Şucu: M-am săturat să tot aştept ca un decident din Viena sau Paris să înţeleagă ce se întâmplă pe piaţa mea

Autor: Ioana David 04.07.2010

Omul de afaceri Dan Şucu, proprietarul grupului de firme Mobexpert, un antreprenor român care a pornit de la zero în anii '90 o afacere în industria mobilei şi a construit un business anual de peste 100 de milioane de euro cu 3.000 de angajaţi, a ajuns să se întrebe "cine mai are nevoie de dezvoltare" în actualul context economic, în care "capitaliştii români au un număr limitat de variante la îndemână".Omul de afaceri Dan Şucu, proprietarul grupului de firme Mobexpert, un antreprenor român care a pornit de la zero în anii '90 o afacere în industria mobilei şi a construit un business anual de peste 100 de milioane de euro cu 3.000 de angajaţi, a ajuns să se întrebe "cine mai are nevoie de dezvoltare" în actualul context economic, în care "capitaliştii români au un număr limitat de variante la îndemână".



Companiile cu acţionariat românesc au început în ultima perioadă să cadă una câte una în insolvenţă, cele mai multe dintre acestea fie având ca principală activitate retailul, fie extinzându-se puternic prin dezvoltarea unei reţele de magazine. Companii precum Leonardo, cel mai mare retailer de încălţăminte şi marochinărie de pe plan local, retailerul de electronice şi electrocasnice Flamingo şi reţelele de hipermarketuri Pic, Trident şi Spar intră în aceste categorii.

"Capitaliştii români au un număr limitat de variante la îndemână. Să supravieţuiască şi să prospere dacă pot, dacă au nişa şi puterea să o facă, să vândă către un lider european sau mondial sau să moară. Este treaba capitalistului să decidă care dintre cele trei direcţii va fi de viitor pentru el."

Apoi adaugă faptul că oportunitatea de a vinde a fost în 2007-2008, când mulţi antreprenori au şi făcut acest lucru, ceea ce a subţiat considerabil numărul afacerilor româneşti. Proprietarul Mobexpert dă exemplul retailului alimentar, unde firmele locale nu au rezistat niciodată "cu toate că aveau reţeta cel mai uşor de executat".

Şucu, 46 de ani, mai spune că deşi numărul afacerilor româneşti nu a fost mare, au fost totuşi mai multe comparativ cu alte state din zonă.

Lecţia dureroasă a scăderilor

"Spre deosebire de Ungaria sau Cehia unde odată cu căderea Cortinei de Fier capitalul austriac sau german a intrat imediat şi a creat întreprinderile care lipseau, în România capitaliştii locali care au înţeles câte ceva au putut să creeze entităţi pentru că nu au avut concurenţa străină."

Dan Şucu a demarat afacerea Mobexpert în 1993 împreună cu fosta soţie Camelia Şucu, iar la acea vreme aveau un mic magazin în complexul Unirea din Capitală. În prezent Mobexpert este cel mai mare jucător din industria mobilei cu mai multe fabrici şi 35 de magazine şi hipermagazine în România şi pe plan regional.

Afacerea lui Şucu a fost serios afectată anul trecut de criza economică, cifra de afaceri a Mobexpert scăzând cu 21%, nivel dublu comparativ cu estimările iniţiale. În euro, criza a topit 54 mil. euro din afacerile celui mai puternic grup din industria mobilei, care anul trecut a rulat numai 115 mil. euro. "Noi am învăţat lecţia, indiferent de cât de dureroasă a fost ea, că ce creşte poate să şi scadă. Din păcate, tot ce ţine de buget nu doreşte să înţelegă această lecţie, să o accepte", a spus omul de afaceri.

În primele cinci luni ale acestui an, vânzările Mobexpert au rămas pe un trend de scădere, de circa 10%, însă în luna iunie, când aglomeraţia s-a simţit în special în ultimele zile pe fondul aşteptărilor privind creşterea TVA, cifra de afaceri a companiei ar putea să se menţină la un nivel constant.

Creşterea TVA dă muniţie celor incorecţi

"Creşterea de TVA la 24% amână cu cel puţin un an reaprinderea motoarelor în retailul de mobilă. Aş fi văzut mult mai normală creşterea cotei unice înspre 20% împreună cu TVA de 20%. Cele două împreună cu o TVA diferenţiată la produsele de bază probabil că ar fi fost un factor de stabilitate", mai spune Şucu, care adaugă faptul că în Cehia există un sistem similar care funcţionează bine.

În opinia sa, această majorare nu face decât să adauge şi mai multe probleme mediului de afaceri "corect, care se conformează fiscalităţii".

"Măsura dă şi mai multă muniţie incorectului şi îi scade muniţia corectului. Îmi este extrem de neclar în ce măsură va putea Guvernul să lupte cu evaziunea când TVA a crescut la 24%." În legătură cu evoluţia cursului de schimb din ultima perioadă când leul s-a depreciat puternic în raport cu principalele valute, Şucu afirmă că este "un element pasager".

O nouă critică la adresa băncilor

Proprietarul grupului Mobexpert, antreprenor român care a împrumutat zeci de milioane de euro de la bănci pentru dezvoltarea afacerii, dar şi pentru a rămâne unic acţionar (i-a plătit fostei sale soţii Camelia Şucu peste 40 mil. euro pentru participaţiile deţinute în grupul Mobexpert - n. red.), este de părere că în sistemul bancar din România deciziile strategice nu se iau la Bucureşti, ci la sediile băncilor-mamă.

Anul trecut, datoriile grupului Mobexepert se ridicau la 80 mil. euro, potrivit ultimelor informaţii disponibile. "În momentul de faţă, vrem sau nu să recunoaştem, principala problemă este blocajul creditării la nivelul persoanelor fizice, blocaj pe care eu îl văd în cea mai mare parte artificial (face referire la dobânzile mari - n. red.). Din păcate, în domeniul bancar deciziile strategice nu se mai iau în Bucureşti. Cred că managementul local al băncilor nu este capabil cu adevărat să-şi expună părerile către decidenţii de la Viena sau Paris, astfel că totul este blocat", a spus Şucu.

El mai explică faptul că în România problema creditării nu este a companiilor mari, avocaţii de specialitate negociind clauze favorabile ambelor părţi, cât mai degrabă a persoanelor fizice, situaţie în care "banca îşi impune întotdeauna punctul de vedere".

"Pe noi nu ne preocupă creditele noastre pentru că am avut grijă să fie negociate într-un mod corect. Am putea avea unele dificultăţi şi cu cele existente în măsura în care am avea nevoie de creditare suplimentară. Dar cine mai are nevoie de dezvoltare acum? Pe noi ne preocupă creditarea clienţilor care este blocată. Şi nu cred că statul este cel care poate să intervină", a mai spus Şucu.

În legătură cu dobânda de politică monetară, pe care BNR a decis recent să o păstreze la minimul istoric de 6,25%, omul de afaceri susţine că este un reper artificial care nu funcţionează în niciun fel şi care nu are implicaţii.

Ce soluţie propune la blocajul creditării

Şucu este de părere că şi retailerii pot găsi soluţii prin care să-şi revigoreze vânzările chiar pe seama creditării.

"M-am săturat să tot aştept ca un decident din Viena sau din Paris să înţeleagă ce se întâmplă pe piaţa mea şi am luat deja decizia de a găsi o soluţie prin care să negociez eu în numele clienţilor cu băncile", a afirmat el.

Inspirat de modelul "Prima casă", Şucu negociază cu băncile un produs de creditare adaptat magazinelor Mobexpert pentru o perioadă de un an, iar pentru un anumit nivel al cumpărăturilor Mobexpert să suporte parţial sau total costurile cu dobânda.

"Teoretic noi putem să negociem un preţ mai bun pentru client pe care fie îl susţinem total sau parţial, fie îl transmitem însă la un nivel mai bun decât cel bancar obişnuit", a afirmat Şucu.

Cum se aseamănă produsul lui Şucu cu "Prima casă"? Proprietarul Mobexpert explică faptul că statul a făcut o minilicitaţie pentru garantarea creditelor acordate în cadrul programului "Prima casă", iar băncile care au înţeles că este o afacere pentru ei au participat, iar statul a scos un preţ bun (în ceea ce priveşte dobânda) pentru cumpărătorii de locuinţe.

Ce spune Dan Şucu despre:

Creditare: Adevărata problemă este imposibilitatea unor factori de decizie care se află în diferite colţuri ale Europei, fie din Atena, Viena, Paris, Roma sau Milano, de a înţelege situaţia exactă de pe plan local.

Cursul de schimb: Am privit ca un element pasager creşterea accentuată a cursului. Ştiu că orice s-ar întâmpla în condiţiile în care te aştepţi la micşorări de preţ pe partea de retail, cursul nu are posibilitatea de a creşte.

Creşterea TVA: Mergeam pe o idee de perioadă grea şi fără creşterea TVA. Aceasta nu face decât să adauge şi mai multe probleme mediului de afaceri care se conformează fiscalităţii, adică celui corect.

Creşterea fiscalităţii pe termen lung: Pentru oamenii de afaceri este evident că problemele structurale care există acum nu se rezolvă cu creşteri de taxe decât pe termen foarte scurt. Putem fi de acord cu ideea de creşteri de taxe pe termen scurt în ideea de a ieşi dintr-o situaţie. Problema principală este şi va rămâne evaziunea fiscală, iar creşterea de taxe nu reduce evaziunea, ci din contră.

Viitorul afacerilor româneşti: Capitaliştii români au un număr limitat de variante la îndemână. Să supravieţuiască şi să prospere dacă pot, dacă au nişa şi puterea să o facă, să vândă către un lider european sau mondial sau să moară. Este treaba capitalistului să decidă care dintre cele trei direcţii va fi de viitor pentru el.