". Două dintre acestea, BAT şi Philip Morris, au avut profituri cumulate de 100 mil. euro. De ce nu au putut companiile să susţină creşterea de preţuri din marje aşa cum s-a întâmplat în alte domenii? "De unde să mai susţinem creşterea de taxe, când 80% din preţ reprezintă taxele", a răspuns Gilda Lazăr.